رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افت منابع آبی در سطح کشور و خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی وضعیت افت آب‌های زیرزمینی حدود چهار برابر میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۲۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰ 12 November 2015
مجتبی مزروعی در جلسه مدیران ادارات تایباد اظهار داشت: در استان خراسان رضوی حدود پنج درصد منابع آبی کشور را در اختیار داریم که به دلیل کمبود بارندگی 20 درصد کسر منابع آبی سالیانه داریم و ضرورت دارد تا برای حفظ منابع آبی و نحوه بهره‌برداری صحیح از آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت منابع آبی افزود: برای بهره‌برداری بهتر از منابع آبی باید آب مدیریت علمی شود زیرا حیات کشاورزی استان بستگی به وجود منابع آبی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افت منابع آبی در سطح کشور و خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی وضعیت افت آب‌های زیرزمینی حدود چهار برابر میانگین کشوری است.

مزروعی اظهار داشت: تاکنون بهره‌برداری از منابع آب و خاک یک طرفه بوده و متاسفانه از منابع آبی و خاکی استفاده شده ولی از درآمد حاصله در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری نشده بلکه درآمدهای حاصله از این بخش به سمت خرید آپارتمان برده شده یا به عبارتی در یک اتوبان یک طرفه سرمایه بخش کشاورزی را به شهر و به‌ویژه شهرهای بزرگ بردیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: امروز به دلیل مهاجرت جمعیت مرکز استان با کل جمعیت شهرستان‌های استان خراسان رضوی برابری می‌کند.

وی افزود: متاسفانه اولویت‌های اصلی ما در مباحث گردشگری و صنعت سبب شده تا خیل عظیمی از جمعیت روستاهای استان به شهرها مهاجرت کرده و با مطالعات انجام شده مشخص شده که سیل مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها در استان خراسان رضوی دو برابر میانگین کشوری است و امروز در کلانشهری چون مشهد بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین داریم.

وی یکی از عمده‌ترین سیاست‌های جهاد کشاورزی استان را توسعه کشاورزی و ایجاد شغل در روستاها و توسعه و آبادانی روستاها برشمرد و گفت: برای افزایش معاش و تولید در روستاها برنامه‌ریزی کردیم.

مزروعی افزود: برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی در سال گذشته بیش از 52 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و امسال نیز به همین میزان اعتبار داریم که امید است کشاورزان برای بهره‌مندی از این اعتبارات و مکانیزاسیون تلاش و همت بیشتری به خرج دهند و از فرصت بوجود آمده استفاده لازم را ببرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی یکی از سیاست‌های عمده بخش کشاورزی را مدیریت منابع آبی موجود ذکر کرد و افزود: در سال گذشته اجرای آبیاری‌های نوین درسطح بیش از 13 هزار و 200 هکتار از مزارع کشاورزی استان و با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان انجام شده است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا راندمان آبیاری را بالا ببریم و آب را به محصولی اختصاص دهیم که بیشترین درآمد را برای کشاورزان داشته باشد و قطعا باید منابع آبی در بخش کشاورزی مدیریت شود و برای همین نیز اعتبارات اختصاصی به اجرای آبیاری‌های نوین بیش از 85 درصد آن بلاعوض است.

مزروعی افزود: به دلیل کمک به بخش کشاورزی بیش از 190 هزار تن نهاده‌های کشاورزی بین کشاورزان استان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: اعتبارات لازم برای شرکت تعاونی گلخانه‌داران شهرستان تایباد از محل ماده 180 فراهم شده است ضمن اینکه برای مکانیزاسیون و اجرای آبیاری‌های تحت فشار نیز محدودیتی وجود ندارد.

فرماندار شهرستان تایباد نیز در ادامه ایجاد مرکز تحقیقات تخصصی بخش کشاورزی، تسریع در راه‌اندازی مجتمع دامپروری دشت کرات، حمایت از شرکت تعاونی گلخانه‌داران شهرستان، ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی برای صادرات محصولات و تولیدات به کشور افغانستان را بخشی از درخواست‌های مهم کشاورزان شهرستان مرزی تایباد برشمرد و گفت: شهرستان تایباد یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان خراسان رضوی و دارای استعدادهای فراوانی است.

حسین شرافتی‌راد افزود: وجود 526 منبع آبی، فعالیت بیش از 10 هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی سبب شده تا شهرستان مرزی تایباد در این بخش یکی از قطب‌های مهم باشد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار