رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پروژه‌های بهبود وضعیت بویژه در حوزه عمرانی برای ۴۵ محله کم برخوردار اصفهان تعیین و شماری از آنها سال قبل اجرا شده است و تعدادی نیز در سالجاری اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰ 29 April 2023

محمد نورصالحی اظهار کرد: روز ۹ اردیبهشت‌ماه هرسال به‌عنوان روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ تقویم کشور ثبت شده، هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا پررنگ کردن نقش مردم در اداره امور است که نشان از اهمیت این قانون دارد.

وی درباره چرایی محقق نشدن این قانون در کشور به‌صورت جامع، افزود: گستردگی سطح کشور و حجم بالای کارها از علت‌هایی است که باعث شد در طول چند دهه گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا به آن کارکرد اصلی خود دست پیدا نکند، ولی ظرفیت‌های بسیار خوبی در این عرصه دیده شده که باید در مسیر تحقق آن گام برداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید اینکه افزایش نقش مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اکنون با وجود مشکلات و نواقصی که وجود دارد باید ظرفیت خوب شوراهای اسلامی شهر و روستا شناسایی شود از آن به بهترین نحو برای ساماندهی امور مردم و بهبود اوضاع اداره شهر بهره برد.

وی با بیان اینکه سال‌ها از چابک کردن دولت صحبت شده، اما نه‌تنها چابک‌سازی اتفاق نیفتاده بلکه دولت بزرگ شده و در واقع بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است، خاطرنشان کرد: تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد، زیرا برخی از قوانین و تصمیم‌هایی که در مرکز اخذ می‌شود، تمام پهنه کشور را در بر می‌گیرد و همین باعث ایجاد مشکلاتی شده و تبعاتی به همراه دارد.

نورصالحی با اعلام اینکه در ۲۱ ماه فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر در اصفهان ۱۲ طرح ارائه کرده‌ایم و ۴۰۰ لایحه به درخواست شهرداری داشتیم، توضیح داد: به‌صورت میانگین اعضای شورا ۲٠٠ ساعت در ماه برای پیگیری امور شهر با شرکت در جلسات علنی، تلفیق، کمیسیون‌های تخصصی و حضور در فرهنگسراها، مساجد و در بین مردم فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به بودجه ۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۲ و رشد ۵۸ درصدی آن نسبت به اصلاح بودجه سال گذشته، تصریح کرد: اگر چه توان هزینه کردن و اجرای پروژه‌ها چهار برابر شده، اما تورم و تأثیرگذاری آن بیشتر از این رشد بوده است. وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است، در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد درآمد شهرداری به ساخت‌وساز وابسته است و ۷۴ درصد غیر ساختمانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه اصفهان ۵٠٠ هزار نفر مهاجر از دیگر استان‌ها دارد که نیازمند منابع هستند، بیان کرد: با توجه به افزایش مهاجرت‌ها به اصفهان انتظار داریم کمک‌هایی برای ارائه خدمات بیشتر به مدیریت شهری شود، زیرا با توجه به مهاجرت‌ها منابع برای مردم اصفهان کم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶ جلسه مشترک با نمایندگان برگزار شده است، افزود: شورای ششم از ابتدای فعالیت ۵٠ هزار ساعت برای پیگیری و رفع مشکلات مردم و شهر وقت گذاشته است. طرح شفافیت از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این دوره است، همچنین در طول قریب به ۲۱ ماه گذشته اقداماتی همچون امضای تفاهم‌نامه‌ای با شورای ملی سن‌پترزبورگ از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد.

نورصالحی با بیان اینکه در این دوره از شورای اسلامی شهر در راستای پاسخگویی و پیگیری مطالبات مردم در زمینه آب و زاینده‌رود، کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار تشکیل شد، گفت: برای پاسخ‌دهی مناسب به شهروندان و پیگیری دغدغه‌های آنها در این دوره از شورا دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود تشکیل شد که با اختصاص بودجه خوبی در زمینه امور فرهنگی و تبلیغی در زمینه حقوق و حق زاینده‌رود فعالیت می‌کند.

وی آلودگی هوا و آلاینده‌های شهر اصفهان را از پیگیری‌های مجدانه در این دوره از شورای اسلامی شهر شده دانست و خاطرنشان کرد: ۱۳ شهرک صنعتی در اطراف شهر اصفهان فعالیت می‌کند که هیچکدام شعاع ۵۰ کیلومتری از شهر را رعایت نکرده‌اند، در حالی که حدود ۹۰۰ کارخانه در آنها وجود دارد، این موضوع باعث شده است اصفهان به‌عنوان دومین شهر صنعتی کشور تلقی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه  قانون انتقال پادگان‌های نظامی و زندان‌ها از شهر اصفهان در صدد اجرا شدن است، اما باید قانون انتقال مراکز آلاینده نیز تدوین و به مرور این قانون اجرا شود، اضافه کرد: اصفهان حدود ۵.۵ درصد جمعیت کشور را دارد، اما ۱۰ درصد از جمعیت نخبگان را کشور را درون خود جای داده است که این ظرفیت می‌تواند اصفهان را به قطب صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کند.

وی با اعلام اینکه برای تحقق شهر هوشمند و حرکت به سمت ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری به مردم در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد، گفت: حدود ۹۰ محله کم‌تر برخوردار شهر اصفهان شناسایی و ۳۰ محله در سال ۱۴۰۱ انتخاب و برای آن‌ها ردیف‌های بودجه عمرانی و فرهنگی برای ارتقای سطح امکانات و بهبود وضعیت اختصاص داده شد، همچنین امسال ۱۵ محله دیگر به این عدد افزوده شده و برای آن ردیف‌های بودجه اختصاص داده شده است.

نورصالحی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: ۲۸۵ دستگاه اتوبوس خریداری و ۲۴٠ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است با همت جمعی بالغ بر ۲۸۵ دستگاه جدید اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه و ۲۴٠ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است. تا پایان سال بر اساس همت مدیریت شهری از ۶۰۰ دستگاه به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بودجه اجرای قطار شهری دو برابر شده است، به‌طوری که در حال حاضر بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری اختصاص یافته است که از این میزان فقط ۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام کرد: در تلاش هستیم بخشی از خط قطار شهری اصفهان را از سمت زینبیه تا میدان قدس یا میدان امام علی(ع) راه اندازی کنیم و سپس در میدان امام حسین(ع) این خط را به خط یک قطار شهری متصل کنیم. برای تحقق اهداف در این مسیر بزرگ‌ترین قرارداد تأمین مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری با شرکت مپنا به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو طی چهار سال برای تجهیزات برق الکترونیک و ناوگان بسته شده است.

وی اضافه کرد: ۲۱ درصد از بودجه امسال نیز مربوط به قطار شهری اعم از اجرا و بهره‌برداری، ۱۲ درصد مرتبط با شبکه معابر، هشت درصد حقوق و دستمزد، شش درصد اتوبوسرانی، پنج درصد فضای سبز و هشت درصد برای مراکز فرهنگی و امور مرتبط اختصاص یافته است.

نورصالحی توضیح داد: در هر جلسه علنی طنق پیش از دستور داریم که توسط سه نفر از اعضای شورای شهر به نوبت بیان می‌شود و در این نطق‌هه تذکراتی داده می‌شود و گاهی به ۵ نفر هم رسیده است که راجع به مسائل مختلف تذکر می‌دهند.

وی ادامه داد: این موارد تذکرات شفاهی است که شهرداری بررسی می‌کند و در زمان مناسب پاسخ می‌دهد و اگر شورا از پاسخ آن‌ها قانع نشود به مسئول مربوطه ارجاع می‌دهد تا دوباره پاسخ نهایی را ارائه دهند. همچنین چندین مورد هم تذکرات مکتوب داشتیم که شهرداری همراه با مستندات به‌صورت مکتوب پاسخ می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در مورد چرایی تعدیل ۳۰ نفر از نیروهای شهرداری پیش‌از آغاز سال جدید، گفت: از سنوات گذشته ممنوعیت استخدام در شهرداری و سازمان‌ها توسط وزارت کشور وجود داشته، وزارت کشور تاکید دارد که نباید نیرویی خارج از فرآیند قانونی استخدام شود و افراد باید پس از طی مراحل لازم در صورت نیاز استخدام شوند.

وی افزود: در گذشته تعدادی نیرو به هر شکلی به غیر از فرآیند لازم بدون طی شدن مراحل وارد سازمان شهرداری شدند که تعداد قابل ملاحظه‌ای داشتند. دستگاه‌های نظارتی از دوره گذشته ورود پیدا کردند و پیگیری‌های قضایی انجام دادند، همچنین پس از دوره جدید مدیریت شهری این پیگیری‌ها ادامه داشت و متوجه شدند یک‌سری از افراد بدون طی کردن مراحل قانونی به بدنه شهرداری آمدند.

نورصالحی با بیان اینکه یک‌سری از افراد تعدیل شده بر اساس وابستگی‌ها، بدون رعایت نوع مدرک و نیاز شهرداری در دوره‌های گذشته استخدام شده بودند، تصریح کرد: اصرار دستگاه‌های نظارتی بر این بود که قراردادهای مقطعی آنها دیگر تمدید نشود، با توجه به اطلاعاتی که ما از خانواده این افراد داشتیم در این ۲۱ ماه گذشته همه قراردادها تمدید شد و برخی از این نیروها بسیار نیروهای فعال و با سابقه بودند، اما پس از تشکیل چند جلسه در نهایت به لیستی رسیدیم که برخی افراد که مدرک‌شان مناسب نبود و در پستی قرار داشتند که با نوع مدرک آنها تطابق نداشت با نظر مدیریت منابع انسانی قراردادشان تمدید نشود.

وی در خاتمه با اعلام اینکه تعداد افراد تعدیل شده ۱۸ نفر بوده است، گفت: اگر کسی خلافی در گذشته کرده است، ما نباید جبران کنیم، اما باتوجه به تعاملات شورا با شهردار تصمیم گرفته شد یک دوره‌ی دیگر قرار داد این افراد تمدید شود تا اگر در شهرداری نیازی بر آنها پیدا شد بتوانیم آنها را در پست‌های دیگر به کار گیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار