جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، همسایه شمال شرقی اش در سالهای اخیر همکاری های خود را توسعه داده اند اما دو کشور برنامه هایی دارند تا موجب جهش در روابط همه جانبه تهران و عشق آباد شود.
کد خبر: ۱۴۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸ 13 December 2015
به گزارش ایرنا، گسترش همکاری های تجاری با چشم انداز مبادلات 60 میلیارد دلاری در طی دهه آینده، از جمله این برنامه هاست تا بتواند حجم مبادلات فعلی را که 3 و نیم میلیارد دلار در سال است به سالی شش میلیارد دلار در سال برساند. 
سوآپ گازی، ترانزیت و حمل و نقل نیز از بخش های بسیار مهم این همکاری هاست؛ به طوری که موقعیت ژئواقتصادی ایران این امکان را فراهم ساخته تا همسایگان شمالی همچون ترکمنستان بتوانند با استفاده از آن، به بازارهای اقتصادی ممالک جنوبی تر مانند کشورهای شبه قاره هند و نیز جنوب غربی آسیا دسترسی به صرفه ای داشته باشند.
برگزاری کنفرانس اوپک گازی در اوایل ماه جاری در تهران و حضور ترکمنستان در آن، برنامه های کوتاه، میان مدت و بلندمدتی را برای کمک به توسعه صادرات گاز برای هر دو کشور در افق همکاری های دوجانبه قرار داده بویژه آنکه ترانزیت گازی مسیر روشنی را در این زمینه ایجاد کرده است.
در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته نیز دو کشور همواره همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند و توافق های رو به رشد در این زمینه نشان از عزم دو طرف برای گسترش این همکاری هاست.
و بالاخره گسترش همکاری ها در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه ای پر آشوب، هدف بزرگ دیگری است که جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برای خود ترسیم کرده اند؛ دو کشوری که با ثبات و امنیت بالا، همکاری برای دستیابی به صلح و دوستی برای همه کشورهای منطقه را ضروری می دانند.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و قربان بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان در دیدار اخیر در حاشیه کنفرانس گازی تهران همه زمینه های فوق الذکر را مورد اشاره قرار دادند تا بر جدیت دو کشور در این موارد تاکید کنند.
همچنین حضور اسحاق جهانگیری در کنفرانس بین المللی سیاست بی طرفی ترکمنستان در سالروز استقلال این کشور قدم دیگری در ادامه سیاست مبتنی بر صلح و اعتدال تهران و عشق آباد است.
این کنفرانس یک روزه ساعتی پیش با حضور هیات هایی از بیش از 70 کشور و نیز سازمان های بین المللی در عشق آباد پایتخت این کشور گشایش یافت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار