تعيين داروهاي موثر در درمان ژيارديا لامبيا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بررسی شد.
کد خبر: ۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰ 27 January 2015

رضا بنابی کارشناس مسئول آزمایشگاه های دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با بیان این مطلب، افزود : ژیاردیا لامبلیا انگل تک یاخته ای است که به عنوان شایعترین عامل بیماریزای روده ای در تمام دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است و از عوامل ایجاد کننده اسهال می باشد که در موارد شدید و اغلب در کودکان به اسهال چرب و کاهش وزن منتهی می گردد.

وی با بیان اینکه این مطالعه به منظور بررسی اپیدمیولوژیکی و تعیین داروهای موثر در درمان کودکان مبتلا به ژیاردیازیس انجام گرفته است، تصریح کرد : در این مطالعه توصیفی مقطعی نمونه مدفوع 350 کودک بستری شده در بیمارستان بوعلی اردبیل مورد بررسی قرار گرفت.

بنابی خاطرنشان کرد : ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که پس از ثبت متغیرهایی مثل سن، جنس و سابقه عفونت انگلی نمونه های مدفوع کودکان به دو روش مستقیم و فرمالین اتر آزمایش شدند.

کارشناس مسئول آزمایشگاه های دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ادامه داد : پس از مثبت شدن جواب آزمایشات و گردآوری اطلاعات، داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند و جهت تعیین داروهای موثر برای درمان کودکان از دو داروی مترونیدازول و آلبندازول استفاده شد.

كارشناس ارشد ميكروب شناسي پزشكي دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ، افزود : از مجموع 350 نمونه مدفوع 160 مورد نسبت به ژیاردیوزیس مثبت بودند که 72 مورد پسر و 34 مورد دختر گزارش گردید و بیشترین شیوع در پسران دیده شد.

وی تصریح کرد : محدوده سنی کودکان مبتلا به ژیاردیوزیس یک الی هشت سال بود که اثرات دارویی آلبندازول 93 درصد و مترونیدازول 5/95درصد و عوارض جانبی داروی آلبندازول 7/19 درصد و مترونیدازول 39 درصد بر روی کودکان مبتلا به ژیاردیوزیس گزارش شد.

بنابی با اشاره به نتایج حاصل از این مطالعه، خاطرنشان کرد : شیوع ژیاردیا می تواند به علت نحوه انتقال بیماری و وجود حاملین سالم و عدم آگاهی مادران از نقش بهداشت فردی در کنترل بیماری باشد، بنابراین با آموزش اصول بهداشت فردی و انجام آزمایشات دوره ای کودکان، می توان میزان ابتلا به عفونت های انگلی و ژیاردیازیس را کنترل کرد.

كارشناس ارشد ميكروب شناسي پزشكي دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در پایان گفت : بر اساس یافته های حاصل از پژوهش هر دو داروی مورد بررسی در درمان ژیاردیازیس موثر هستند، اما به علت کمتر بودن عوارض جانبی آلبندازول به عنوان درمان انتخابی پیشنهاد می شود.

شایان ذکر است در این بررسی لیلا اسدی، بهاره ضیایی، صدف بینابی، نادیا مددی، یلدا دانش و نیر لطیفی همکاری داشته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار