رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از کاهش 10 درصدی جرائم اقتصادی این استان نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۳۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 29 November 2015
جواد جهانشیری در هشتمین جلسه شورای اداری استان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت شناخت فضای سایبر یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری است لذا فرآیندهایی که در چند سال اخیر شاهد بودیم مانند تشکیل شورای فضای مجازی نشان می‌دهد که موضوع با اهمیتی است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی افزود: حوزه‌های نفوذ عرصه اطلاعات را تاکنون مشاهده کرده‌اید، در تمام زیرساخت‌ها، خدمات عمومی و شهروندی به عنوان یک سرمایه می‌شود در زندگی روزمره این مهم را لمس کرد لذا لازم است به یک ادبیات جامعی برسیم که به چه محیطی فضای سایبر می‌گویند.

وی بیان کرد: عناصر تشکیل‌دهنده فضای سایبر شبکه‌های زیر ساختی و اینترنتی است که عمده موارد مورد نیاز فضای سایبر را تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که در امورات روزمره از آنها استفاده می‌کنیم، هم اکنون مرز فضای مجازی جهانی و بسیار گسترده است لذا دستیابی به آخرین اطلاعات در این فضا بسیار ساده است و با کم‌ترین دانش می‌توان فایل‌های مورد نیاز خود را تهیه کرد.

وی با اشاره به تشریح آمارهای گوناگون در حوزه فضای سایبری، خاطر نشان کرد: مصادیق دنیای نت را در امورات روزمره خود می‌بینیم به عنوان مثال برابر آمارهای دریافتی 61 میلیون نفر در ایران از فضای سایبری استفاده می‌کنند و 48 درصد مردم هم از طریق تلفن همراه از فضای مجازی بهره می‌برند.

وی تاکید کرد: 3 میلیارد و 300 میلیون نفر در جهان از فضای مجازی استفاده می‌کنند و در خاورمیانه ایران در صدر استفاده‌کنندگان از فضای مجازی است و در سطح دنیا ایران رتبه 15 را در اختیار دارد، همچنین 54 درصد جرائم دنیا مربوط به فضای سایبر است به گونه‌ای که 81 درصد جرائم در ایران مالی، 13 درصد ضد اخلاقی و سه درصد انتقام‌جویی است.

وی بیان کرد: علائم موثر در وقوع جرائم رایانه موارد گوناگونی است که می‌توان به سطح پایین آگاهی و امنیتی کاربران، مشکلات فرهنگی، اشکالات ساختار فنی، توسعه وب، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرمان، افزایش تعداد کاربران و در نتیجه قربانیان و مجرمان اشاره کرد لذا همه چیز در لایه پنهان وب رخ می‌دهد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مردم باید در استفاده از خدمات الکترونیکی فضای وب هوشیار باشند، تبیین کرد: منشا تهدیدات سایبری متفاوت است طوری که باید گفت بحث فروش، فعالیت‌های غیر قانونی و بانکداری الکترونیکی یکی از مصادیق بارز است و عمده مسائل جرائم هرمی در این زمینه‌ها رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: کلمه عبور ساده و استفاده سامانه‌های متن باز یکی از بحث‌های راحت دسترسی برای هکرها در ایران است به طوری که در بحث اقتصادی شبکه‌های بانکی ایجاد می‌کنند و بسیاری از مشتریان اطلاعاتشان به سرقت می‌رود.

جهانشیری با اشاره به اینکه در حوزه جرائم اقتصادی استان کاهش 10 درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، عنوان کرد: درحوزه فرهنگ مسائل هرزه‌نگاری و مقابله با ادیان آسمانی در فضای سایبری ترویج می‌شود که ایجاد افسردگی و بحران هویت از جمله بحث‌های این فضا است و همچنین در بحث امنیت علیه کشور انواع و اقسام ابزارها را استفاده می‌کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار