رئیس اداره سلامت و بهداشت آموزش و پرورش استان یزد گفت: با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که 2.9 درصد دندان‌های کودکان و نوجوانان در سنین دانش‌آموزی پوسیده است که با اجرای طرح‌های بهداشت باید این میزان ظرف شش سال به یک درصد برسد.
کد خبر: ۱۲۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ 29 October 2015

به گزارش تابناک یزد،عباسعلی ایمانی،در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده در حوزه دهان و دندان، اجرای طرح دندانپزشکی جامع‌نگر است که این طرح قرار است در استان یزد به صورت پایلوت اجرا و در صورت موفقیت، در کل کشور آغاز شود.

وی عنوان کرد: در قالب این طرح که با همکاری دانشکده دندانپزشکی یزد اجرا می‌شود، ضمن ارائه برخی آموزش‌ها در قالب فیلم، عکس، اسلاید، انیمیشن و ....، برخی خدمات اولیه بهداشتی و درمانی نیز به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

ایمانی با بیان اینکه این طرح امسال با قوت بیشتری در حال اجراست، خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی برای شش پایه و برای شش سال اجرا می‌شود و امیدواریم بتوانیم در طول این مدت، به اهداف تعیین شده در برنامه دست پیدا کنیم.

رئیس اداره سلامت و بهداشت آموزش و پرورش استان یزد یادآور شد: در حال حاضر بر اساس بررسی‌های انجام شده، 2.9 درصد دندان‌های کودکان و نوجوانان در سنین دانش‌آموزی پوسیده است که باید در طول اجرای شش ساله این برنامه، این میزان به یک درصد برسد.

ایمانی اظهار امیدواری کرد: در 700 مدرسه‌ای که این طرح برای 112 هزار دانش‌آموز اجرا می‌شود، وضعیت پوسیدگی دندان در سنین پایین بهبود یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای بیش از 17 طرح در حوزه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان استان یزد خبر داد و اظهار داشت: به جز این طرح‌ها، موارد دیگری نیز وجود داشت اما به دلیل تعدد طرح‌ها، به ناچار برخی از آنها در حال حاضر کنار گذاشته شده و طرح‌های بهداشتی با اولویت‌بندی به مرحله اجرا درآمده است.

ایمانی با تاکید بر اینکه در طرح‌های بهداشت دانش‌آموزی به دنبال نهادینه شدن فرهنگ سلامت در سنین کودکی همچنین تغییر نگرش در سبک زندگی هستیم، افزود: یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده، «مدارس حامی دیابت در یزد» است که این طرح مورد تشویق برخی کشورها نظیر فرانسه نیز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در قالب این طرح، دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس و والدین 100 مدرسه در استان یزد با روش‌های پیشگیری از دیابت و روش‌های برخورد با دانش‌آموزان دیابتی را فرا گرفتند.

ایمانی از «ارتقاء سلامت نوجوانی در مدارس» همچنین اجرای طرح «دادرس» خبر داد و بیان کرد: طرح دادرس که مخفف دانش‌آموز آماده در روزهای سخت است، با همکاری هلال احمر در مدارس استان یزد اجرا شد و نتایج قابل قبولی را نیز به دنبال داشت.

وی عنوان کرد: «نظارت بر طرح توزیع شیر»، «بهسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس» و «موزه سلامت» را نیز از دیگر طرح‌های حوزه بهداشت و سلامت دانش‌آموزی برشمرد و یادآور شد: موزه سلامت ویژه دخانیات است که با هدف پیشگیری از استعمال دخانیات در میان نوجوانان و جوانان و آشنایی دانش‌آموزان با عواقب مصرف سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد، راه‌اندازی شده است.

رئیس اداره سلامت و بهداشت آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: طرح «پایگاه سلامت دانش‌آموزی» نیز امسال در استان یزد به صورت پایلوت اجرا می‌شود که در قالب آن، خدمات تخصصی به ویژه در دو زمینه بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار