دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و مشاور رییس سازمان محیط زیست گفت: یکهزار میلیارد ریال اعتبار جهت مدیریت گرد و غبار ویژه شهرستان سرخس خراسان رضوی اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۱۱۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 27 July 2023

به گزارش تابناک رضوی، علی محمد طهماسبی با بیان این مطلب اظهار کرد: این میزان اعتبار بر اساس تصمیمات اخذ شده در کارگروه زیربنایی خراسان رضوی به صورت ویژه برای شهرستان سرخس و با هدف حل معضل گرد و غبار تامین و اختصاص خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در کنار اختصاص بودجه، برنامه داشتن و پای کار بودن نیز مهمتر است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و مشاور رییس سازمان محیط زیست افزود: اکنون ۱۳۰ شهرستان کشور درگیر چالش گرد و غبار هستند و برای حل مشکل همه اینها بودجه نداریم، اما باید تلاش خود را برای حل مشکل بکار ببریم.

وی بیان داشت: تغییر الگوی کشت و مدیریت مرتع در روند بهبود وضعیت موثر است.

طهماسبی اظهار کرد: بر اساس مصوبات ستاد ملی سیاست ملی و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار باید به مدیریت مرتع بازگردیم.

وجود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در کشور

وی مناطق غبارخیز در کشور را ۳۵ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان نزدیک به ۴۵ درصد اراضی مرتعی و حدود هشت درصد این میزان معادل ۵.۵ میلیون هکتار اراضی زراعی است که این اراضی سهم بالایی در ایجاد گرد و غبار دارند.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه بهره برداری غیر اصولی از مراتع عامل مهمی در ایجاد وضعیت موجود دارد، افزود: بر اساس پروانه چرای قانونی و ظرفیت مرتعی، باید «جو» به دامداران به عنوان نهاده بدهیم تا مراتع احیا شوند.

وی با بیان اینکه کشور ایران در شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاص قرار دارد و ۸۵ درصد کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است، بیان داشت: علاوه بر تاثیرات خشکسالی، بهره برداری های اشتباه موجب تشدید عوارض اقلیمی و خشکسالی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: هم اینک در حال برنامه ریزی برای برون رفت از رخدادی هستیم که طی سالهای گذشته به دلیل عملکرد اشتباه و برداشتهای غیر اصولی امروز با آن مواجه هستیم.

مهدی اله پور بیان کرد: تامین شرایط زیستی لازم اولویت اول در شهرستان سرخس است.

وی اظهار کرد : با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار از هفته گذشته تاکنون ، پیگیریهای مضاعف برای حل و مدیریت این پدیده با حضور مقامات کشوری در خراسان رضوی در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار