مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نیزارهای تالاب میقان پس از گذشت سه هفته دوباره سبزینگی خود را پیدا کرده است تا آماده پذیرایی از پرندگان مهاجر در پاییز شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴ 17 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، یوسف یوسفی افزود: متاسفانه تالاب میقان اراک عصر شنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اثر صاعقه، دچار آتش‌سوزی شد و نیزارهای خشک آن از بین رفت.
وی یادآورشد: البته آتش نهایتا پس از ۸ ساعت تلاش شبانه تمامی نیروهای آتش‌نشان، عوامل انتظامی و محیط‌بانان خاموش شد و با توجه به این که ریشه نی ها داخل آب قرار دارند، امکان رویش مجدد آنها انتظار می رفت کما اینکه پس ازآتش سوزی دی ماه ۹۶ نیز چنین شد.
وی تصری کرد: کوچ پرندگان مهاجر در هر سال در فصل پاییز از مناطق سردسیر از سیبری به سمت شمال آفریقا و تالاب های جنوب ایران آغاز می شود که تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب میقان اراک می گذرانند و تعدادی نیز پس از استراحت چند روزه به مناطق گرمتر و عرض های پایین تر سفر می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: البته هرساله با گرم شدن هوا در ابتدای فصل بهار کوچ پرندگان به سمت زیستگاه اصلی خود به سمت سرزمین های شمالی و سیبری آغاز می شود و خوشبختانه در زمان آتش سوزی عمده پرندگان در منطقه حضور نداشتند.
یوسفی گفت: سالانه از اواخر مهرماه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که از این تعداد ۱۲ تا ۱۵ هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است. 
وی اظهار داشت: حفظ تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار