گفتگو با دکتر فاطمه حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه
کد خبر: ۱۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲ 06 March 2015
دکتر فاطمه حسینی در گفتگو با تابناک یزد معتقد است: بهداشت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی خود را بشناسد .
وی در ادامه افزود : در این حالت فرد با استرس های معمول زندگی خود از آن لذت میبرد و از نظر شغلی مفید و سازنده است و در اجتماع نقش مفیدی ایفاء می کند .
این عضو هیات علمی دانشگاه درباره عوامل مستعد کننده بیماری های روانی گفت : فقر ، بی خانمانی ، بیکاری ، سطح تحصیلات پایین ، مهاجرین ، پناهندگان ، کودکان و زنانی که مورد سوء رفتار قرار گرفته اند ، قربانیان خشونت ، افراد مسن که مورد بی توجهی قرار می گیرند در معرض بیماری های روانی اند .
وی درباره پیشگیری از بیماری های روانی اظهار داشت : این پیشگیری ها مبتنی بر اصول بهداشت عمومی بوده و با هدف کاهش بروز ، طول مدت بیماری و ناتوانی است و در سه سطح می باشد .
دکتر حسینی در ادامه درباره راههای پیشگیری سطح اول که جلوگیری از بروز بیماری و اختلال است گفت : حذف عوامل اینولوژیک ، کاهش عوامل خطر و تقویت فاکتورهای محافظت کننده است .
وی در ادامه به پیشگیری سطح دوم که شناسایی زود رس و درمان سریع اختلال است اظهار نمود : اموزش عمومی برای کاهش انگ زدایی و تشویق آنان برای درمان زود هنگام و تقویت و گسترش طرح ایجاد مراکز بهداشت روان جامعه نگر و مراقبت در منزل از جمله اقدامات پیشگیری سطح دوم است .
وی در ادامه درباره ویژگی های افراد سالم از نظر روانی گفت : اعتماد بنفس ، آگاهی از نکات مثبت و منفی خویش ، پذیرش شکست های خود بدون عذر و بهانه ، رفع نیازهای اولیه خود ، دوست داشتن و اعتماد بدیگران و کوشش در حفظ روابط دوستانه ، مسولیت پذیری و کسب لذت از تجربه از ویژگی آنهاست
دکتر حسینی در تعریف ارتقاء بهداشت روان گفت : بالا بردن کیفیت زندگی و ایجاد فرصت هایی برای سالم تر زندگی کردن است مانند تغذیه مناسب ، ورزش کافی ، عدم مصرف سیگار و الکل و اجتناب از رفتارهای پرخطر جنسی است .
وی در ادامه جهت ارتقای بهداشت روان توصیه نمود : ارتقای اعتماد به نفس ، مهارت های ارتباطی ، تصمیم گیری ، آموزش مهارت های زندگی ، آموزش مهارت های فرزند پروری ( که منجر به کاهش کودک آزاری است ) از جمله اقدامات مناسب است .
وی در پایان مهمترین موانع بر سر راه سلامت روان را انگ بیماری و تبعیض اجتماعی دانست و گفت : ارجاع به موقع بیمار به روان پزشک ، تربیت صحیح و بهبود شرایط زندگی اجتماعی از مهمترین عوامل موثر بر سلامت روان است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار