مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به چالش‌های حفاظت از عرصه‌های ملی، گفت: کمبود نیروی انسانی، فرهنگ‌سازی و تبدیل منابع طبیعی به معارف عمومی از جمله چالش‌های منابع طبیعی استان در حفاظت از عرصه‌های ملی است.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲ 07 August 2023

به گزارش تابناک چهار محال و بختیاری و به نقل از فارس، اصغر احمدی امروز در گفتگویی در شهرکرد، سطح کل اراضی ملی استان را یک میلیون ۳۴۰ هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۳۲۵ هکتار دارای پوشش و رویش جنگلی و مابقی به‌صورت مرتع هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استاندارد جهانی جهت مراقبت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی در هر پنج هزار هکتار یک جنگلبان است که در حال حاضر این مسئله در استان یک سوم استاندارد جهانی است.

وی با بیان چالش‌های حفاظت از عرصه‌های ملی در استان بیان کرد: به‌طور کلی بحث کبود نیروی انسانی، فرهنگ‌سازی و تبدیل منابع طبیعی به معارف عمومی از جمله چالش‌های منابع طبیعی استان است.

احمدی با اشاره به اینکه مردم شناخت کاملی از منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع استان ندارند، گفت: شناخت مردم از عرصه‌های ملی و طبیعی می‌تواند چالش‌های حفاظت از عرصه‌های ملی را کاهش دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه عموما در راستای بحث موانع بحث آموزش تاثیر مطلوبی دارد افزود: سطح آموزش‌ها در بین مردم ارتقا پیدا کرده است و مشارکت مردم در برطرف کردن چالش‌ها تاثیر زیادی دارد، تاکنون ۷۰۰ نفر از جوامع محلی در راستای محافظت از جنگل‌ها و مراتع آموزش دیده‌اند و به طور داوطلبانه در حال فعالیت هستند.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود تمام مردم نسبت به این منابع خدادادی احساس مسئولیت داشته و دولت نیز در جهت رفع نیازمندی‌ها، حفاظت و مراقبت از جنگل‌ها و مراتع منابع مالی مورد نیاز را را در اختیار نهاد‌های ذی ربط قرار دهد تا از طریق مختلف بتوان از جنگل‌ها و مراتع مراقبت کرد.

احمدی با اشاره به اینکه علاوه‌بر سهیم شدن ما در منابع طبیعی آیندگان نیز در آن سهیم هستند، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون جنگل‌های استان دچار حریق نشده، و بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مراتع و اطراف جنگل‌ها رخ داده است.

وی یادآور شد: آتش‌سوزی به عواملی مختلفی اعم از شرایط آب و هوایی، بی‌احتیاطی انسان‌ها و افزایش دما بستگی دارد و در این میان افزایش دما در ایجاد آتش در جنگل‌ها و مراتع تاثیرگذار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: قانون برای کسانی که به طور عمد یا غیرعمد در وقوع آتش‌سوزی دخالت دارند عقوبت کیفری در نظر گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار