رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور در مراسم رونمایی از کتابت دومین قرآن پارچه ای نفیس کشور گفت: فراخوان جاودانه در قرآن داریم که پیام الهی برای انسان در همه عصرهاست.
کد خبر: ۱۱۶۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰ 09 April 2024

به گزارش تابناک رضوی، آیین رونمایی از کتابت دومین قرآن هنری پارچه ای نفیس کشور با خوشنویسی و تذهیب استاد شاهین برجسته ثانی همراه با برپایی نمایشگاه «خوشنویسی هنری، قرآنی استاد سید عبدا... بیک زاده» با حضور استاد اسماعیلی قوچانی روز دوشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور در مشهد برگزار شد.

استاد شاهین برجسته ثانی در این مراسم درباره کتابت دومین قرآن هنری پارچه ای نفیس کشور بیان کرد: اولین و بزرگ ترین قرآن هنری جهان اسلام را استاد اسماعیلی قوچانی کتابت کردند، با اذن وی فرمول و مواد لازمی که برای انجام این کار موزه ای هنری لطف کردند به من انتقال دادند و بنده هم در مقام شاگردی و عنایت خداوند شروع به کار کردم. تقریبا سه جزء کار تمام شده است، این اثر ۱۱۴ نوع بسم ا... الرحمن الرحیم مختلف دارد. نوع پارچه، پارچه ماندگاری است که قابل شست و شو نیز هست. وی افزود: قرآن دیگری که شروع کردیم اولین قرآن منقش به تذهیب شیعی است که تاکنون کسی کار نکرده است.

استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی نیز در این مراسم گفت: از ابتدا علاقه به نگارش قرآنی داشتم که مانند آن نباشد. وی درباره اهمیت کتابت قرآن در ابعاد بزرگ بیان کرد : این قرآن را از سراسر دنیا آمده اند که ببینند. استاد قربانی، پژوهشگر، محقق و مصحح نسخ خطی نیز اظهارکرد: در کشور ما هنرمندان بسیار داریم، اما آن گونه که باید از هنرمندان قدردانی و حمایت شود، به ندرت صورت می‌گیرد.
مجتبی محمودی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور نیز در این مراسم بیان کرد: ما فراخوان جاودانه در قرآن داریم که پیام الهی برای انسان در همه عصرهاست. وی با اشاره به آیه ای از قرآن بیان کرد : قرآن هم اعجاز معنوی و هم اعجاز لفظی و ظاهری دارد ،وقتی معجزه پیامبر با هنر ترکیب می شود باعث ماندگاری بیشتر می شود و کاری که در این روز رقم می‌خورد از همین نوع است. محمودی درباره ارزش این آثار گفت: این آثار فقط با مسلمانان ارتباط نمی گیرد بلکه هر بیننده ای وقتی این آثار را می بیند حال بهتری به او دست می دهد. وی افزود: باید به سمت جامعه سازی قرآنی برویم این کار زمانی اتفاق می افتد که یک سوم مشهد حاشیه نشین نباشد. در جامعه اسلامی اصلا حاشیه نشینی معنا ندارد، نگاه ما در این جا فقط شهروندی نیست بلکه نگاه ما امت و خانواده اسلامی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار