استاندار مرکزی:
استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه وظیفه دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی و دانشگاهی، نظام‌مند کردن مسائل برای باز کردن گره‌های جامعه است، گفت: فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب باید طی شود و اگر می‌خواهیم این فاصله را پرشتاب طی کنیم جز با پژوهش و استفاده از ظرفیت‌های علمی قابل جبران نیست.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵ 05 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه،امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی به دلیل مطالبات و مسائل انباشته در سطح جامعه و درخواست‌های متعدد مردم و گره‌های قدیمی که بعضی‌از این گره‌ها به دهه‌های گذشته و حتی قبل از انقلاب برمی‌گردد، اغلب توانشان را صرف دو ضلع اول می‌کنند. ما درخواست داریم که تمام نگاه دانشگاه‌ها متمرکز بر نگاه به سوی آینده باشد تا بتوانیم از گره‌ها خارج شویم و پیشرفت کنیم.

مخلص الائمه با بیان اینکه وظیفه دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی و دانشگاهی، نظام‌مند کردن مسائل برای باز کردن گره‌های جامعه است، گفت: فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب باید طی شود و اگر می‌خواهیم این فاصله را پرشتاب طی کنیم جز با پژوهش و استفاده از ظرفیت‌های علمی قابل جبران نیست.

وی اضافه کرد: علاج مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتی است که دو رکن دارد و رکن اول آن، اقتصاد دانش بنیان است که این رکن مرتبط با پژوهش است. صنایع استان انصافا در کنار دانشگاه قرار گرفته‌اند و عقب افتادگی فاصله بین جامعه و دانشگاه را جبران کرده اند.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه استان مرکزی میزبان ۶۰ دانشگاه و ۶۴ هزار دانشجو است، بیان کرد: دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه اراک همواره منشا خدمات و برکات ارزشمندی برای کشور هستند و بسیار خوشحالیم که دانشگاه اراک کمک بزرگی به تقویت نگاه به آینده جوانان کرده است.

وی با بیان اینکه مدیران انقلابی و مردمی، علاقه مند به پیشرفت کشور هستند گفت: تحریم‌ها فرصت‌هایی ایجاد کرده تا نیازهای کشور از طرف داخل برطرف شود و باید از این فرصت استفاده کنیم.

مجتبی ذوالفقاری، رئیس دانشگاه اراک نیز در این مراسم اظهار کرد: هر کشوری که پژوهش در آن نقش برتر را داشته باشد، کشور پیشرفته‌ای خواهد شد. پژوهش یک فرض دینی و انسانی است و وظیفه ما این است که به پژوهش و پژوهشگر بها بدهیم.

وی با بیان اینکه هیچ ‌کاری بدون پژوهش انجام نخواهد شد گفت: پیشبرد اقتصاد و رفاه بدون پژوهش امکان پذیر نیست. ایجاد دوگانه‌هایی مثل تامین انرژی و آلودگی نشان‌دهنده این است که ما می‌خواهیم کار علمی و پژوهش نکنیم.

ذوالفقاری اضافه کرد: ستادی برای هفته پژوهش تشکیل شد که ۹ آبان ماه اولین شورای سیاست‌گذاری برگزاری این هفته تشکیل شد و پس از آن احکامی از سوی استاندار صادر شد و ۱۵ کمیته علمی و اجرایی برای برگزاری و داوری مستندات و پرونده‌های این هفته تشکیل شد. مهلت دریافت مستندات تا ۲۴ آبان بود و از ۲۷ آبان و تا ۱۲ آذر داوری‌ها انجام شد.

ذوالفقاری تصریح کرد: کارگروه‌های علوم پایه و علوم ورزشی با دبیری دانشگاه اراک، علوم پزشکی با دبیری دانشگاه علوم پزشکی، علوم انسانی و هنر با دبیری دانشگاه آزاد و پیام نور، کشاورزی و منابع طبیعی با دبیری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، فنی و مهندسی با دبیری دانشگاه صنعتی اراک، شرکت‌های دانش بنیان با دبیری پارک علم و فناوری و واحدهای تحقیق و توسعه برتر با اداره کل صمت بود.

وی ادامه داد: کمیته پژوهشگران آزاد با دبیری دانشگاه فنی و حرفه‌ای، شرکت‌های فعال در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت با دبیری دانشگاه اراک، دانشجویان برتر با دبیری جهاد دانشگاهی، کارشناسان برتر دستگاه‌های اجرایی با دبیری دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانش آموزان و معلمان با دبیری آموزش و پرورش، مجلات برتر با دبیری دانشگاه تفرش و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری با پارک علم و فناوری بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار