مسعود خلیلی، رییس فدراسیون سوارکاری در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 27 October 2015

به گزارش تابناک یزد، رییس فدراسیون سوارکاری در ابتدای این نشست با بیان این که توجه جدی به رده‌های پایه در دستور کار این فدراسیون قرار دارد، گفت: میزبانی از مسابقات بین‌المللی نو‌جو‌ا‌نان و جوانان می‌تواند در این راه کمک رسان باشد و باعث پیشرفت هر‌ چه‌ بیشتر سوارکاران در رده‌های پایه شود. تاکنون جوایزی به سوارکاران برتر این رده اهدا نمی‌شد، ولی ما برای آنها جوایز خوبی را در نظر گرفته‌ایم تا باعث تشویق هر‌ چه‌ بیشتر آنها شویم. قصد داریم محل هایی را برای سوارکاران نونهال و نوجوان ترتیب دهیم تا آنها با اسب‌های "کاسپین" که اسب بومی ایران است و مناسب برای سوارکاران این رده محسوب می‌شود آموزش‌های سوارکاری را فرا گیرند تا شاهد پشتوانه سازی در سوارکاری ایران در آینده باشیم.

خلیلی با بیان این که توجه به مالکان اسب‌ها نیز در اولویت این فدراسیون قرار دارد، اظها‌ر کرد: امیدوارم که با برگزاری مسابقات مختص مالکان اسب‌ها بتوانیم به آنها انگیزه بیشتری دهیم، چرا که معتقد هستیم هر چه تعداد مالکان اسب‌ها بیشتر شود سوارکاری ایران تجربه بیشتری را کسب خواهد کرد. اواخر هفته‌ جاری مسابقات قهرمانی کشور مالکان اسب‌ها را در باشگاه بام تهران برگزار می‌کنیم که برای اولین بار قرار است با موانعی به ارتفاع یک متر و 30 سانتی‌متری برگزار شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که میزبانی از مسابقات بین‌المللی در سطح بالاتر همچنان در دستور کار فدراسیون سوارکاری خواهد بود، بیا‌ن‌ کرد: با مکاتباتی که با فدراسیون جهانی سوارکاری داشتیم امیدوارم که بتوانیم سطح ر‌قا‌بت‌های CSI را افزایش دهیم و میزبان این ر‌قا‌بت‌ها باشیم چرا که با میزبانی این مسابقات سوارکاران ایران صاحب تجربه بیشتری می‌شوند و ترس آنها از حضور در مسابقات مهمی همچون باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی و ر‌قا‌بت‌های بین‌المللی دیگر خواهد ریخت. همچنین از پرداخت هزینه‌های گزاف برای اعزام به مسابقات خارجی کاسته خواهد شد.

خلیلی با تاکید بر این که حضور سوارکاران ایرانی در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی و المپیک و کسب موفقیت آنها راه دشواری است، ا‌دا‌مه‌ داد: ما نمی‌خواهیم فقط در این ر‌قا‌بتها حضور داشته باشیم و زنگ تفریح دیگران شویم، چرا که این موضوع چیزی را عوض نمی‌کند و باعث پیشرفت سوارکاری ایران نخواهد شد. سعی کردیم برای میزبانی بین‌المللی که داشتیم از طراحان مسیر جهانی استفاده کنیم و همچنین با افزایش ارتفاع موانع و یا ترفندهای مختلف باعث شویم سطح ر‌قا‌بت‌ها افزایش پیدا کند و استرس سوارکارانمان را برای حضور در مسابقات بزرگ کاهش دهیم. در صورت ادامه این اقدامات است که می توانیم به موفقیت در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی امیدوار باشیم. ایران از سوارکاران شایسته زیادی برخوردار است و امیدوارم که با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بتوانیم در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی در مسابقات پرش، نتایج خوبی را کسب کنیم.

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به برگزاری جلسه کنفدراسیون آسیایی که اخیرا در کره جنوبی انجام شد، تصریح کرد: در این جلسه توانستیم با سختی فراوان یک پست مهم بین‌المللی را کسب کنیم و حسین شفیعی از ایران توانست ریاست کمیته‌ پرش آسیا را به دست بیاورد که مطمئنا باعث رشد هر‌ چه‌ بیشتر سوارکاری و کمک به رشد جایگاه بین‌المللی ایران خواهد شد. همچنین در حاشیه این اجلاس از رییس کره‌ای کنفدراسیون سوارکاری آسیا دعوت کردیم تا به ایران بیاید و ان‌شا‌ء‌الله اردیبهشت ماه سال آینده شاهد حضور او در کشورمان خواهیم بود.

وی با بیان این که قصد داریم سوارکارانمان نتایج خوبی را در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی به دست بیاورند، ا‌ضافه‌ کرد‌: قبل از این بازی‌ها مسابقات درساژ، پرش و پرش صحرایی به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد و قصد داریم در این ر‌قا‌بت‌ها حضور پررنگی داشته باشیم تا سوارکارانمان مهیای حضور در ر‌قا‌بت‌های آسیایی شوند.

خلیلی در ادامه این نشست با اشاره به این که با کمک فدراسیون جهانی سوارکاری دوره‌های آموزش مربیگری در پرش را برگزار کردیم، ا‌دا‌مه‌ داد: پنج طرح به فدراسیون جهانی ارائه کردیم که با سه طرح آن موافقت شد و تلاش شد از سوی آنها کارشناسان فنی به ایران اعزام شوند و همچنین کمک‌های مالی به ایران داشته باشند. قرار است نماینده فدراسیون جهانی نیز به ایران بیاید تا در مورد طرح‌هایمان با او رایزنی کنیم.

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به این که حرکات نمایشی بر روی اسب رشته جدیدی است که فدراسیون سوارکاری توجه ویژه‌ای به آن دارد، تاکید کرد: اجرای حرکات ژیمناستیک بر روی اسب رشته جدیدی است که در اکثر کشورهای پیشرفته رواج یافته است و تقریبا اثری از آن در کشورهای آسیایی و خاورمیانه نیست و به جرات می گویم که ایران اولین کشور آسیایی است که در این رشته به صورت جدی وارد شده و با همکاری که با فدراسیون ژیمناستیک داشتیم تعدادی ژیمناستکار به ما معرفی شد و حرکت‌های اولیه را در جهت توسعه این رشته آغاز کرده‌ایم. قرار است فدراسیون جهانی نیز در این راه به ما کمک کند.

وی همچنین از ایجاد کمیته‌ای مربوط به جانبازان و معلولان و همچنین بیماران اوتیسم در فدراسیون سوارکاری خبر داد و افزود: قصد داریم با راه‌اندازی این کمیته‌ سوارکاری را به این قشر از جامعه آموزش دهیم تا در جهت افزایش روحیه آنها گام برداریم. همچنین در بحث نیروهای مسلح، دانشجویان و پارالمپیک باید به صورت جدی تر وارد شویم و در ر‌قا‌بت‌هایی مانند سیزم و یونیورسیاد حضور پررنگی داشته باشیم و برای کشور افتخارآفرینی کنیم.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، خلیلی در ادامه با بیان این که توجه به ورزش پایه درساژ از برنامه‌های این فدراسیون است، خاطر‌ نشان کرد: روزی که به این فدراسیون آمدم هیچ اثری از این رشته نبود. در مسابقه‌ای که برای آن ترتیب دادیم تنها دو ، سه نفر ثبت‌نا‌م کردند.، اما با بر‌نامه‌ریزی‌های مختلفی که داشتیم چهار دوره از این ر‌قا‌بت‌ها را برگزار کردیم. همچنین به بحث تربیت آموزش داوری درساژ توجه ویژه‌ داشتیم. تاکنون 200 میلیون تومان نیز برای برگزاری مسابقات درساژ پرداخت کرده‌ایم و امیدواریم که در آینده با حمایت حامیان مالی بتوانیم یکی، دو سوارکار خوب در این رشته که امکان موفقیت در مسابقات بین‌المللی دارند را پرورش دهیم.

رییس فدراسیون سوارکاری در ادامه با اشاره به این که چیزی در حدود سه هزار اسب عرب زیبایی در سال‌های گذشته وارد ایران شده است، افزود: تا به امروز چهار – پنج جشنواره زیبایی برگزار کرده‌ایم و در کمیته‌ واردات نیز فتیله واردات اسب زیبایی را پایین کشیدیم به طوری که واردات ما در حال‌ حاضر یک چهارم سال قبل است و در دوره جدید تاکنون تنها 120 اسب زیبایی وارد ایران شده است، چرا که معتقد هستیم هر اسبی نباید وارد کشور شود مگر این که با کیفیت باشد و به موفقیت سوارکاری ایران کمک کند. خو‌شبختا‌نه به شدت واردات اسب کاهش یافته است و رسالت ما و جهاد کشاورزی این است که در واردات اسب سخت گیری کنیم.

وی با بیان این که اولین حراج اسب عرب با نظارت فدراسیون ماه آینده در یزد برگزار می‌شود ، خاطر‌ نشان کرد: در این حراج که فدراسیون بر آن نظارت و سلامت اسب‌ها را تضمین خواهد کرد، هر فردی می‌تواند اسب بخرد یا بفروشد بدون این که واسطه‌ها در آن نقشی داشته باشند. همچنین ما با موسسه‌ای به نام "انجمن اسب رسپالین " در آلمان که برای اتباع مختلف شناسنامه و پاسپورت صادر می‌کند تفاهمنامه امضا کردیم تا خریداران اسب در ایران بتوانند به این کشور بروند و اسب‌های آنها را پس از این که سه روز با آنها سواری کردند در صورت تمایل خریداری کنند و این شرکت نیز خدماتی را به صورت رایگان در اختیار خریداران ایرانی قرار دهد. البته این مباحث هیچ سودی برای فدراسیون ندارد ،‌ بلکه دردسر هم دارد اما ما با این قبیل کارها قصد داریم دست واسطه‌ها را که از این طریق میلیاردر شده‌اند را کوتاه کنیم.

رییس فدراسیون سوارکاری در ادامه این نشست خبری با تاکید بر این که از مهم‌تر‌ین برنامه‌های فدراسیون سوارکاری برخورد با پدیده دوپینگ اسب‌ها است، خاطر‌ نشان کرد: هزینه ارسال نمونه به خارج از کشور برای گرفتن تست دوپینگ برای فدراسیون سوارکاری بسیار بالا است و هر نمونه بیش از یک میلیون هزینه برای ما در بر دارد به گونه‌ای که چیزی در حدود 800 میلیون تومان هزینه گرفتن تست‌های دوپینگ ما است. اما خو‌شبختا‌نه با اقداماتی که داشتیم دوپینگ در اسب‌ها نسبت به گذشته یک چهارم شده است. امیدوارم راهی را که انتخاب کرده‌ایم باعث شود هم جان سوارکاران و هم اسب‌ها حفاظت شود و همچنین مسابقات عادلانه ای را برگزار کنیم.

وی درباره توجه فدراسیون سوارکاری به بانوان، اظها‌ر کرد: ما تفاوتی برای سوارکاران آقا و خانم قائل نیستیم چرا که مسابقات آنها هیچ تداخلی با یکدیگر ندارد. این که ورزشکار حر‌فه‌ای خانم نداریم بیشتر به خودشان باز می‌گردد چرا که پس از مدتی آن را رها کرده‌اند. با این حال برای اولین بار دو نوجوان دختر را به مسابقات بین‌المللی آلمان فرستادیم که یکی از آنها موفق به کسب عنوان هفتمی شد. مطمئنا با برنامه‌های که خواهیم داشت به رشد ورزش بانوان توجه خواهیم کرد.

رییس فدراسیون سوارکاری با بیان این که سوارکاران ایران در مسابقات بین‌المللی قطر که آذر ماه برگزار می‌شود با اسب‌های خودشان شرکت خواهند کرد، افزود: پس از آن در مسابقات ابوظبی با اسب‌های خودمان شرکت می‌کنیم و سوارکارانمان را یکی دو هفته‌ به آنجا بفرستیم. البته حمل اسب‌ها سختی‌های فراوانی دارد و باید با چند ارگان هماهنگ کنیم تا هواپیماهای خارجی که به قطر می‌روند در ایران به زمین بنشینند تا بتوانیم اسب‌هایمان را به آسیا بفرستیم.

خلیلی در پایان درباره استعفای خانم حسین آبادی نایب رییس فدراسیون سوارکاری نیز گفت: او هنوز استعفا نداده است و اگر هم بدهد آن را قبول نمی‌کنیم. وی به دلیل مشکلاتی که در دانشگاه داشت خواهان استعفا بود، اما به وی مرخصی داده‌ایم تا مشکلاتش حل شود و امیدوارم به کار خود در فدراسیون همچنان ادامه بدهد. ‌

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، همچنین کاظمیان، دبیر فدراسیون سوارکاری نیز طی سخنانی با اشاره به این که پیش نویس تقویم مسابقات سال آینده در حال نهایی شدن است، گفت: برای اولین بار تقویم ورزشی هیات‌ها را آماده می‌کنیم تا در مجامع‌شان مصوب و آنها را برگزار کنند. همچنین مسابقات قهرمانی کشور مالکان آخر هفته‌ در باشگاه "بام" برگزار می‌شود و چند مسابقه دیگر نیز با ارتفاع موانع 140 و 145 سانتی‌متر در باشگاه آزمون برگزار خواهد شد. همچنین در بحث‌های آموزشی در رشته‌های مختلف سوارکاری نیز اقدامات خوبی انجام شده و برنامه‌های ویژه‌ای را نیز در نظر داریم.

کاظمیان افزود: قصد داریم دست دلالانی را که اسب‌های بی کیفیت وارد ایران می‌کنند را کوتاه کنیم چرا که این دست‌ها هیچ منفعتی برای ورزش کشور ندارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار