کارشناس مذهبی گفت: نوع رفتار امام سجاد (ع) به‌گونه‌ای بود که توانست اسلام را حفظ کند و امروز ما به‌عنوان شیعیان مدیون ایشان هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱ 12 August 2023

به گزارش تابناک چهار محال و بختیاری و به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن جلالی در گفتگویی، اظهار کرد: یکی از وظایفی که هر شیعه در هر زمانی بر عهده دارد شناخت امامش است.

وی تصریح کرد: در روایات آمده است اگر کسی امام زمانش را نشناسد و از دنیا برود به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

این کارشناس مذهبی افزود: امام سجاد (ع) به‌عنوان چهارمین امام شیعیان هستند و مادر ایشان بنابر مطالب موجود در کتب، شهربانو دختر یزدگرد سوم از پادشاهان ایران است که برخی از مورخان این موضوع را رد کرده‌اند.

جلالی گفت: امام سجاد (ع) دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند و در دوران ایشان اتفاقات بسیاری در دنیای شیعه و اسلام رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: واقعه کربلا و واقعه آتش زدن خانه خدا از جمله این اتفاقات است، بنابراین موضع‌گیری در این شرایط باید به گونه‌ای باشد که هم عاقلانه و عالمانه باشد و هم نهی از منکر واقعی صورت گیرد و دین اسلام ضربه نخورد.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: امام سجاد (ع) به دلیل خفقان شدید بنی‌امیه مجبور بودند از روشی استفاده کنند تا هم خودشان و اهل‌بیتشان سالم بمانند و هم سلامت شیعیان حفظ شود.

جلالی تاکید کرد: از همین رو این امام بزرگوار بخشی از زندگی و ارتباطات خود را در حالت تقیه انجام می‌دادند، دعای سریع الاجابه، صحیفه سجادیه و رساله حقوق از جمله آثاری هستند که امام سجاد (ع) در آن دعا مسائل را توضیح می‌دهند و دستورالعمل‌ها را در اختیار شیعیان قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) در طول امامت خود با افراد مختلفی از بنی‌امیه، بنی مروان و بنی زبیر روبه‌رو بودند که همگی کمر به نابودی شیعه بسته و یک حرکت اشتباه می‌توانست راه را برای آن‌ها هموار کند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: نوع رفتار امام سجاد (ع) به‌گونه‌ای بود که توانست اسلام را حفظ کند و امروز ما به‌عنوان شیعیان مدیون ایشان هستیم.

جلالی گفت: امام سجاد (ع) در کربلا به اقتضای حکمت الهی در بستر بیماری بودند و نتوانستند در جنگ حضور یابند و نجات یافتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار