دومین همایش بزرگداشت حکمت و حکمای خراسان امروز در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷ 29 October 2015
آیت الله عبدالله جوادی آملی در پیامی به این همایش گفت: خداوند از طریق عالمان دینی علم خود را به بشر می آموزد و لذا عالمان دین هیچگاه نمی میرند.
او با بیان اینکه زنده نگاه داشتن نام و یاد علما وظیفه شرعی است که نزد خداوند متعال اجر و پاداش بسیار دارد افزود: علما در حوزه های مختلف فقه و اصول به تالیف اربعین پرداخته اند اما در حوزه فلسفه جای خالی اربعین احساس می شود.
مدرس و پژوهشگر تاریخ فلسفه و عرفان اسلامی نیز در این همایش با اشاره به جایگاه علمی شیخ اسدالله یزدی و شیخ سیف‌الله ایسی از حکمای مدفون در کوهسنگی مشهد گفت: بی شک این افراد ازحکماء و بزرگان عرفان و طریقت اسلامی دوران خود در جهان بوده اند.
منوچهر صدوقی سها افزود: خراسان بزرگ قبل از اسلام مرکز فلسفه به شمار می ‌رفته و در آن دوران به پایتخت فلسفه یونان معروف بوده است.
معاون بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی هم در این همایش با بیان ویژگیهای شخصیت آقا بزرگ و میرزا مهدی شهیدی گفت: خاندان شهیدی به تعبیر مطهری، در یک و نیم قرن گذشته گرداننده اصلی حکمت و فلسفه در خراسان بودند.
غلامرضا جلالی گفت: در آن دوران میرزا مهدی شهیدی اقدامات بزرگی در حکمت انجام دادند که توانست به صورت عملی بین برهان و عرفان ارتباط نزدیک برقرار کند.
در دامنه کوهسنگی مشهد چهار نفر از حکمای جهان اسلام به نام های آقا بزرگ و میرزا مهدی شهیدی ، شیخ اسد الله یزدی و شیخ سیف الدین ایسی دفن شده اند و جزو مهمترین بزرگان حکمت، فلسفه، عرفان و علوم نقلی ایران زمین و دنیای اسلام در 200 سال گذشته به شمار می روند.
همایش یک روزه بزرگداشت حکمای خراسان با حضور جمعی از استادان حوزه و دانشگاه و اعضای مجمع حکمت اسلامی در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
منبع: خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار