رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما در سال 94 حدود 50 دانشجو در مقطع دکتری به خارج از کشور اعزام کردیم اما رقم ایده‌آل ما 400 نفر در سال است.
کد خبر: ۱۳۵۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 27 November 2015
محمد کافی در نشست رؤسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌های بزرگ که سهم عمده‌ای در تولید علم در کشور داشته، مشکلاتی نیز دارند در نتیجه تمام دانشگاه‌ها باید دست به دست یکدیگر دهند تا اینکه بتوانند این مشکلات را حل کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 23 هزار نفر در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل هستند که حدود هزار و 300 نفر از این دانشجویان خارجی و عمدتاً از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران اسلامی آمده‌اند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: از سال گذشته از کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین و همچنین کشورهای اروپایی همچون آلمان و ایتالیا دانشجو پذیرفته‌ایم که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند.

کافی عنوان کرد: ما پروژه‌ای که برای دانشجویان مقطع دکتری داریم، این است که شش ماه از تحصیلات خود را در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور بگذرانند اما متأسفانه در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های مالی ما در این زمینه موفق نبوده‌ایم و امیدواریم در آینده بتوانیم دانشجویان بیشتری را به خارج از کشور اعزام کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در سال 94 حدود 50 دانشجو در مقطع دکتری به خارج از کشور اعزام کردیم اما رقم ایده‌آل ما 400 نفر در سال بوده و دانشجویان مقطع دوم یا پردیس با هزینه شخصی به این کشورها اعزام می‌شوند اما هزینه دانشجویان مقطع روزانه و بورسیه را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأمین می‌کند.

کافی اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد حدود 30 درصد از بودجه خود را از درآمدهایش تأمین می‌کند که بخشی از این درآمدها از طریق شهریه‌های دانشجویان مقطع دوم یا پردیس تأمین می‌شود.

وی افزود: قراردادهای پژوهشی دانشگاه که با موسسات و شرکت‌های خارج از دانشگاه بسته می‌شود، خدمات آزمایشگاهی و کمک‌های خیران از دیگر منابع مالی دانشگاه فردوسی مشهد بوده که در سال 93 نسبت به سال 92 حجم قراردادهای پژوهشی ما بیشتر شده است.

کافی بیان کرد: در حال حاضر تمایل کشورهای جهان نسبت به دانشگاه‌های ایران بسیار افزایش یافته که شامل کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای بزرگ جهان می‌شود و دلیل این موضوع هم این بوده که مرجعیت علمی در منطقه با ایران است.

وی عنوان کرد: ما در حال حاضر در موضعی قرار داریم که مرتب از سوی دیگر کشورهای جهان از ما درخواست همکاری می‌شود، در این شرایط ما باید سیاست و خط مشی داشته باشیم که دچار افراط و تفریط نشویم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه فردوسی خیلی تمایل ندارد که دانشجوی بورسیه بگیرد مگر اینکه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شود که در این صورت وظیفه ما پذیرفتن آنها می‌شود و هدف اصلی ما این است که از طریق دریافت ارزی که از دانشجویان خارجی داریم بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنیم.

کافی افزود: هدف پردیس بین‌الملل دانشگاه فردوسی این است که دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور را جذب کند که در حال حاضر عده‌ای جذب شده‌اند تعدادی هم شرایط دانشگاه ما را نداشته‌اند اما در این زمینه ما هنوز هم بسیار عقب هستیم.

وی بیان کرد: در کشور کوچکی مانند قبرس تعداد دانشجویان ایرانی که مشغول به تحصیل بوده از تمام دانشجویان خارجی دانشگاه فردوسی بیشتر هستند، لذا ما هنوز در جذب دانشجویان خارجی در ابتدای راه هستیم.

کافی عنوان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در حدود 4 هزار نفر دانشجوی مقطع دکتری دارد که کمتر از 100 نفر از آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند و ما تمایل داریم که این دانشجویان خارجی در دانشگاه ما بیشتر شوند و بتوانیم پایه‌های مرجعیت علمی خود را در منطقه محکم‌تر کنیم.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار