مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، بهترین راهکار برای معرفی و هویت‌بخشی به این هنر فاخر و ارزشمند است.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ 25 January 2024

مهدی مظهری در مراسم گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف» همزمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، کار سخت و طاقت فرسایی بود که با همکاری مسوولان مرکز ملی فرش محقق شد.

وی ادامه داد: جلسه‌های فشرده‌ای برای شناسنامه‌دار کردن فرش با مسوولان مرکز ملی فرش ایران از یک سال و نیم گذشته در کارگروه مربوطه برگزار شد تا به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و شیوه‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت بعنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران خاطرنشان کرد: قانون صدور شناسنامه فرش دستباف سال ۱۳۸۱ تصویب شد اما اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود.

وی اضافه کرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بعنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده رسمی سازمان«GS۱» است که در حوزه کد گذاری کالا و خدمات فعالیت دارد و این سازمان استانداردهایی را در حوزه کاتالوگ‌گذاری کالاها(فهرست راهنمای اشیاء و کالاها) مشخص می‌کند.

مظهری خاطرنشان کرد: برای صدور شناسنامه به سامانه‌ای برای این کار و نمایندگی‌ها و کارگزارانی که بتوانند در سراسر کشور این کار را انجام دهند، نیاز داشتیم، اما داشتن ارزیابان فرش یکی از مهمترین نیازمندی‌ها در این زمینه بود که این افراد بعنوان مُعتمد و ارزیاب صدور شناسنامه فرش با کارگزاری‌ها همکاری می‌کنند. وی بیان کرد: در زمان حاضر قرارداد همکاری با ۱۷ کارگزار فرش امضاء شده است و آنها در سراسر کشور و از جمله استان اصفهان فعالیت خواهند داشت.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف بصورت بین المللی انجام می‌شود و با توجه به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور بطور همزمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود.

وی افزود: برخورداری از کُد موقعیت مکانی«lobal Location Number) «GLN) از ویژگی‌های این شناسنامه بین‌المللی است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده و قابل رصد است که یکی از مزایایی مهم این کار محسوب می‌شود.

مظهری ادامه داد: نگه داشتن اصالت فرش از دیگر ویژگی‌های شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است و تمام مشخصات فرش با استفاده از هوش مصنوعی در این آن ثبت خواهد شد و غیرقابل خدشه، جعل و تقلُب می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار