با وجود گذشت یک هفته از سیل مخرب و ویرانگر اواخرهفته گذشته در بیشتر نقاط استان، اما هنوز آثار سوء و نگرانی های مرتبط با این پدیده طبیعی و البته غیر مترقبه و غافل گیرکننده نقل محافل استان است.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱ 05 November 2015
به گزارش سایت تابناک ایلام،این سیل هر چند در مقابل بسیاری از سیل های بزرگی که در گوشه و کنار دنیا و حتی کشور ما هر از گاهی رخ می دهد، شاید تنها یک آبگرفتگی شدید به شمار آید و سیلاب محسوب نشود.

اما همین ابگرفتگی بی هیچ تعارفی آنروی واقعی سیمای ارام و نرمال استان در حوزه زیرساخت ها را به همگان نشان داد و با زبان بی زبانی به همه فهماند که ایلام چه استان بی دفاعی است که یک آبگرفتگی ساده در آن به یک معضل عظیم بدل شد.

ابگرفتگی که شاید در سال ها قبل و با اندکی صرف وقت و هزینه و آینده نگری از سوی مسوولان و ناظران ساخت و ساز، می توانست اتفاق نیفتد و مردم از بارش این رحمت الهی به سرشوق می آمدند.

اما سست بودن پایه اصلی زیرساخت های حیاتی و اصلی در همه نقاط  این استان، موجب شد تا یک بارش ساده به سیلی مخرب و کشنده بدل شود و و زیرساخت های استان را به راحتی درکام خود ببلعد و هیچ یک از شهرستان های استان را بی نصیب نگذارد.

بعد از بارش باران سیل آسا در اواخر هفته گذشته و وقوع حوادث پس از آن عموم مسوولان از ناگهانی و غافلگیرکننده بودن این بارندگی خبر دادند و گفتند که به هیچ وجه انتظار اینگونه بارش و این چنین اتفاقاتی در استان نبوده اند.

حال که این بارش تند به پایان رسیده و استان ایلام نیز پس از سال های مدید سیلاب را تجربه کرده، بر مسوولان و ناظران ساخت و ساز زیرساخت های عمرانی است که بنیان فنی و عمرانی این شهر را مستحکم کرده و آینده نگری های لازم را مد نظر داشته باشند.

چرا که دیگر از آنهاپذیرفتنی نیست که در بارش های شدید بعدی باز از غافلگیری و بی سابقه بودن بارندگی ها سخن بگویند و از سست و قدیمی بودن زیر ساخت ها.

اکنون که باز هواشناسی در مورد ناپایداری های جوی آخر هفته جاری از بارندگی و احتمال آبگرفتگی معابر سخن گفته بر مسوولان و پاسخگویان این استان است که خود را برای مقابله با این پدیده آماده سازند و هر چه سریعتر به ترمیم خرابی های ناشی از سیل هفته اخیر زیرساخت های اصلی و مهم همچون سیلبندها بپردازند.

در این خصوص رییس شورای شهر ایلام گفت: دغدغه اصلی شهرداری و شورای شهر سیل بند ارغوان است که با عبور از مرکز شهر تا منطقه نوروز آباد به طول 17 کیلومتر امتداد دارد و به علت شدت تخریب هنوز تعمیر و ترمیم نشده است.

حجت اله حسن زاده روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بازسازی و ترمیم این سیل بند به علت شدت تخریب به اعتبارات ویژه و همچنین فرصت زمانی بیشتری نیاز دارد که در صورت تامین اعتبار روند بازسازی آن آغاز می شود.
وی با بیان اینکه هنوز میزان خسارت نهایی وارد شده به این سیلبند مهم و حیاتی برآورد نشده، یادآوری کرد: بعد از تعیین پیمانکار و انجام بازرسی های کارشناسی شده میزان آسیب وارده به سیلبند برآورد و به ستاد بحران استان اعلام می شود.
وی تاکید کرد: در بازسازی سیلبند ارغوان باید همه نکات و اصول ایمن سازی و مقاوم سازی با نگاه کارشناسانه و آینده نگرانه انجام به پذیرد و توان مقاومت این سیلبند برای بارش های سیلابی آینده افزایش یابد.
حسن زاده ادامه داد: هچنین تعداد زیادی اداوات و ماشین آلات عمرانی وشهری از استان های مختلف کشوراز جمله تهران، مرکزی، قم، اردبیل و... به استان ایلام اعزام شده اند که این ماشین ها شامل دستگاه هایی چون لودر، گریدر، ماشین های مکنده،لجن کش، کامیون، کمپرسی هستند.
وی گفت: با کمک این ماشین آلات همه معابر و جداول اصلی شهر ایلام و بخش زیادی از سطح شهر ایلام از بقایای سیل نیز پاکسازی و لایروبی شده و سیلبندهای مشرف به شهر تا حدود زیادی ترمیم و مسیر روان آب ها به سوی مسیل های اصلی و دور از شهر هدایت شده است.
وی با اشاره به اینکه افزون بر 80 درصد منازل و ساختمان های تجاری ایلام از رسوبات و گل و لای سیل اخیر توسط خود مردم و با همکاری دستگاه های خدمات رسان پاکسازی شده و منازل و ابنیه هایی که نیاز به استفاده از لجن کش دارند با تماس با شهرداری و شواری شهر این ماشی آلات در اختیار آنها قرار می گیرد.
رییس شورای اسلامی شهر ایلام گفت: در حال حاضرایلام از نظر وجود ماشین های لجن کش هیچ مشکل خاصی ندارد و بیشتر این ادوات در حال پاکسازی مدارس آسیب دیده ایلام هستند و با توجه به تداوم بارش ها در اواخر هفته جاری و در صورت آب گرفتگی معابر و بروز سیلاب استان های دیگر آمادگی خود را برای اعزام وسایل نقلیه مورد نیاز به استان اعلام کرده اند.
بارش شدید و بی سابقه 330 میلی متری باران در سه روز پایانی هفته گذشته درنقاط مختلف استان ایلام باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری این شهر و خسارت به بیش از یک هزار دستگاه خودرو شد این سیلاب همچنین چهار کشته و 20 مصدوم نیز به جای گذاشت.
بر اساس برآوردها بیش از 10 هزار میلیارد ریال در نتیجه این سیل خسارت به تاسیسات زیربنایی، زیرساخت ها، مسیل ها، منازل مسکونی و واحدهای تجاری، خودروها و فضاهای عمومی وارد شده است.

 

فریبا سبزمرادی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار