اغلب روستاهای استان یزد تقریبا از سکنه خالی شدند
کد خبر: ۱۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸ 16 March 2015
به گزارش تابناک یزد، بسیاری از روستاهای استان از خدمات بهداشتی و درمانی مطلوبی برخوردار نیستند. یکی از مهم ترین مشکلات بیماران در این خصوص آن است که در مواقع زیادی با درمانگاه هایی مواجه می شوند که پزشکی در آن پاسخگوی نیاز آنان نیست.
روزهای خاصی از هفته برای استقرار پزشکان در برخی از روستاهای استان تعیین و همین موضوع باعث شده است که در روزهایی که پزشک در روستا مستقر نیست، بیماران مجبور به عزیمت به شهر و دریافت خدمات درمانی از مراکز درمانی شهرها شوند این یکی از هزار مشکل روستاهای استان است که باعث شده آمار مهاجرت ها روز به روز افزایش داشته و روستاها را به مناطقی خالی از سکنه تبدیل کند.
هادی مقیمی مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در مصاحبه با تابناک گفت: دلیل عمده مهاجرت های روستایی استان یزد را نبود اشتغال مناسب در روستاها عنوان کرد و افزود: نبود آب کافی در روستاها مزید بر این علت شده است.
وی گفت: بیشترین مهاجرت ها را از مناطق دور دست استان مانند روستاهای شهرستان بافق و بهاباد و تفت بوده اعلام کرد و افزود: بیشترین مهاجرت کنندگان را جوانان تشکیل می دهند چراکه درآمد کشاورزی اندک و نبود آب در این مناطق زندگی را با مشکل مواجه کرده است.
وی در ادامه نبود امکانات آموزشی کافی و معلم با تجربه در روستاها را علت مهم دیگر مهاجرت مردم از روستا به شهر میداند و می گوید روستاهای خرانق و بهادران مهریز تا به حال به دلیل نبود امکانات آموزشی تقریبا خالی از سکنه شده است و این موضوع باید از سوی آموزش و رورش استان به طور جدی پیگیری شود.
وی در ادامه از بیمه شدن پروژه های عمرانی روستایی نیز خبر داد و گفت: برای بهبود وضع کشاورزی با کمک جهاتد کشاورزی باغدارانی که از روش های نوین آلبیاری استفاده کنند می توانند از تخفیف در خید این جهیزات بهره مند شوندض من اینکه بخشی از این تجهیزات بلاعوض است.
وی با اعلام اینکه اساسنامه شوراهای مشورتی توسعه روستایی به زودی در استان تصویب و رونمایی خواهد شد،گفت: در دولت جدید توجه ویژه به بحث مهاجرت روستاییان شده است و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش ا ز پنج میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده است که نشان دهنده توجه دولت به استان یزد است.
مقیمی گفت: با ارتقای دفتر مناطق محروم به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تسهیلات بهتری به امر روستاها اختصاص خواهد یافت و امیدواریم روند معکوس مهاجرت روستاییان به شهر را شاهد و در ادامه شاهد قطع این نوع مهاجرت باشیم.
قبل از این مسدولن شهرستان تفت در مورد کیفیت پایین آموزش در روستاهای تابع این شهرستان خبر داده بودند و بخشداران و دهیاران تفت در مورد این‌که با اجرای نُرم تخصیص معلم ناچار به تعطیلی بسیاری از مدارس روستاها هستند اظهار نگرانی کرده بودند ضمن اینکه براساس نُرم اعلام شده به ازای هر 20 دانش‌آموز یک معلم به مدارس اختصاص می‌دهند که در بسیاری از روستاها تعداد دانش‌آموزان کمتر از 20 نفر است و نگرانی برای تعطیلی این مدارس وجود دارد
. متاسفانه روند هجرت از روستاها همچنان ادامه دارد و جمعیت روستایی استان یزد هر روز کمتر از روز قبل می‌شود.
به هر صورت بسیاری از روستاهای شهرستان های استان یزد تقریبا یا از سکنه خالی شده و یا جمعیت کهنسال در آن ماندگار شده‌اند، اگرچه منابع آبی چندانی برای کشاورزی و دامداری ندارند اما جاذبه‌هایی دارند که پرداختن به آنها می‌تواند گره‌گشای مشکلات بسیاری از جوانانی باشد که زادگاه خود را به ناچار ترک می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار