بزرگراه های شهر یک میلیونی کرمانشاه فقط پنج دوربین کنترل سرعت دارند؛ چهار دوربین در بزرگراه پنج کیلومتری امام خمینی (ره) و یک دوربین هم در بزرگراه پرحادثه جانبازان.
کد خبر: ۱۴۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 14 December 2015
بزرگراه های شهر یک میلیونی کرمانشاه فقط پنج دوربین کنترل سرعت دارند؛ چهار دوربین در بزرگراه پنج کیلومتری امام خمینی (ره) و یک دوربین هم در بزرگراه پرحادثه جانبازان.

در باره کارکرد همین دوربین ها هم حرف و حدیث های متفاوتی در سطح شهر وجود دارد؛ برخی معتقدند که بی شک دوربین ها سرعت غیرمجاز را ثبت می کنند، عده ای هم مدعی اند این دوربین ها نمایشی است.

آقای قاسمی، راننده جوانی است که به خبرنگار ایرنا می گوید: چند بار اتفاق افتاده که ناخواسته سرعتم از 80 کیلومتر بیشتر بوده اما هیچ وقت جریمه ای برایم ثبت نشده است.

حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه های مرکز استان 80 کیلومتر در ساعت است.

حسین مراد حدود 60 ساله که یک سمند تاکسی دارد، می گوید: یک بار برای امتحان با سرعت 100 کیلومتر از جلوی یکی از دوربین ها رد شدم، چندی بعد دیدم که قبض جریمه آمد در خانه.

برخی دیگر از رانندگان معتقدند که اگر چراغ سفیدرنگ دوربین ها روشن باشد، یعنی دوربین سالم و فعال است در غیر این صورت خبری از ثبت سرعت نیست.

بین رانندگان مسافربر، این شایعه هم زیاد شنیده می شود که حتی اگر چراغ دوربین روشن باشد اما هنگام عبور راننده متخلف، فلش (چشمک) نزند، یعنی تخلفی ثبت نشده است.

*عملکرد دوربین ها دقیق است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه اما تاکید دارد که دوربین های کنترل سرعت نمایشی نیست و عملکرد دقیقی دارند.

سرهنگ غلامرضا امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: روشن یا خاموش بودن چراغ دوربین ها دلیلی بر سالم یا خراب بودن آن نیست و هم اکنون همه دوربین های سطح شهر کرمانشاه فعال است.

به گفته او دوربین ها در طول 24 ساعت شبانه روز هرگونه سرعت غیرمجاز را ثبت می کنند و حداکثر با فاصله حدود یک هفته قبض جریمه به آدرس رانندگان متخلف ارسال می شود.

آنچنان که سردار موسی امیری، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده، 23.5 درصد قبوض جریمه در سال 93 توسط دوربین های ثبت تخلف صادر شده است.

سرهنگ مرتضی دهقان رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور چندی پیش اعلام کرد که جریمه های ثبت شده توسط دوربین های کنترل سرعت به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

براساس قانون، سرعت بالای 50 کیلومتر بیشتر از حد مجاز 100 هزار تومان جریمه و 10 نمره منفی، سرعت غیرمجاز بین 30 تا 50 کیلومتر 50 هزار تومان جریمه و پنج نمره منفی و سرعت غیرمجاز بیش از 30 کیلومتر در ساعت 40 هزار تومان جریمه دارد.

رانندگان می توانند برای دریافت آخرین صورت وضعیت تخلفات خود به سایت راهور 120 به نشانی www.rahvar120.ir مراجعه و از سمت راست گزینه 'استعلام میزان تخلفات رانندگی' را انتخاب کنند و با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو از ریز تخلفات خود مطلع شوند.

همچنین رانندگان می توانند با ارسال VIN (شماره عمودی درج شده در پشت کارت خودرو) به سامانه پیامکی 1101202020 از رقم کلی جریمه مطلع شوند.

* دوربین های کرمانشاه هوشمندند؟

نکته مهم دیگری که در باره دوربین کنترل سرعت شهر کرمانشاه وجود دارد، 'هوشمند نبودن' آنهاست؛ یعنی فاصله بین 2 دوربین با هر سرعتی پیموده شود، قابل رهگیری نیست.

به همین دلیل است که بخشی از رانندگان در محدوده دید دوربین ها سرعت خود را کم می کنند و بلافاصله پس از عبور از مقابل دوربین، باز هم سرعت خود را افزایش می دهند.

البته در شرایطی که بسیاری از مسیرهای اصلی کرمانشاه همچنان دوربین معمولی کنترل سرعت هم ندارند، شاید انتظار هوشمندسازی آنها کمی دور از واقعیت باشد.

وعده های خوبی هم برای تجهیز بزرگراه های کرمانشاه به دوربین ثبت سرعت داده شده اما به نظر می رسد نباید به این زودی ها منتظر تحقق آنها بود.

استاندار سابق کرمانشاه، دی ماه 93 در جلسه شورای ترافیک وعده داد که تمامی نقاط حادثه خیز راه های اصلی استان تا 'یک سال آینده' تحت پوشش دوربین های کنترل سرعت قرار می گیرند.

سرهنگ امیدی در این باره گفت که متاسفانه فاصله مصوبات کاغذی تا عمل بسیار زیاد است؛ وضعیت اقتصادی هم طوری است که نمی شود روی آن حساب کرد و گاه ممکن است تنها نیمی از بودجه محقق شود.

او افزود: هنوز چیزی در باره نصب دوربین ها به ما اعلام نکرده اند و مشخص نیست که امسال چند دوربین نصب می شود.

* شلیک به چشم قانون

آبان ماه امسال، افشین لر زنگنه، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه در جلسه ستاد جرائم خاص استان مدعی شد که در همین چند وقت اخیر سه مورد اصابت گلوله و کلیل سرنج به دوربین های ثبت سرعت و ثبت تخلف بزرگراه های شهر صورت گرفته و بیش از یک میلیارد ریال خسارت به بار آورده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه اما ادعای شلیک به چندین دوربین کنترل سرعت در مرکز استان را رد می کند و می گوید که تنها یک دوربین هدف گلوله قرار گرفته است.

سرهنگ امیدی اضافه می کند که تنها یک دستگاه دوربین کنترل سرعت در بزرگراه جانبازان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و میزان خسارت آن هم برآورد نشده است.

به گفته رئیس پلیس راهور کرمانشاه، تاکنون گزارش دیگری از خسارت به سایر دوربین های سطح شهر نداشته ایم.

دوربینی که امیدی شلیک به آن را تایید کرده است، روبروی بیمارستان سینا نصب شده بود؛ تقریبا همان محدوده ای که تنها فوق تخصص جراحی عروق استان کرمانشاه در نتیجه یک تصادف عجیب کشته شد.

در این تصادف که دوم آذر رخ داد، یک خودروی پراید در نتیجه 'سرعت غیرمجاز' و برخورد با جداکننده وسط بزرگراه، به هوا پرتاب شد و روی سقف خودروی 206 دکتر عزت الله صادقی فرود آمد تا هر 2 راننده قربانی سرعت بالای یک خودروی ناایمن شوند.

*نصب 3 پایه دوربین

رئیس پلیس راهور کرمانشاه در عین حال خبر داد که به تازگی 2 پایه دوربین در بزرگراه امام علی (ع) (میدان امام حسین به سمت سنندج) نصب کرده اند و امیدواریم به زودی دوربین های آن و همچنین جاده هوانیروز و دیگر مسیرهای پرترافیک کرمانشاه نصب شود تا بتوانیم بهتر عمل کنیم.

علاوه بر بزرگراه امام علی (ع) دست کم یک پایه دوربین هم در ابتدای بزرگراه کرمانشاه به بیستون نصب شده است.

امیدی مهرماه هم به ایرنا گفته بود که بیش از 50 نقطه از معابر سطح شهر کرمانشاه با دوربین های راهور کنترل می شود؛ البته به نظر می رسد اکنون در بزرگراه های شهر(جانبازان و امام خمینی (ره) تنها پنج دوربین کنترل سرعت نصب است و سایر دوربین در معابر دیگر فعال هستند.

طبق آمارها، سالانه حدود 17 هزار خودرو وارد چرخه ترافیک شهر کرمانشاه می شود اما در مقابل بین 2 تا سه هزار خودرو فرسوده استان از رده خارج شده است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، آبان ماه در مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی از نصب 600 دستگاه دوربین کنترل سرعت در جاده های کشور تا پایان سال خبر داد و گفت که تا 2 سال آینده تعداد دوربین های ثبت سرعت به 2 هزار و 200 دستگاه افزایش می یابد.

به گفته شهرام آدم نژاد، معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم اکنون 400 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده های کشور فعال است؛ البته این جدای از دوربین های درون شهری است.

* تاثیر دوربین ها چقدر است؟

به نظر می رسد، استفاده از دوربین های کنترل سرعت تاثیر زیادی در کاهش حوادث رانندگی دارد؛ طوری که سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا معتقد است، نصب این دوربین ها طی سه سال آینده کاهش 30 تا 40 درصدی تصادفات را در پی دارد.

رئیس پلیس راهور کرمانشاه هم همین اعتقاد را دارد؛ او می گوید: نصب دوربین در کاهش تصادفات موثر بوده و سرعت خودروها را کاهش داده است.

سرهنگ محمد مرادی، فرمانده پلیس راه استان می گوید: با افزایش نظارت های پلیس و همچنین استفاده از تجهیزات و امکانات هوشمند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش نشان می دهد.

بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی، در نیمه اول سال 94، 9 هزار و هفت نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3.2 درصد کاهش یافته است.

آمار کشته ها در استان کرمانشاه در نیمه نخست سال نیز حدود 300 نفر بوده است.

تعداد کشته ها در تصادفات کشور تا تابستان سال 93، 15 درصد بیشتر از آمار شهدای هشت سال جنگ تحمیلی بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار