دادستان مرکز استان سمنان گفت: برای تمام ۶ خانواده جان‌باختگان معدن طزره دامغان مستمری برقرار شده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱ 28 November 2023

به گزارش تابناک سمنان، محمدتقی گلی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان عصر امروز در دومین نشست با کارگران معدن طزره دامغان اظهار کرد: پیگیری‌های لازم در اجرای تکلیف مقرر از سوی مسؤولان عالی قوه قضاییه و دستور رئیس کل دادگستری استان سمنان مبنی بر بررسی حقوق، مشکلات و مطالبات کارگران شرکت البرز شرقی و خانواده‌های جان‌باختگان انجام شده است.

وی ادامه داد: در گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی، کارگران عناصر ارزشمند جامعه و ستون و محور تولید در کشور هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان، کارگر را محور تحقق شعار سال توصیف و عنوان کرد: کشوری که دنبال پیشرفت اقتصادی است، باید به قشر کارگر اهمیت دهد و به مسائلی مانند امنیت شغلی کارگر، بیمه، خدمات اجتماعی، دستمزد عادلانه و قانونی، بهداشت فضای کسب‌وکار و سایر مشکلات این قشر توجه شود؛ زیرا در پرتو تلاش‌های کارگران است که چرخه اقتصاد کشور متوقف نمی‌شود.

گلی تصریح کرد: موضوعاتی از قبیل برقراری بیمه تکمیلی، پرداخت چهار درصد سختی کار و زیان‌آور، بررسی وضع کارگران واجد شرایط در کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور و صدور حکم بازنشستگی برای شاغلانی که سابقه کار سخت (۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب) را دارند، در مسیر اقدام قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان اظهار کرد: کارگرانی که تشخص می‌دهند، سنوات بازنشستگی آنان به‌درستی پرداخت شده است، باید یک سال قبل از اتمام زمان بازنشستگی درخواست خود را به اداره کار ارائه دهند.

گلی بیان کرد: کارگران همچنین برای آگاهی از سنوات و میزان واریز حق بیمه و عنوان شغلی خود می‌توانند به سامانه «تأمین من» یا به ادارات تأمین اجتماعی در شهرستان‌های دامغان و شاهرود مراجعه و در صورت مغایرت با واقعیت، به مراجع ذی‌ربط اعتراض خویش را ارائه و پیگیری کنند.

وی افزود: بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران معدن باید در کمیته مربوطه متشکل از سازمان‌های متولی انجام شود و این فرآیند در گذشته در بازه زمانی تقریباً ۲ ساله اتفاق می‌افتاد که پس از ورود دستگاه قضائی استان، پیگیری‌های لازم و جلسات مشترک با ادارات استانی کار و رفاه اجتماعی، تأمین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بازرسی فرایند مذکور بسیار کوتاه و کمتر از چهار ماه بررسی خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان ادامه داد: در طول هفته گذشته به درخواست مطروحه از سوی ۸۶ کارگر مبنی بر سخت و زیان‌آور بودن شغل آن‌ها رسیدگی و در کمیته بدوی مربوطه رأی مقتضی صادر شد که مستلزم درخواست بازنشستگی و پرداخت چهار درصد حق سختی کار و زیان‌آور به تأمین اجتماعی است.

گلی گفت: برخی از مطالبات کارگران مانند سخت و زیان‌آور شناخته شدن کار در معادن، افزایش ضریب حقوقی، معوق شدن پرداخت حق سنوات به زمان بازنشستگی نیاز به اصلاح قوانین و تصمیم‌گیری در سطح ملی دارد که این موارد نیز از طریق طرح در شورای گفت‌وگوی استان و نهادهای مرتبط پیگیری خواهد شد.

وی افزود: مطالبه دیگر کارگران در خصوص انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت البرز شرقی از طریق هیأت مدیره ذوب‌آهن اصفهان پیگیری شد و اتخاذ تصمیم از اختیارات هیأت مدیره این شرکت است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان تأکید کرد: برای تمام ۶ خانواده جان‌باختگان معدن طزره مستمری برقرار شده است و برای چهار نفر از جان‌باختگان حکم بازنشستگی صادر شده و 2 نفر دیگر از متوفیان با توجه به سنوات کاری متأسفانه از حیث قانونی مشمول بازنشستگی قرار نگرفتند.

در این نشست، رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان و مدیران کل بازرسی، تأمین اجتماعی، کار و رفاه اجتماعی و معاون معدن صنعت، معدن و تجارت استان سمنان و اعضای هسته معدن بسیج دانشجویی استان و اصحاب رسانه حضور داشتند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار