در مشهد:
نمایشگاه آثار خطی و چاپ سنگی شیخ بهایی دانشمند و ریاضیدان مشهور دوره صفویه در كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی مشهد مقدس برپا شد.
کد خبر: ۱۲۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 01 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گزیده‌ای از آثار خطی، چاپ سنگی و چاپی شیخ بهایی دانشمند و ریاضیدان شهیر دوره صفویه در قالب نمایشگاهی علمی و فرهنگی، در محل كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار گرفت.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی در این رابطه اظهار کرد: در كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی افزون بر یک هزار و ۱۰۰ اثر خطی متعلق به شیخ بهایی نگهداری می‌شود كه از مجموع آن‌ها مجموعه‌ای ارزشمند انتخاب و در معرض نمایش عموم قرارگرفته است.

محمدجواد قوی خاطرنشان كرد: در این نمایشگاه منتخبی از نسخ خطی كتابخانه شخصی شیخ بهایی كه توسط ایشان در اوایل قرن یازده هجری قمری به روضه منوره رضوی وقف‌شده و وقف نامه به مهر و دستخط ایشان در معرض نمایش قرارگرفته است كه ازنظر علمی و تاریخی دارای اهمیت فراوان می‌باشند.

وی به عناوین برخی از کتاب‌های خطی نظیر «ترجمه مفتاح‌الفلاح»، «شرح تشریح الافلاك»، «جامع عباسی»، «خلاصه الحساب»، «شرح عثنی عشریه»، «ترجمه قطب شاهی»، «رساله هندسه و شرق‌الشمسین» نام برد و افزود: تمامی این اثاردر این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرارگرفته است.

وی افزود: همچنین آثار «جامع عباسی»، «کشکول»، «اربعین»، «الفوائد الصمدیه» و «نان و حلوا» نیز برخی از عناوین کتاب‌های چاپ سنگی در این نمایشگاه و در معرض بازدید است.

قوی اضافه کرد: ازآنجاکه بسیاری از آثار شیخ بهایی توسط علماء و هنرمندان بزرگ عصر صفوی كتابت و كتاب‌آرایی شده این نمایشگاه ازنظر هنر كتابت، تذهیب و کتاب‌آرایی دارای اهمیت فراوانی می‌باشند.

گفتنی است نمایشگاه آثار خطی، چاپ سنگی و چاپی شیخ بهایی دانشمند و ریاضیدان شهیر دوره صفویه همه‌روزه از تاریخ نهم تا ۱۵ آبان ‌ماه در محل كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار