یک کارشناس درباره طرح وزارت نیرو اعلام کرد؛
با وجود اعلام وزیر نیرو مبنی بر انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی رئیس پژوهشکده محیط های خشک ایران این طرح را پرهزینه خواند و بر ضرورت مدیریت منابع آبی در دشت مشهد تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 14 December 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، دکتر «عباسعلی  قره سوفلو» رئیس پژوهشکده محیط های خشک ایران در سمینار تخصصی بررسی پدیده النینو و تاثیرات آن  بر تغییرات آب و هوایی ایران گفت: انتقال آب از دریای عمان با شرق کشور به صلاح نیست .
وی افزود: متاسفانه  انتقال آب از مسیر های دور به مناطق  راه حل نیست و الان یک میلیارد متر مکعب منابع آبی در دشت مشهد هست ولی مدیریت نمی شود و انتقال آب از راه های دور چاره ساز نخواهد بود.
قره سوفلو ادامه داد:  انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور هزینه زیادی دارد  و بیش از 30 هزار تومان به ازای هر متر مکعب هزینه نیاز است و شرایط فعلی سرمایه گذاری در کشور برای چنین هزینه هایی مناسب نیست.
این سخنان کارشناسانه در حالی مطرح می شود که گویا قرار داد انتقال آب از فلات مرکزی با 17 استان با وزارت نیرو بسته شده است به طوریکه حمید چیت چیان به تازگی در مشهد با اعلام اینکه تا پایان سال جاری مطالعات طرح انتقال آب از سایر حوزه ها و دریای عمان به خراسان رضوی به انجام می رسد، گفت: سرمایه گذاران می توانند وارد عمل شوند.
وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف آب خراسان رضوی 1/1 میلیارد متر مکعب بیش از منابع آب تجدید شونده موجود است، اظهار کرد: برای کاهش این بحران چهار راهکار اساسی در نظر گرفته شده که نخستین آن استحصال آب های سطحی بوده که تاکنون 27 سد ساخته و بهره برداری شده و طی چند روز آینده دو سد قره تیکان و چهچه هم بهره برداری و تعداد سدها به 29 مورد می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار