معاون سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد:
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: درصدد هستیم مشهد را به عنوان شهر سنگ‌های نیمه قیمتی و قیمتی جهان به ثبت برسانیم.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 18 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، بهمن نامور مطلق در نخستین جلسه دبیرخانه دائمی سوغات زیارتی اظهار داشت: مشهد در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی به ویژه صنایع دستی مرتبط با سوغات زیارتی دارای اهممیت بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه مشهد می‌تواند و باید به عنوان بزرگترین بازار زیارتی شیعی در دنیا فعالیت کند گفت: این اصلا زیبنده و شایسته نیست که هنرمند شیعه و مسلمان ما در پایتخت معنوی ایران بیکار باشد آن وقت صنایع دستی دیگر کشورها که توسط هنرمندان غیر مسلمان تولید می‌شود در ایران عرضه و به فروش برسد.

نامور مطلق گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مشهد وجود دارد و از آن به عنوان یک مزیت می‌توان نام برد تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که خوشبختانه جایگاه بسیار خوبی دارد و به دنبال این هستیم که مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت برسد که با ثبت جهانی مشهد در این زمینه مطمئنا سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مشهد در دنیا یک برند خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر فرش در دنیا به ثبت رسیده است بیان کرد: مشهد نیز به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت خواهد رسید.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی سوغات زیارتی در مشهد ادامه داد: این دبیرخانه نقش بسیار زیادی در تسهیل کارهای مرتبط با تولید، عرضه و صادرات صنایع دستی دارد و البته قرار نیست کار اجرایی کند و تنها سیاستگذاری در این حوزه بر عهده این دبیرخانه است.

وی ادامه داد: این دبیرخانه باید یک دبیرخانه چالاک باشد و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به تسهیل کارها کمک کند که در همین ارتباط، رسمی سازی تجارت به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق، پیگیری موضوعات حقوقی، گفتمان‌سازی وبرند‌سازی، فرهنگ‌سازی و غیره می‌تواند از مهم‌ترین برنامه‌هایی باشد که این دبیرخانه بر عهده دارد.

نامور مطلق افزود: اگر بتوانیم مشکلات مربوط به قاچاق کالا و غیر ایرانی را در بازارهایی مثل مشهد رفع کنیم به طور حتم علاوه بر استان خراسان رضوی دیگر استان‌های کشور خصوصا استان‌های همجوار نیز بسیاری از مشکللات آن‌ها رفع خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت سوغات زیارتی گفت: می‌توان در مشهد با راه‌اندازی موزه‌ای به نام موزه سوغات زیارتی به دستیابی به اهداف مورد نظر این دبیرخانه کمک کرد.

در این جلسه هم چنین حسین زارع صفت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و رئیس دبیرخانه دائمی سوغات زیارتی گفت: بعد از تشکیل دبیرخانه دائمی سوغات زیارت در مشهد شورای مشورتی نیز تشکیل شد و به نتایج خوبی در این زمینه رسیدیم.

وی گفت: توجه به نقش اقتصاد مقاومتی و نیز جایگاه عرضه سوغات زیارتی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در این زمینه با توجه به ایجاد دبیرخانه دائمی سوغات زیارت گام‌های مهمی را برداشت.

زارع صفت ادامه داد: مشهد ظرفیت‌های بالایی در عرضه کالایی دارد که در این میان توسعه خوشه‌ای و تولید خوشه‌ای و برندسازی نقش مهمی دارند.

وی همچنین به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در حوزه سوغات زیارتی اشاره کرد و افزود: نیازسنجی از زائران و پرهیز از موازی‌کاری می‌تواند در دستیابی به اهداف مهم و تعیین شده کمک فراوانی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم چنین به سال 2017 میلادی و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلامی اشاره کرد و افزود: این انتخاب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در حقیقت یک فرصتی است که باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار