رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: 555 نفر از زندانیان استان کرمان در 7 ماهه امسال توسط شوراهای حل اختلاف آزاد شده‌اند و 12 نفر هم از اعدام نجات یافتند.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ 07 November 2023

به گزارش تابناک کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی بعد از ظهر امروز در همایش «صلح، بخشایش، رضایت» در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر اظهار داشت: شورا‌های حل اختلاف از نظر کمیت و کیفیت خدمات زیادی را به‌مردم ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: ۲۱ سال از تاسیس شورا‌های حل اختلاف توسط زنده‌یاد آیت‌الله شاهروردی رئیس وقت قوه قضاییه می‌گذرد و این نهاد، خدماتی را در دستگاه قضایی به مردم و قوه قضاییه ارائه می‌کند که نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه در واگذاری مسؤولیت‌ها و امور است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین قضاوت، عدالت و دادرسی عادلانه را یک رکن در اسلام برشمرد و ادامه داد: با وجو این جایگاه بلند و رفیعی که قضا و قضاوت در اسلام دارد، اما قضاوت کردن، اولویت در اختلافات نیست بلکه صلح و سازش اولویت است.

حمیدی ابراز داشت: هرچند دادرسی عادلانه باشد باز هم یک نفر حاکم و دیگری محکوم است و این امکان وجود دارد که ریشه اختلاف بین دو انسان مومن بماند، از این رو صلح و سازش منجر به از بین خصومت می‌شود آتشی زیر خاکستر نمی‌ماند و اختلافی به‌وجود نمی‌آید.

وی عنوان کرد: در نظام جمهوری اسلامی همیشه فرهنگ صلح و سازش در بین مردم را داشته‌ایم و دفتر علما به عنوان محل ایجاد صلح و سازش بوده است و حالا شورا‌های حل اختلاف به صورت رسمی و قانونی به صلح و سازش می‌پردازد.

حمیدی از راه‌اندازی شورا‌های حل اختلاف در روستاها، شهر‌ها و بین گروه‌های مختلف و اقلیت‌های دینی و مذهبی سراسر استان کرمان خبر داد و این شورا‌ها را موجب خیر و برکت دانست.

وی تصریح کرد: ۳۱۶ شعبه حل اختلاف در استان کرمان فعال هستند که ۱۳۷ شورای رایی، ۱۰۵ شورای صلحی و ۸۴ شورای روستایی هستند و با تصویب قانون جدید شورا‌های حل اختلاف که در آستانه عملیاتی شدن و اجرایی شدن هست، دادگاه صلح را خواهیم داشت که جایگزین شورا‌های حل اختلاف رایی می‌شوند و دیگر شورا‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: یک‌هزار و ۲۹۴ نفر در استان کرمان با شورا‌های حل اختلاف همکاری می‌کنند که ۸۳۱ نفر عضو و ۴۶۳ نفر دبیر هستند.

حمیدی یادآور شد: طی هفت ماهه امسال ۱۳۲ هزار و ۴۷۸ پرونده در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان وارد شده است و این در شرایطی‌ست که هم اکنون وضعیت نابسامانی در ورودی دادگاه‌ها داریم و اگر این پرونده‌ها هم به دستگاه قضا وارد می‌شد، وضعیت بدتر هم بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۱ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان مختومه شده است، اظهار کرد: ۳۶ هزار و ۸۱۸ پرونده در شورا‌ها منتهی به صلح شده است که ۴۰ درصد از پرونده‌ها را شامل می‌شود.

حمیدی افزود: ابلاغ الکترونیکی در شورا‌های حل اختلاف برابر با ۹۲ درصد و زمان رسیدگی به پرونده‌ها هم ۳۱ روز است که اطاله دادرسی در شورا‌های اختلاف نداریم.

وی عنوان کرد: ۵۵۵ نفر از زندانیان استان کرمان در ۷ ماهه امسال توسط شورا‌های حل اختلاف از طریق جلب رضایت شاکی و یا سایر اقدامات آزاد شده‌اند و ۱۲ مورد پرونده قصاص هم با ورود شورا‌های حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است و ۱۲ نفر از اعدام نجات یافتند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: با اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف امیدواریم مشکلات اعضا و دبیران شورا‌ها ساماندهی شود و اشتغال و استخدام آن‌ها سر و سامانی پیدا کند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار