سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ازغربالگری فشارخون و دیابت 65 هزار نفر در استان مرکزی که از 20 آبانماه آغاز شده است خبرداد.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶ 29 November 2023

به گزارش تابناک مرکزی،اردلان زیلابی اظهار کرد:دیابت و فشارخون 2 عامل بروز بیماری‌هایی همانند بیماری‌های گوارشی، کلیوی، اعصاب، سکته‌های مغزی و قلبی و ... است. به همین دلیل غربالگری افراد در معرض خطر یا مبتلا به این 2 عامل بیماری بسیار اهمیت دارد و اقدام در جهت درمان و پیشگیری را تسریع می‌کند. 

وی ادامه داد: پوشش این پویش به شیوه‌ای است که باید 100 درصد افراد بالای 40 سال مناطق شهری و 73 درصد افراد بالای 40 سال مناطق بالای 20 هزار نفر جمعیت تحت غربالگری قرار گیرند. همچنین برای افراد 18 تا 39 سال که زمینه خطر و ریزفاکتورهای بیماری‌زا را دارند نیز این غربالگری برنامه‌ریزی شده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: در این استان حدود 600 هزار نفر باید طبق این پویش مورد غربالگری قرار گیرند. در حال حاضر این فرایند با سرعت مناسبی در جریان است. در این پویش روزانه 10 تا 12 هزار نفر در سطح استان تحت پوشش این پویش قرار می‌گیرند.

وی بیان داشت: در راستای این غربالگری، افراد می‌توانند به مراکز جامع سلامت و درمانگاه‌ها مراجعه کنند. همچنین تیم‌های بهداشتی سیار در مراکز تجمعی مانند همایش‌ها و نماز جمعه و ... مستقر می‌شوند و فرایند غربالگری را انجام می‌دهند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: این استان در اجرای پویش غربالگری فشارخون و دیابت جایگاه خوبی در سطح کشور دارد. در جریان این اقدام، افراد تحت خطر و مبتلا شناسایی شده‌اند که آمار آن به شکل نهایی منتشر می‌شود.

زیلابی ابراز داشت: با توجه به اینکه بیماری دیابت و فشارخون 2 ریزفاکتور مهم، جدی و خطرناک برای بروز بیماری‌ها هستند، به همین دلیل این غربالگری به دستور وزیر بهداشت، برای افراد بالای 40 سال هدفگذاری شده است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار