رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد :
جشنواره ملی عکس معماری با محوریت تاثیرات متقابل معماری بر فرهنگ شهری برگزار می شود
کد خبر: ۱۲۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰ 10 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، هادی قاسم پور، ظهرامروز در نشست خبری که با حضور رییس دانشگاه خیام مشهد و یکی از داوران جشنواره عکس و اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره در شهرداری مشهد تشکیل شد، گفت: محور این جشنواره تاثیر متقابل معماری بر فرهنگ شهری است.
قاسم پور گفت: بناهای موجود در مشهد نشان دهنده صفای باطن آن معمارانیست که با دل و جان برای شهر مشهد این بناها را ساخته‌اند و در واقع هنر معماری تجسم فرهنگ است لذا هر معماری برای آن که به ایده خود موجودیت ببخشد باید به این توانایی دست یابد که از کنار گذاشتن مجموعه‌های جداگانه و اجزای معماری آن، مجموعه‌ای را درک کند که در واقع تصاویر ذهنی خودش پیش از اجرای کار است.
وی بیان کرد: عکاس با به تصویر کشیدن ایده‌های معمار، نور، فرم و هندسه فضایی، پروژه را در معرض دید کسانی می‌گذارد که ممکن است به درک جهان معماری بدون واسطه عکس نایل نشده باشند لذا بازنمایی پروژه به وسیله عکاس نقطه آغازین جان گرفتن بنا در ذهن بینندگان و مخاطبان اثر است.
قاسم‌پور ادامه داد: گروه معماری دانشگاه خیام مشهد به همراهی گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد، در مسیر ارتقای نگاه خلاقانه به معماری و اندیشه‌ورزی جوانان، با رویکردی نو به مسئله معماری و فرهنگ، مسابقه عکاسی معماری با عنوان معماری، شهر و فرهنگ را برگزار می‌کند.
وی  گفت :جشنواره در دو بخش اصلی عکاسی معماری با موضوع معماری، شهر، فرهنگ و عکاسی معماری درشب برگزار می شود.
رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد افزود: ستاد برگزاری نمایشگاه با هدف برپایی هرچه بهتر این جشنواره از کادر فنی و منتخبی از اساتید، نخبگان عکاسی و معماری برای برگزاری حرفه‌ای این مسابقه و داوری، ایجاد کارگاه آموزشی ، از دانشجویان، گروه‌های معماری و شهرسازی، عکاسی، طراحی داخلی و زیر مجموعه آنها و همچنین تمام عکاسان علاقه‌مند به عکاسی که با نگاهی جوان موضوع را دنبال کرده‌اند برای شرکت دعوت کرده است.
قاسم پور با بیان اینکه  فراخوان آثار از نیمه نخست مهر ماه امسال شروع شده گفت : پذیرش آثار تا 30 آذر ماه ادامه دارد و نتایج این مسابقه در روز پنجم اسفند ماه سال 94 طی مراسمی در محل سالن همایشهای دانشگاه خیام اعلام  و به نفرات برگزیده هدایایی همراه با تندیس و لوح تقدیر اهدا می‌شود.
قاسم‌پور گفت: شورای سیاستگذاری این جشنواره عبارتند از: دکتر محمدحسین طیرانی(رئیس دانشگاه خیام)،  دکتر محمدرضا حسین‌نژاد(معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد)، مهندس نیکناز کچوئی (مدیرگروه معماری دانشگاه خیام)، مهندس فرشاد تاتاری (عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه خیام) و هادی قاسم‌پور(رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد).
رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد عنوان کرد: شورای هماهنگی این جشنواره نیز عبارتند از مهندس اکرم وثوق(عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه خیام)، مهندس مزاد نوبری(عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه خیام) و مهندس سلمان آل حسن(معاون جوانان و تشکل‌های گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد).
وی گفت: دبیر علمی این همایش استاد هاشم جوادزاده هستند و  هیات داوری و انتخاب آثار عبارتند از: دکتر عطاالله امیدوار، هاشم جواد زاده، مهندس ابراهیم حقیقی، حمیدرضا گیلانی فر و مهندس سیاوش مقصودی و دبیر اجرایی این جشنواره نیز  مهندس هما نجاریان(مدرس واحد عکاسی گروه معماری دانشگاه خیام) است.
وی در خصوص جوایز این جشنواره اظهار کرد: رتبه اول این جشنواره در هر بخش سی میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر؛ رتبه دوم در هر بخش: بیست میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر و رتبه سوم در هر بخش: ده میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر همچنین افراد برگزیده تا رتبه دهم در هر بخش تندیس و لوح تقدیر جشنواره را دریافت خواهند کرد.
وی همچنین در قسمتی از این نشست، درباره  برگزیده شدن طرح سایت ایده شهر نیز گفت: این طرح درمیان 300 طرح ارسال شده به جشنواره خشت طلایی برگزیده شد.
قاسم پور افزود: شهرداری مشهد با 18 طرح دراین جشنواره شرکت کرد که طرح سایت ایده شهر من ، ازاین جشنواره تندیس و لوح جهانی جشنواره را دریافت کرد.
درادامه این نشست مدیرگروه معماری دانشگاه خیام، نیکناز کچویی گفت: تفاهم نامه ای با هدف گسترش همکاری و برقراری تعامل مشترک بین دانشگاه خیام و گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد به امضاء رسیده است.
کچویی افزود: اجرای پروژه های تحقیقاتی، کاربردی  و همکاری در اجرای برگزاری سمینارهای مشترک و کمک به تصمیم گیری و تصمیم سازی بین دانشگاه خیام و گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد، از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار