رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار اصفهان گفت: یک میلیون و ۹۰ هزار کارگر بیمه شده در استان وجود دارد که با احتساب خانواده‌های آنها ۶۴ درصد از جمعیت کل اصفهان را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 23 September 2023

مریم الماسی افزود: اصفهان پس از تهران بعنوان دومین استان صنعتی کشور محسوب می‌شود و ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۲۵۰ هزار واحد صنفی و یک‌ میلیون و ۹۰ هزار کارگر بیمه شده در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: پرداختن به مقوله آموزش نیروی انسانی بویژه در زمینه ایمنی و بهداشت از اولویت‌های اولیه کار در استان است که سال گذشته در این راستا دوره‌های ایمنی کارگران، کارفرمایان، مسوولان ایمنی و شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، ایمنی برق، ایمنی کار در ارتفاع، ایمنی کار با جراثقال‌ و ایمنی کار با مواد شیمیایی برگزار شد.

رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار اصفهان گفت: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساعت آموزش‌ تخصصی و عمومی در این مرکز برگزار شد.

وی با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار اصفهان گفت: احداث، تجهیز و راه اندازی این مرکز با گرایش تخصصی صنایع فولاد و ساختمان در نخستین دور از سفرهای استانی ریاست جمهوری به استان تصویب شد و این مرکز در سال ۸۹ در اداره کار و امور اجتماعی شماره ۳ اصفهان با تمرکز بر فعالیّت‌های آموزشی و تهیه و توزیع پوستر و "سی دی" آموزشی شروع به فعالیت کرد.

الماسی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی در زمینه حفاظت فنی و بهداشت کار در محل مرکز بر اساس تقویم آموزشی و درخواست صنایع، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی در زمینه حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌ها و واحدهای مختلف صنعتی، تولیدی، خدماتی و معدنی، اجرای آموزش‌های علمی و کاربردی در حوزه‌ ایمنی و بهداشت کار در کارگاه‌ها برای آشنایی کارکنان را از جمله فعالیت‌های آموزشی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار اصفهان برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل سر و صدا در محیط کار و ارائه راهکارهای تقلیل آن، بررسی و تعیین مقدار روشنایی عمومی و موضعی محیط کار و ارئه راهکارهای بهبود آن، اندازه‌گیری شرایط جوی و شاخص گرمایی و رطوبت محیط(WBGT)، بررسی سیستم اتصال به زمین(ارتینگ) و اندازه‌گیری میزان مقاومت آن و بررسی ایمنی برق و ارائه‌ راهکارهای بهبود آن از دیگر اقدامات واحد تحقیقات حفاظت فنی و بهداشت کار این مرکز محسوب می شود.

الماسی افزود: اندازه‌گیری حوزه میدان مغناطیسی و ارائه‌ راهکارهای ایمنی آن، ضخامت‌سنجی مخازن تحت فشار برای تعیین میزان خوردگی، نمونه‌گیری و تعیین غلظت آلاینده‌ها، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل ارتعاش در محیط کار و ارائه‌ راهکارهای تقلیل آن، ایمنی ماشین‌آلات و طراحی حفاظ‌های مناسب برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار، ارائه‌ طرح‌های ایمنی مورد نیاز واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی در حوزه‌ حفاظت فنی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌ حفاظت فنی و بهداشت کار نیز بخش دیگری از اقدامات واحد تحقیقات حفاظت فنی و بهداشت کار این مرکز را دربرمی‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار اصفهان، پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار را نیازمند نگاه ویژه در حوزه‌ آموزش عوامل انسانی شاغل در محیط‌های کار و تولید و انجام پژوهش‌های هدفمند در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از آلاینده‌های محیط کار و شرایط ناامن این محیط دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار