مدیرکل انتقال خون کرمانشاه مطرح کرد؛
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: افزایش سن اهداکنندگان خون تهدیدی جدی برای تأمین خون و فرآورده‌های آن است.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 10 August 2023

مریم میرزاده در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: حد مطلوب سازمان انتقال خون این است که حداقل برای هشت روز ذخایر خونی در بیمارستان‌ها داشته باشیم اما در شرایط خاص مانند اربعین یا عید نوروز که احتمال می‌دهیم اهدا کنندگان ما کاهش یابند با افزایش تیم‌های سیار و افزایش فراخوان‌ها باید ذخایر خونی را از حد معمول بالاتر ببریم.

وی افزود: فرآوری خون، آزمایشات، ذخیره و پخش خون در مرکز اصلی سازمان انتقال خون کرمانشاه واقع در بلوار بنت الهدی صورت می‌گیرد و مرکز ثابت دیگری در میدان فردوسی جنب بیمارستان معتضدی فعال است که در این مرکز فقط خون گیری انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: پایگاه‌های ما در شهرستان‌های اسلام آباد غرب، کنگاور و قصرشیرین هفته‌ای یک روز فعال هستند، پایگاه اسلام آباد غرب یکشنبه‌ها و قصرشیرین و کنگاور چهارشنبه‌ها فعال هستند که با توجه به میزان استقبالی که در بین اهدا کنندگان داشته به این صورت تیم سیار ما در این مراکز حضور پیدا می‌کنند و خونگیری انجام می‌شود.

 

تلاش برای افزایش تعداد اهداکنندگان مستمر خون

 

وی گفت: با توجه به جمعیتی که در شمال شهر کرمانشاه ساکن هستند نیازمند وجود یک پایگاه در شمال شهر کرمانشاه هستیم و به پایگاه دیگری نیاز داریم که علاوه بر خون گیری، فرآوری ذخایر خونی هم داشته باشیم.

این مسئول بیان کرد: اهدا کنندگان مستمر ما ۴۷ درصد هستند (بین ۴۷ تا ۵۰ درصد متغیر است) و برنامه امسال ما این است که تا سه درصد آن را افزایش داده و به ۵۰ درصد برسانیم.

میرزاده افزود: آزمایشات تخصصی در خصوص هپاتیت، اچ. آی. وی، تعیین گروه خونی و موارد دیگر را انجام می‌دهیم و در مورد آزمایشات اصلی که هپاتیت و اچ.آی.وی است استان‌های کردستان، ایلام، لرستان و همدان را پوشش می‌دهیم که استان همدان حدود یک ماه و نیم دیگر مستقل خواهد شد.

این مسئول خاطر نشان کرد: ماهانه بین چهار تا پنج هزار واحد اهدای خون داریم که برنامه ما این است اهدا کنندگان اولی (برای نخستین بار خون اهدا می‌کنند) جذب کنیم و به هر میزان که بر تعداد آن‌ها افزوده شود، ممکن است اهدا کنندگان مستمر ما کاهش پیدا کنند و هنر سازمان این است که اهدا کننده اولی را به اهدا کننده مستمر تبدیل کند.

تحویل خون به مراکز درمانی در کمتر از ۲۴ ساعت

وی عنوان کرد: فرآورده‌های پلاسمایی بیشتر برای بیمارانی استفاده می‌شود که دچار اختلالات انعقادی هستند و یا دسترسی به کنسانتره فاکتورهای انعقادی را ندارند و به صورت منجمد در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود که قابلیت نگهداری تا سه سال را دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برنامه سازمان انتقال خون در ایام اربعین این است که بتوانیم مراکز درمانی را در راستای تاأمین خون پوشش دهیم، خصوصا مراکز درمانی که در مسیر پیاده روی اربعین قرار دارند.

وی با توجه به افزایش سن اهدا کنندگان خون گفت: سن اهدا کنندگان خون در کرمانشاه رو‌‌ به افزایش است اهدا کنندگان مستمر ما تا سن ۶۵ سال و اهدا کنندگان بار اول هم تا سن ۶۰ سال می‌توانند خون اهدا کنند و این تهدیدی برای کشور است که در سال‌های آینده با افزایش سن با کمبود خون مواجه می‌شویم.

انتهای پیام/ ل

 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار