این روزها آلودگی هوا بحث جدی است که بارها کارشناسان هشدار داده‌اند که کودکان و سالمندان جز در موارد اضطراری از منزل خارج نشوند. اشتباه نکنید نمی‌خواهیم درباره آلودگی هوا صحبت کنیم، بلکه مقصودمان کودکانی هستند که در معرض تماس با فلزات سنگینی چون سرب، جیوه و کادیوم هستند که به مرور زمان در بدن آن‌ها جمع می‌شود. به گفته پزشکان و روان‌شناسان این تجمع می‌‏تواند باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی در یادگیری، بیش‌‏فعالی و افسردگی در آن‌ها شود، بنابراین در برهه‏‌ای از زمان که رشد کودک هستند، باید به مسئله تنوع و تعادل در برنامه غذایی آن‌ها توجه بیشتری داشت و مراقب بود خوراکی‌های کم‌ارزش نخورند.
کد خبر: ۱۲۹۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 16 November 2015
پاستیل و ژله، از همین خوراکی‌های کم‌ارزش است که والدین با این تصور که می‌تواند به استحکام استخوان فرزندشان کمک کند و خوراکی مفیدی است، آن را خریداری می‌کنند. این در حالی است که دکتر محمد صفریان، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است این خوراکی آن‌طور که والدین تصور می‌کنند، مفید نیست و حتی می‌تواند زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها و حساسیت‌ها باشد.


خوراکی که مفید نیست

شاید علت اینکه تصور می‌شود ژله هم استخوان‌ساز است از اینجا نشئت گرفته باشد که ژلاتین به تنهایی می‌تواند در تحکیم استخوان و غضروف‌سازی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن موثر و برای سلامت پوست و مو و سایر بافت‌های بدن مفید باشد. هرچند که در تهیه ژله‌های خوراکی پایه اصلی از ژلاتین است اما مواد افزودنی به‌ویژه رنگ‌هایی که ژله‌ها و پاستیل‌ها اضافه می‌شود نمی‌تواند مفید باشد. از سوی دیگر این د‌‌‌لیلی پذیرفتنی نیست که انواع و اقسام ژله‌ها و پاستیل‌ها را به صرف اینکه خاصیت ژلاتینی د‌‌‌ارند‌‌‌، جایگزین مواد‌‌‌ مورد‌‌‌ نیاز بد‌‌‌ن کود‌‌‌کان کنیم.


پروتئین اصلی را تهیه کنید

والدین تصور می‌کنند با تهیه و خوراندن ژله یا پاستیل بخشی از پروتئینی را که کودک نیاز دارد، مرتفع می‌شود. این در حالی است که نوع پروتئینی که د‌‌‌ر ژله و پاستیل‌ها وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم‌‌مرغ است و تمام مواد‌‌‌ ضروری برای بد‌‌‌ن را ندارد. همچنین این نوع خوراکی‌ها در مقایسه با سایر پروتئین‌ها از ارزش غذایی کمی برخورد‌‌‌ار است و منبع کافی و کاملی برای تامین کلسیم و سایر ریز‌مغذی‌های مورد‌‌‌ نیاز بد‌‌‌ن نیست، بنابراین نه تنها انواع پاستیل‌ها و ژله‌ها را نمی‌توان جایگزین د‌‌‌یگر مواد‌‌‌ غذایی کرد‌‌‌؛ بلکه باید‌‌‌ د‌‌‌ر مصرف آن‌ها جانب اعتدال را رعایت کرد.


عامل بی‌اشتهایی کودکان

خوردن نوعی لذت محسوب می‌شود و نمی‌توان کودک را از این لذت محروم کرد. اما اگر کودک به مصرف این گونه تنقلات عادت کند یا جایگزین وعده اصلی غذایی‌اش شود مشکلاتی را برای او به دنبال دارد. ژله و پاستیل‌ها ارزش غذایی خاصی ندارند و در صورتی که به عنوان میان‌وعده و آن هم یک یا دو بار در هفته در اختیار کودک قرار بگیرد مناسب است. در‌صورتی‌که مصرفشان هر روزه و به صورت عادت تبدیل شود می‌تواند کم‌اشتهایی و از‌دست‌دادن میل غذا خوردن کودک را به دنبال داشته باشد.


زمینه‌ساز حساسیت‌ها

پاستیل‌ و ژله‌ها برای اینکه آب و رنگ خوبی داشته باشند از رنگ‌ها خوراکی در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود. این رنگ‌ها می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات از قبیل بروز آلرژی، حساسیت‌ و کهیر باشد. این مشکلات نیز از خوردن هر روز و زیاد این خوراکی‌ها به وجود می‌آید‌.


میوه‌ای یا نوشابه‌ای

این دو خوراکی در‌صورتی‌که سالم تهیه شده‌ باشند می‌تواند از سایر هله‌هوله‌ها برای کودکان مفیدتر باشند. زیرا شیرینی کمتری در آن‌ها به‌کار رفته است. اما آنچه در بازار وجود دارد گاه استاندارها را رعایت نمی‌کنند به همین خاطر هیچ فرقی بین پاستیل‌های نوشابه‌ای و میوه‌ای وجود‌‌‌ ند‌‌‌ارد‌‌‌ و فقط اسانس استفاد‌‌‌ه شد‌‌‌ه د‌‌‌ر آن‌ها با هم تفاوت د‌‌‌ارد‌‌‌.


پاستیل با ارزش تغذیه‌ای فراوان درست کنید

اگر می‌خواهید بچه‌ها تغذیه سالمی داشته باشند، انواع مغزها، میوه و سبزی‏‌ها را در برنامه غذایی‌شان بگنجانید و با استفاده از مخلوط آبمیوه‏‌های طبیعی با ژلاتین‌های استاندارد، ژله خانگی تهیه کنید. می‌توانید علاوه بر آبمیوه‌های طبیعی، انواع میوه‏‌ها یا بستنی را نیز به ژله اضافه کنید.

هرچند بهتر است به جای اینکه ذائقه کودک را به چنین خوراکی‏‌هایی عادت دهید، ترکیبی از انواع مغزها یا مخلوطی از سالاد میوه ترکیب میوه‏‌ها همراه با کنجد، بادام یا گردو را در برنامه غذایی او بگنجانید و به عنوان میان‏ وعده‌‏ای سالم در اختیارش قرار دهید تا قسمتی از نیازهایش به انواع ریزمغذی‏‌ها تامین شود زیرا توان مقاومتی کودکان امروزی در مقابل عوامل بیماری‏‌زا و آلودگی‏‌های احتمالی به دلیل بدغذایی، کم‏‌خوابی و رعایت‌نکردن تناسب در مصرف موادغذایی، بسیار ضعیف است و معمولا بعد از سن ٣‌سالگی، مصرف تنقلات و کم‌‏تحرکی در کودکان باعث چاق‌تر‌شدن آن‌ها می‌‏شود بنابراین زمانی که می‌‏توان کودک را به خوردن انواع مغزها تشویق کرد، لزومی ندارد خوراکی‌‏هایی مانند ژله را در برنامه غذایی آن‌ها گنجاند.


توصیه‌ای به والدین

اگر کودکتان به خوردن هله‌‌هوله عادت کرده است نمی‌توانید آن را در یک اقدام فوری و ضربتی از او بگیرید. بلکه باید بسترسازی کنید و به صورت غیر‌مستقیم در این زمینه فرهنگ نخوردن خوراکی‌های کم‌ارزش را به او آموزش دهید. در غیر این‌صورت کودک با والدین برای خرید و خوردن آن لج‌بازی خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار