عملیات اجرایی طرح ساماندهی و زیباسازی منظر تپه تاریخی قلعه‌خندان با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ 06 August 2023

به گزارش تابناک گلستان و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، شهردار گرگان در حاشیه مراسم کلنگ زنی این طرح با اعلام اینکه ساماندهی و زیبا سازی منظر تپه تاریخی قلعه‌خندان با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی آغاز شده است گفت: این طرح با هدف توانمند سازی اهالی این منطقه و تبدیل شدن این تپه تاریخی به یک اِلمان شهری انجام می‌شود.

سید محمدرضا سیدالنگی افزود: تلاش و سعی مدیریت شهری بر این است که این پروژه در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان نیز گفت: طرح ساماندهی و زیباسازی منظر تپه تاریخی قلعه‌خندان بدون آسیب به آثار تاریخی و با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اجرایی می‌شود.

محمدجواد ساوری ادامه داد: بعد از اجرای پروژه ساماندهی محیطی این اثر تاریخی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تأمین و جذب اعتبارات ملی و استانی کاوش‌های باستان‌شناسی را در این تپه تاریخی اجرایی خواهد کرد تا در آینده بتوان از این اثر تاریخی شاخص به‌عنوان یک موزه باز شهری بهره‌برداری شود.

تپه تاریخی قلعه‌خندان که به خلعت‌پوشان نیز شهرت دارد یکی از قلعه‌های باستانی سرزمین گرگان است که در ضلع غربی شهر تاریخی استرآباد قدیم و گرگان فعلی واقع‌شده و بر اساس مطالعات باستان‌شناسی انجام‌شده این قلعه دارای آثاری از دوره ساسانی تا عصر ایلخانان مغول را در برمی‌گیرد.

تپه قلعه خندان در ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به‌منظور جلوگیری از تهدید و تخریب عرصه و حریم این اثر مهم، در سال ۱۳۷۸ نقشه عرصه، حریم و ضوابط استحفاظی آن تهیه و تدوین و در کمیته حرایم میراث‌فرهنگی کشور مصوب و ابلاغ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار