مدیرکل گمرک یزد گفت: یزد به لحاظ ژئواکونومی از مزیت نسبی بالایی برخوردار بوده و از این رو توسعه و تقویت صنایع هایتک با تکنولوژی روز در این استان ضروری است.
کد خبر: ۱۴۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 21 December 2015

به گزارش تابناک یزد،حسن یاسری در نشست هم اندیشی اقتصادی برای شرایط دوران پساتحریم با حضور استاندار و جمعی از صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران اکنون گرفتار بیماری هلندی است افزود: بیماری هلندی زمانی رخ می دهد که قیمت ها بطور مصنوعی و از طریقی غیر از افزایش تولید پایین نگه داشته شود در حالی که صنایع داخلی مجبورند با عوامل تولید گران، کالای گران را تولید و به قیمت ارزان بفروشند.

وی با بیان اینکه باید راهکار مناسبی برای ممانعت از گسترش و پیشرفت این بیماری اندیشیده شود اظهار کرد: اکنون مظاهر بیماری هلندی در اقتصاد ایران به وضوح نمایان شده و شمار زیادی از کارخانه های تولیدی و صنعتی بدلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده اند.
مدیرکل گمرک استان یزد ادامه داد: تبعات بروز این بیماری در اقتصاد یک کشور کاهش حجم فعالیت های تولیدی و بدنبال آن افزایش نرخ بیکاری است که تمامی آنها در کنار هم به تنزل نرخ رشد اقتصادی و تخریب زیر ساختهای صنعتی اقتصاد می انجامد.
یاسری با اشاره به لزوم گرفتن سیاست های مناسب برای خروج اقتصاد از بیماری هلندی خاطرنشان کرد: تحریک واحدهای تولیدی دارای کارایی و قدرت رقابت پذیری پایین با دادن شوک هایی نظیر اعطای تسهیلات در حقیقت ادامه وضع موجود است.
وی در همین زمینه به شرایط خاص اقلیم یزد و کمبود منابع آبی و آلودگی های زیست محیطی و صنعتی و مزیت های ژئواکونومی در آن اشاره و تاکید کرد: اگر بنا بر اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی است باید این تسهیلات به واحدهای های تک و یا واحدهایی که نیاز به فن آوری روز دارند، اعطا شود.
استان یزد هم اکنون چهارمین استان صنعتی کشور محسوب می شود که در کاشی و سرامیک و فولاد و نساجی حرف اول را در کشور می زند ولی در صنایع هایتک با وجود داشتن زیرساخت ها، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان زیاد، کسب 22 سال رتبه برتر کنکور سراسری و یک پارک علم و فناوری قوی همچنان جایگاه شایسته لازم را ندارد.
هایتک یا پیشرفت، صنایعی با سرعت تحول بالا، نقش بالای نیروی انسانی دانشگر (محققان و مهندسان) در آنها، ارزش افزوده بالای تکنولوژی در محصول نهایی و رقابت نوآوری ها در این صنایع هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار