رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت:اگر به معنای واقعی می‌خواهید کار کنید، فعالیت‌های قرآنی را دولتی نکنید و سعی کنید خودتان هزینه‌های فعالیت را گرد آورید و با آن کارها را انجام دهید، اگر هم از دولت استفاده می‌کنید، به دولت تکیه نکنید.
کد خبر: ۱۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷ 12 March 2015

به گزارش تابناک وبه نقل از ایکنا، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و مرکز آموزش عالی مشهد با بیان اینکه قرآن همانند آیین‌نامه داخلی مجلس برای خودش دستورالعمل دارد، به فرازهای قرآنی «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، «الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ»، «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً»، «أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ»، «إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا» و «یا قَوْمَنَا أَجِیبُوا دَاعِیَ اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ» اشاره کرد و گفت: قرائت، حق تلاوت، ترتیل، تدبر، عمل و دعوت دیگران به عمل مراحلی است که قرآن خود پیش روی ما قرار داده است.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی، با بیان اینکه برخی فعالیت‌ها فقط نام قرآن دارد اما در واقع لغو است، اظهار کرد: چه سودی دارد بدانیم کدام آیه بلندترین آیه یا کوتاه‌ترین آیه است یا اینکه ذوالقرنین اسکندر است یا کوروش، یا اختلاف قرائاتی که وجود دارد چه اهمیتی دارد؟

وی با بیان اینکه اگرچه حفظ قرآن نعمت بزرگی است، اما نباید بر آن اصرار کرد و ما سفارش به حفظ قرآن نداریم، خطاب به رؤسا و مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در خصوص راه فعالیت قرآنی اظهار کرد: باید فعالیت قرآنی از جوشش درونی باشد و از درون به قرآن معتقد شد و گرنه انتصاب به این جایگاه‌ها با احکام اداری فایده‌ای ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه اگر به قرآن وصل شدیم، به چشمه‌ای وصل شده‌ایم که دیگر نیاز به هیچ منبع علمی دیگر ندارید، به برکات علمی قرآن در زندگی خود اشاره و عنوان کرد: قرآن کتابی است که می‌توان از هر حرف آن مطلب درآورد.

وی با انتقاد از سپردن پدر و مادر به خانه‌های سالمندان، آن را سنگدلی دانست و افزود: من با توجه به لفظ «عندک» در آیه 23 سوره اسراء «إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا» به مهندسان ساخت و ساز یک سیاست ساختمان‌سازی را توصیه کردم مبنی بر اینکه همانگونه که در برج‌های مسکونی پارکینگ و انباری تعبیه می‌شود باید در طبقه همکف برای زندگی والدین سالخورده برخی ساکنان برج چند واحد آپارتمانی بسازند تا افراد از برکات حضور در محضر والدین خود بهره‌مند شوند.

این استاد قرآن با پرهیز دادن از پرداختن بیش از اندازه به الفاظ و قرائات مختلف و تجوید، آن را انحراف از موضوعات اصلی دانست و با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه حفظ نظام از نماز واجبتر است، افزود: من در ابتدا که شنیدم خوب فهم نکردم اما وقتی به کلمه «ترکوک» و ضمیر«ک» در آیه آخر سوره جمعه «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَ تَرَکُوکَ قَائِمًا» توجه کردم فهمیدم اهمیت حفظ نظام از نماز هم بالاتر است چون از رهاکردن رهبر و نه نماز انتقاد کرده است.

وی با اشاره به عبارت زینت در آیه هشتم سوره نحل «وَالْخَیْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوهَا وَزِینَةً وَیَخْلُقُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ، و اسبان و استران و خران را [آفرید] تا بر آنها سوار شوید و [براى شما] تجملى [باشد] و آنچه را نمى‏‌دانید مى‏‌آفریند»، افزود: من در جمع شهرداران توصیه کردم شما باید با استناد به این آیه و با دادن وام تمامی ماشین‌های فرسوده دودزا را در شهرها جمع‌آوری کنید زیرا قرآن می‌گوید مرکب باید افزون بر وسیله حمل و نقل، موجب زینت هم باشد، یا درختان خیابان‌ها که مطابق اشارات قرآنی «انبتت» «وزینت» و «اثمر» هم باید موجب زینت بوده و هم میوه دار باشند.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه باید قرآن را همانند حرکت امام خمینی(ره) از مهجوریت خارج کرد، افزود: ولایت فقیه را امام از قرآن استخراج کرده است اما گمان می‌کردیم امری نو است درحالی که به روایت قرآن به قبل از اسلام برمیگردد؛ آنجا که می‌گوید «إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِینَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ، ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود و پیامبران که تسلیم در برابر فرمان خدا بودند، با آن، برای یهودیان حکم می‏کردند و (همچنین) علماء و دانشمندان به این کتاب الهی که به آنها سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داوری می‏نمودند».

وی تمامی عبارات «یا ایهاالناس»، «یا بنی آدم» و «یا اهل الکتاب» را خطابات بین‌المللی دانست که نحوه حضور بین‌المللی ما را مشخص می‌کند، افزود: علوم قرآنی برخی وقت‌ها سرگرم کننده و حرکت در پیرامون و حاشیه است و ما را از ورود به متن و بطن قرآن محروم می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه زیست اخلاقی، فلسفه و کلام نمی‌خواهد، گفت: ما علم‌هایمان جهت‌دار نیست و خیلی از مطالعات ما بی‌ثمر و بود و نبودش بی اهمیت است، درحالی که بر اساس «واجعلوا بیوتکم قبله» در آیه 87 سوره یونس «وَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِیهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِکُمَا بِمِصْرَ بُیُوتًا وَاجْعَلُواْ بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ، و به موسى و برادرش وحى کردیم که شما دو تن براى قوم خود در مصر خانه‏هایى ترتیب دهید و سراهایتان را رو به روى هم قرار دهید و نماز برپا دارید و مؤمنان را مژده ده» باید تمام کارهایمان جهت‌دار باشد.

وی با بیان اینکه قرآن از سه توهم سخن گفته است، اظهار کرد: بر اساس آیه 30 سوره اعراف «وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ، می پندارند که رهیافتگانند»، 104 سوره کهف «وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا، می‌پندارند کار نیک انجام می‌دهند» و 18 سوره مجادله «وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ، چنان پندارند که حقّ به جانب آن‌هاست» متاسفانه در سیاست برخی به چنین توهماتی دچار می‌شوند و به هلاکت می‌افتند.

این استاد قرآن با اشاره به آیه «...إِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَاناً...، ...و هنگامی که آیات او بر آن‌ها خوانده می‏‌شود ایمانشان افزون می‏‌گردد...» تأکید کرد: قرآن می‌گوید با تلاوت هر آیه باید بر ایمان‌مان افزوده شود آیا در تلاوت‌ها و جلسات قرآن ما ازدیاد ایمان هست؟

وی با بیان اینکه ما فقط یک دعای واجب داریم آن هم «اهدنا الصراط المستقیم» که باید 10 بار در روز گفته شود، افزود: این تکرار برای آن است که راه را گم نکنیم، حتی خود پیامبر(ص) باید 20 بار در روز این دعا را تکرار می‌کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به عبارت «آیات للسائلین» , اظهار کرد: ما باید در هر دانشکده متناسب با نیاز آن فعالیت کنیم و نیاز است که برای دانشجویان و دانش‌آموختگان هر رشته، تفسیری متناسب با آن‌ها ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه ما در خصوص قرآن دچار خطاهایی شده‌ایم، افزود: چرا وقتی قرآن خود را نور مبین معرفی می‌کند، ما آن را ظنی الدلاله معرفی می‌کنیم یا تاکید داریم که برای فهم قرآن باید ابتدا سراغ مقدمات رفت.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه به فرمان «خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ» که در آیه 12 سوره یونس «یَا یَحْیَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا» آمده، عمل نشده است، افزود: خودتان را وقف قرآن کنید و برخوردتان با قرآن اداری نباشد.

وی با اشاره به تغییر دولت‌ها بیان کرد: اگر به معنای واقعی می‌خواهید کار کنید فعالیت‌های قرآنی را دولتی نکنید و سعی کنید خودتان هزینه‌های فعالیت را گرد آورید و با آن کارها را انجام دهید، اگر هم از دولت استفاده می‌کنید، به دولت تکیه نکنید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه نباید فعالیت‌های قرآن را تشریفاتی کرد، گفت: از هزینه‌های بیخود پرهیز کنید و برنامه‌ها را کم‌هزینه انجام دهید.

وی با تاکید بر برگزاری جلسات قرائت قرآن در منازل مطالعه تفسیرها را به فعالان قرآن توصیه و تاکید کرد: به تفسیر خاص مانند المیزان اکتفا نکنید بسیاری از حرف‌هاست که در تفسیر المیزان نیامده ولی در تفسیر نمونه آمده است، یا در این دو نیست اما در تفسیر نور آمده است، البته شما خود هم می‌توانید روی این مباحث فکر کنید و همانگونه که علامه گفته تفسیر باید هر دو سال به دو سال تغییر کند.

این استاد قرآن با انتقاد از اینکه آنچنان که شایسته است به قرآن پرداخت نشده است، تاکید کرد: باید از خدا عذرخواهی کنیم و موضوع را جدی بگیریم.

در ادامه این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام احمد ترابی، رییس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی تشکیل شده بود، بر تقویت کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی، خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌ها و استفاده از منابع مالی خارج دانشگاهی برای توسعه فعالیت‌های قرآن دانشگاه‌ها تأکید و مقرر شد گزارشی از وضعیت فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها تهیه شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار