معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از ۱۰ اتهام اولی که در استان در خصوص آن پرونده تشکیل می‌شود سخن به میان آورد و گفت: اتهام اول سرقت است و خشونت‌های رفتاری، تصادفات و خشونت‌های گفتاری، تهدید و توهین و ...در رتبه‌های بعدی هستند.
کد خبر: ۱۱۳۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹ 10 October 2023

به گزارش تابناک کرمان، سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی مسؤولان قضایی شهرستان با اصحاب رسانه اظهار کرد: اقدامات خوب و اثربخشی در مجموعه دادگستری رفسنجان انجام شده و شورای پیشگیری از وقوع جرم به‌خوبی، به‌هنگام و با موضوعات علمی پیگیری می‌شود و نتایج خوب آن را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در بحث سرقت سیم برق رفسنجان همیشه در استان رتبه اول و دوم را داشت که در ۶ ماهه اول امسال شاهد کاهش بسیار چشمگیری در این زمینه هستیم که ناشی از اقدامات بسیار خوب مجموعه قضایی و ضابطان هست و موفقیت طرح پیشگیری از سرقت پسته نیز نتیجه اقدامات شورای پیشگیری از وقوع جرم است.

قویدل بیان داشت: شورای پیشگیری نقشی مغفول مانده در کشور بود که با راه‌اندازی آن موفقیت‌های خوبی حاصل شد.

معاون دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: موضوعی که نیاز بود در سطح استان پیگیری شود آموزش تخصصی مشاوران املاک و خودرو است، آموزش ۳۲ ساعته در شهرستان اجرا شد که قطعا سازنده بوده و امیدواریم شاهد کاهش جرایم در حوزه املاک و خودرو باشیم.

قویدل ابراز داشت: دستگاه قضایی به‌عنوان یکی از قوای سه‌گانه وظایف مهمی بر عهده دارد؛ برنامه‌هایی در دستور کار قرار داده است و قوه مستقلی است که پشتیبان حقوق عامه است و وظیفه‌اش رسیدگی به شکایات و تظلمات و حفظ و احیای حقوق عامه از وظایف کلیدی این قوه است.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای پویا هست که دارای نظم اجتماعی باشد، خاطرنشان کرد: توجه به حقوق فردی و اجتماعی افراد از موضوعات بسیار مهم است. حقوق و تکالیف در کنار هم هستند که هر انسانی همان‌طور که به‌دنبال حق هست، باید به‌دنبال انجام تکالیف خودش هم باشد.

قویدل خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی قطعا و یقینا به‌تن‌هایی قادر به برقراری نظم و گسترش عدل و پشتیبانی از حقوق عامه مردم نیست و در جامعه کنونی مشارکت مردم و میان‌نهادی و نقش نخبگان اثر بسیار مهمی دارد.

وی اظهار داشت: در بیش از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب درگیر جنگ سخت و نرم و تحریم‌ها و تهاجمات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بوده‌ایم که ضروری است همه دستگاه‌ها دست به دست هم دهند بتوانیم از تهدیدات و اهدافی که دشمن برای‌مان برنامه‌ریزی کرده عبور کنیم و آنان را محکوم به شکست کنیم.

قویدل خاطرنشان کرد: در بحث آگاه‌سازی، نقش رسانه نقش کلیدی است. نگاه جامعه باید از نگاه صرف کیفری به سمت نگاه مشارکت میان‌نهادی و ارتقا مسؤولیت‌های اجتماعی تغییر کند.

وی تاکید کرد: موضوع مطالبه‌گری‌های قانونی موضوع قابل توجهی است و موضوعی که جامعه از آن رنج می‌برد، متأسفانه شاهد بی تفاوتی و کاهش مسؤولیت‌های اجتماعی و کاهش مسؤولیت‌پذیری اجتماعی هستیم. خیلی ارکانی که وظیفه امر به معروف، تذکر و اصلاح را به عهده دارند به راحتی از کنار آن می‌گذرند و نقش رسانه می‌تواند اثرگذار باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ابراز داشت: اصحاب رسانه در انعکاس واقعیت‌های جامعه، انتقادات سازنده، خنثی سازی اهداف دشمنان و سیاه‌نمایی آنان و نیز امیدآفرینی در جامعه ورود کنند و نقش خود را ایفا کنند.

وی اضافه کرد: جلوگیری از سواءستفاده در دستگاه‌های اداری در بحث فساد اداری، رشوه، تبعیض رانت و... که موجب ناامیدی در جامعه می‌شوند رسانه وظیفه دارد ورود کند و در افشا و معرفی افراد فرصت طلب به هیچ وجه اغماض نکند.

قویدل از ۱۰ اتهام اولی که در استان در خصوص آن پرونده تشکیل می‌شود سخن به میان آورد و اظهار داشت: اتهام اول سرقت است و خشونت‌های رفتاری، تصادفات و خشونت‌های گفتاری، تهدید و توهین و ... در رتبه‌های بعدی هستند.

وی پیشنهاد داد: رسانه‌ها یک ستون ویژه برای ارتقا آگاهی‌های حقوقی مردم در سطح جامعه در نظر داشته باشند.

قویدل در ادامه از برگزاری چهارمین جشنواره رسانه و عدالت در استان کرمان خبر داد که ابتکار آن از استان کرمان شروع شده است و گفت: در سه دوره گذشته هر سال شاهد افزایش استقبال اصحاب رسانه بودیم.

وی افزود: اصحاب رسانه از مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان مهر ۱۴۰۲ هر تولیداتی اعم از خبر، گزارش و ... در حوزه دستگاه قضایی داشتند به جشنواره ارسال کنند و از اول تا ۱۵ آبان فرصت برای ارسال آثار هست.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم در این جشنواره باب ورود اصحاب رسانه به دادگستری باز شود. حمایت ار خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان حوزه حقوق و قضا یکی از اهداف جشنواره است همچنین تبیین بیش از پیش اهداف سند تحول، نقش رسانه و آموزش‌های تخصصی حقوقی و قضایی خبرنگاران از اهداف دیگر این جشنواره است.

قویدل متذکر شد: شناسنامه‌دار کردن گروه‌ها و کانال‌های فعال فضای مجازی با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور کار داریم.
منبع/فارس

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار