مصرف دارو هنگام بیماری امری طبیعی است و همه ما برای کاهش درد و بهبود از داروها مصرف می‌کنیم. اینکه مصرف نسخه‌ای که پزشک به بیمار می‌دهد، می‌تواند تنها راه درمانی باشد شکی نیست، اما آنچه در بین ما ایرانی‌ها رواج بسیاری دارد خوددرمانی‌ هنگام بیماری است. حتی اطرافیان هم اگر تجربه مشترکی داشته باشند در چنین وقت‌هایی برای بهبودی سریع‌تر آن را با فرد بیمار در میان می‌گذارند.
کد خبر: ۱۲۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 07 November 2015
پزشکان بارها هشدار داده‌اند که مصرف بیش از حد یا غیرضروری داروها آسیب‌های جدی را به‌ویژه در کودکان ایجاد می‌کند. هر سال، تعداد زیادی از کودکان بر اثر مصرف بیش از حد و تصادفی دارو پایشان به اورژانس باز می‌شود و متاسفانه بسیاری از آن‌ها فوت می‌کنند. اگر قصد دارید دارویی را بدون تجویز پزشک معالج به کودکتان بخورانید باید نکاتی را بدانید، تا خطر کمتر سلامت کودکتان را تهدید کند.

برچسب روی داروها را بخوانید

هر دو نوع داروهایی که با نسخه یا بدون نسخه تهیه می‌کنید، باید برچسب حاوی اطلاعات دارند. با خرید هر کدام از این داروها حتما اطلاعات نوشته شده بر روی بسته‌بندی‌شان را به دقت بخوانید. این اطلاعات شامل چگونگی و زمان مصرف و هشدارهای منع مصرف برای افراد خاص یا نوزادان است.

مراقبت ویژه از خردسالان و نوزادان

یکی از مواردی که سبب مسمومیت‌های دارویی در کودکان می‌شود، استفاده از داروهای بزرگسالان است. کودکان تصور می‌کنند چون رنگی‌اند، بنابراین قابل خوردن هستند. آمارها بخش مسمومان بیمارستان‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴٠‌درصد مصرف تصادفی دارو در کودکان مربوط به زمانی است که آن‌ها از داروی پدربزرگ، مادربزرگ یا سایر میهمانان استفاده می‌کنند. در صورت نیاز به میهمانان یادآوری کنید، داروهایشان را دور از دسترس کودک قرار دهند.

سن مصرف دارو را بدانید

هر دارویی را نمی‌توان برای همه سنین استفاده کرد. زیرا عوارض مصرف آن می‌تواند آسیب‌های جدی به‌ویژه به کودکان وارد کند. از‌این‌رو توصیه می‌شود همیشه به رده سنی مناسب مصرف داروها توجه کنید. در بررسی‌های علت بستری کودکان در بیمارستان‌ها مشخص شده است که کودکانی به دلیل علت مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این داروها دچار مشکل می‌شوند. به همین خاطر توصیه می‌شود داروها دور از دسترس کودکان قرار داده شود.

مصرف دو داروی هم‌زمان ممنوع

بسیاری از والدین تصور می‌کنند برای یک سرماخوردگی نباید کودک را نزد پزشک ببرند و خودسرانه دارو به او می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی حاوی مواد ضددرد مانند ایپوپروفن و استامینوفن هستند. از دادن هم‌زمان دو دارو با مواد فعال به کودکتان خودداری کنید، مگر اینکه به تجویز پزشک باشد.

در صورت نیاز دو بسته از دارو تهیه کنید

پزشکان تاکید دارند که دوره مصرف دارو باید به صورت کامل اجرا شود، زیرا تکمیل‌نشدن دوره دارویی می‌تواند سبب عود مجدد بیماری شود. اگر کودکتان به مدرسه یا مهدکودک می‌رود، از داروخانه بخواهید داروی مورد نظر را بین دو قوطی تقسیم کند که برای جلوگیری از فراموشی یک بسته را به طور دائم در مدرسه بگذارید. البته حواستان باشد بیش از نیاز کودکتان به او دارو ندهید. به این طریق مصرف دارو قطع نمی‌شود و درمان کامل انجام می‌شود.

دو بچه، دو نسخه

هرگز دارویی که برای یک کودکتان داده شده را به کودک دیگرتان ندهید. پزشکان با توجه به پیشرفت بیماری و سن کودک برای او دارو تجویز می‌کنند و ممکن است در صورت مصرف کودک دیگر، آسیب جدی به او وارد شود یا حتی بی‌تاثیر باشد.

اختصارات را بدانید

برخی نسخه‌ها یا برچسب‌ها به اختصار نوشته شده‌اند مثلا بدانید که «ق غ» یعنی قاشق غذاخوری یا در نسخه‌های انگلیسی T یعنی قاشق غذاخوری و t یعنی قاشق چای‌خوری و ML به معنای میلی‌لیتر است.

از ظرف‌های مدرج استفاده کنید

خوردن دارو بیش از حد کمکی به بهبودی زود‌هنگام نمی‌کند، بنابراین از خوراندن داروی زیاد به کودک پرهیز کنید. برای این منظور از ظروف کوچک مدرج که مخصوص کودکان است، استفاده کنید.

داروها را مخفی کنید

سعی کنید یک مکان مخفی و خارج از دسترس کودکان، برای داروها پیدا کنید. هرگز داروها را در کیف یا کنار تخت کودکان نگذارید. یادتان باشد برای اطمینان بیشتر، در قوطی‌ها و شیشه‌های دارو را محکم ببندید.

به کودکتان آموزش دهید

به کودکتان بیاموزید که چه دارویی برای چه زمانی لازم است و در صورت مصرف بیجا چه مشکلاتی پیش می‌آید. به یاد داشته باشید که هرگز داروها را به جای آب‌نبات یا شکلات به آن‌ها ندهید، زیرا ممکن است در صورت چشیدن ناگهانی طعم بد آن دارو و جنب‌و‌جوش زیاد کودک، دارو به جای مری وارد نای شود و اینکه ممکن است اعتمادشان را به شما از دست بدهند.

همه‌چیز را یادداشت کنید

اگر به غیر از خودتان افراد دیگری در نگهداری کودک به شما کمک می‌کنند، یک دفترچه کوچک تهیه کرده و تمام شربت‌ها و قرص‌ها را با میزان اندازه و زمان مصرف و تاریخ یادداشت کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار