مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تاسیس موزه تعزیه در حسینیه مجتهد اردبیلی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶ 11 March 2015
کریم حاجی زاده افزود: در ایران سه بنای تاریخی تکیه دولت در تهران ، معاون الملک در کرمانشاه و حسینیه مجتهد اردبیلی به عنوان مجموعه نمایش های آئینی و تعزیه اجرا شده است.

وی بنای تاریخی حسینیه مجتهد را مربوط به دوره ناصری دانست که در محله سرچشمه اردبیل واقع شده و 11 مرداد 1376 با شماره ثبت 1887 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی خواستار تسریع در روند اجرایی این پروژه با جدیت شد و بیان کرد: پیش بینی می شود عملیات مرمت و احیای این بنای تاریخی در برنامه دو ساله گنجانده شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، معاون میراث فرهنگی استان اردبیل نیز با بیان اینکه در سال های گذشته مراحل تهیه طرح مرمت و احیا ، مطالعات اولیه و تاریخی و نقشه های وضعیت موجود این بنای قاجاری انجام شده گفت: عملیات مرمت و بازسازی صحن اصلی (حیاط) انجام شده است.

منصور عالیقدری طرح مرمت این بنای تاریخی را شامل دو بخش عملیات مرمت بخش داخلی صحن ها ، تالارهای اصلی و بخش های مسکونی و صحن اصلی یا حیاط، رواق های اصلی و طاق نماهای دو طبقه زنانه و مردانه به عنوان محل اجرای مراسم تعزیه خوانی دانست و افزود: در سال های گذشته عملیات مرمت بخش دوم بنا شامل رواق ها و طاق نماهای صحن اصلی در ضلع غربی و جنوبی انجام و تثبیت شده است.

وی اظهار کرد: به تناسب میزان اعتبارات تامین شده در هر سال عملیات مرمت و احیای بخش های مختلف این بنا اولویت بندی شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار