رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طی ۲ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب بطور اساسی کاهش پیدا کرده و طی ۱۵ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری قلبی عروقی به میزان خطر در افراد غیر سیگاری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۲۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ 01 October 2023

به گزارش تابناک لرستان، معصومه دارایی با اشاره به ۷ مهر روز جهانی قلب، اظهار کرد: شعار روز جهانی قلب در سال ۱۴۰۲ «شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر با پیام شناخت عوامل خطر بیماری قلبی، از قلب خود بهتر مراقبت کنید» انتخاب شده است.

وی هدف از نام‌گذاری روز جهانی قلب را ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده عنوان کرد.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: ترویج شیوه زندگی سالم برای ارتقای سلامت قلب خود، خانواده، دوستان و نیز کل افراد جامعه، مشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی به منظور ارتقای سلامت قلب از جمله اقدامات لازم و ضروری برای حفظ سلامت قلب است.

دارایی بیان کرد: با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر کوچک مانند کاهش مصرف نوشابه‌ها و آبمیوه‌های شیرین و بجای آن نوشیدن آب یا آبمیوه‌های طبیعی، جایگزین کردن انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین، با میوه‌های تازه و مصرف روزانه ۵ سهم میوه و سبزی (معادل ۴۰۰ گرم) میتوان سلامت قلب را حفظ کرد.

وی با تاکید بر محدود کردن مصرف غذا‌های فرآوری شده و بسته بندی شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد، خاطرنشان کرد: غذا‌های محل کار یا مدرسه را در منزل تهیه کنید.

رییس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و ۵ روز در هفته یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در طول هفته (در ۳ تا ۵ روز هفته) در حفظ سلامت بدن و به خصوص قلب بسیار موثر خواهد بود.

دارایی با تاکید بر دوری از مصرف دخانیات اظهار کرد: طی ۲ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب بطور اساسی کاهش یافته و طی ۱۵ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری قلبی عروقی به میزان خطر در افراد غیر سیگاری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مواجهه با دود دست دوم دخانیات نیز یک علت بیماری قلبی عروقی در افراد غیرسیگاری است، گفت: فشارخون بالا نیز یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی است.

رییس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: بیماری فشار خون با عنوان قاتل خاموش نامیده می‌شود، چراکه معمولا" هیچ علائم هشدار دهنده‌ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه ابتلا به این بیماری نمی‌شوند.

دارایی با اشاره به اینکه قند خون بالا می‌تواند نشانه بیماری دیابت باشد، اظهار کرد: بیماری قلبی عروقی علت اکثریت مرگ‌ها در افراد دیابتی است، لذا اگر بدون تشخیص و درمان باقی بماند می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری از بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دهد.

وی در خصوص کلسترول بالا و تاثیر آن بر سلامت قلب عنوان کرد: کلسترول بالا سالانه به ۴ میلیون مرگ می‌انجامد، در این راستا می‌توان با مراجعه به پایگاه‌های سلامت درمانگاه‌ها، از مراقب سلامت و بهورز درخواست کنید علاوه بر فشار خون، میزان کلسترول خون و وزن و نمایه توده بدنی شما را اندازه گیری کنند.

رییس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در این راستا خطر ده ساله احتمال بروز حوادث قلبی عروقی شما محاسبه شده و بر مبنای آن راهنمایی‌های لازم برای کاهش میزان خطر و ارتقای سلامت قلب به شما ارائه خواهد شد، در نتیجه می‌توانید با بکارگیری راهنمایی‌ها، سلامت قلب خود تضمین کنند.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار