تعلل دولت در پرداخت سهم ۵٠درصدی بیمه رانندگان تاکسی، پرونده‌ هزاران تاکسی‌ران را پشت صف اعتبارات دولتی نگه داشته است. سازمان تامین اجتماعی چندین ماه است که به دلیل بدهی دولت بابت سهم بیمه تاکسی‌رانان، رسیدگی به پرونده‌های این افراد را به کمترین میزان رسانده است؛ به‌طوری‌که حتی از سال گذشته نیز تعدادی از پرونده‌ها در سازمان تامین اجتماعی خاک می‌خورد اما این سازمان تایید بیمه‌ این افراد را منوط به پرداخت سهم ۵٠‌درصدی دولت می‌کند.
کد خبر: ۱۲۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 16 November 2015
در این میان بلاتکلیفی بیمه هزاران تاکسی‌ران، تنها معضل شانه‌خالی‌کردن دولت از پرداخت سهم ۵٠‌درصدی بیمه نیست؛ بلکه حتی بیمه رانندگان قدیمی نیز با کوچک‌ترین بهانه قطع می‌شود. این رانندگان در صورت تاخیر در پرداخت سهم بیمه خود، بلافاصله از لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی خط می‌خورند. این مشکل فقط در گروی تامین اعتبارات دولتی و با وجود انتقادها و پیگیری‌های سازمان‌های تاکسی‌رانی از ابتدای سال جاری حل نشده است.

بهطوریکه تشکری، معاون حمل و نقل شهرداری پایتخت نیز باانتقاد از قطع بیمه رانندگان تاکسی بدون اطلاع قبلی از سوی سازمان تامین اجتماعی، گفت: امیدواریم دولت ۵٠‌درصد سهم خود برای پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند تا دل نگرانی هزاران راننده تاکسی رفع شود.

در همین زمینه مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد اظهار کرد: حق بیمه‌ای که تاکسی‌رانان باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند، در شش ماه اول سال که ٣١‌روزه است، ١٠٠‌هزار و ۴٠٠‌تومان و در شش ماه دوم سال ٩٩‌هزار و ۵٠٠تومان است که دولت نیز معادل همین مبلغ را باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

علوی‌مقدم، با اشاره به تاخیر در رسیدگی به پرونده‌های بیمه تاکسی‌رانان مشهد، عنوان کرد: سازمان تاکسیرانی پرونده‌های رانندگان تاکسی را تشکیل و به امور مربوطه به تاکسیرانان نظارت می‌کند اما بیمه این قشر در اختیار سازمان تامین اجتماعی است در عین حال برای مساعدت و پیگیری بیمه رانندگانی که با وجود تشکیل پرونده هنوز تایید نشده‌اند، بارها از مسئولان مربوطه مطالبه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: بیمه از جمله تسهیلات مهم و انگیزه اشتغال بسیاری از رانندگان تاکسی است که امیدواریم در این زمینه سازمان تامین اجتماعی و دولت همکاری لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول در حوزه رسیدگی به امور تاکسی‌رانان مشهد در بخش دیگری از سخنانش درباره روند بیمه رانندگان تاکسی توضیح داد: رانندگان سازمان تاکسی‌رانی برای درخواست بیمه باید به شرکت تعاونی تاکسی‌رانی واقع در خیابان عدل‌خمینی مشهد مراجعه کنند که بعد از تکمیل پرونده در سامانه مربوط به بیمه تاکسی‌رانان نام‌نویسی و در نوبت قرار می‌گیرند. در مرحله بعد اسامی که در این سامانه مورد تایید قرار بگیرند به شعب بیمه برای انجام امور بیمه و صدور دفترچه معرفی می‌شوند. علوی‌مقدم در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد از رانندگان تاکسی در مشهد بیمه هستند خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌٨۶ به طور جدی بیمه رانندگان تاکسی از سوی شرکت تعاونی سازمان تاکسی‌رانی مشهد پیگیری شده است که در حال حاضر ١٢‌هزار و ٢٣٧‌راننده تاکسی در مشهد بیمه هستند اما تعداد رانندگان تاکسی که در صف بیمه هستند، متغیر است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد، برخی رانندگان به دلیل طولانی‌شدن روند رسیدگی به پرونده انصراف می‌دهند و از سایر روش‌های ورودی برای بیمه استفاده می‌کنند، برخی پرونده‌ها تایید می‌شوند و برخی دیگر در صف می‌مانند.

در عین حال، مدیر کل تأمین اجتماعی استان در این زمینه اظهار کرد: تایید پرونده‌های بیمه تاکسی‌رانان دست ما نیست و باید از طریق سازمان تامین کشور انجام شود. محمد قوامی با بیان اینکه بعد از تایید پرونده‌ها در تهران امور انجام بیمه به استان خراسان رضوی محول می‌شود، عنوان کرد: سامانه‌ای به منظور ثبت‌نام بیمه رانندگان تاکسی در نظر گرفته شده است که بعد از بررسی و تایید، سازمان تامین اجتماعی از طریق همین سامانه اسامی را به استان معرفی می‌کند و ما هر راننده تاکسی را که از طریق سامانه تایید شود، بیمه می‌کنیم.وی تصریح کرد: طولانی شدن پرونده‌ها نیز مربوط به استان نمی‌شود؛ چرا‌که به محض تایید هر راننده تاکسی، امور بیمه فرد مورد نظر در شعب بیمه انجام می‌شود در اینجا پرونده‌ای را ما معطل نگه نمی‌داریم.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار