کد خبر: ۱۴۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵ 21 December 2015

به گزارش تابناک یزد،شهرداری ناحیه تاریخی برای حمایت از انبوه‌سازی در بافت تاریخی، برای متقاضیان، پروانه رایگان صادر می‌کند.

طی سال‌های گذشته، انبوه‌سازی در بافت تاریخی یزد مطابق با ضوابط حاکم بر این بافت، رونق چشمگیری پیدا کرد اما انبوه‌سازان معتقدند که مسئولان دولت یازدهم تمایلی به انبوه‌سازی در بافت ندارند.
ارزش بافت تاریخی یزد به پویایی و جریان زندگی در آن است و به طور قطع، حفظ این ویژگی شرایط را برای ارجحیت یافتن بافت تاریخی یزد به سایر بافت‌های مشابه فراهم می‌کند اما اگر روزی زندگی از این بافت رخت بربندد، جز کالبدی بی‌جان و غیرقابل محافظت از آن باقی نخواهد ماند.
تجربه تلخ تخریب خانه‌های قدیمی خالی از سکنه این موضوع را ثابت می‌کند زیرا هر نقطه‌ای از بافت که از حضور ساکنان محروم شده، کم کم ویران شده است.
از این رو می‌توان گفت که ساخت ساختمان‌های مسکونی جدید با رعایت اصول استاندارد برای رفع نیاز افرادی که به سکونت در بافت قدیمی یزد علاقه‌مند هستند، اقدامی اجتناب ناپذیر است.
نمونه‌هایی از مجتمع‌های انبوه‌سازی شده در بافت تاریخی اجرا و با استقبال گرم ساکنان همراه شده است با این حال انبوه‌سازان صاحب‌تجربه در بافت تاریخی عقیده دارند که انبوه‌سازی در بافت در دولت جدید متوقف شده است.

اهمیت سکونت در بافت قدیم
یکی از انبوه‌سازان مسکن استان می‌گوید: سکونت در بافت تاریخی از یک طرف باعث حفظ و نگهداری بناها و کالبد این بافت همزمان با ایجاد امنیت در بافت می‌شود و از طرف دیگر یک بافت زنده، پویا و فعال را به گردشگران معرفی می‌کند.
«وحید دستگاهدار» ادامه می‌دهد: نبود امکانات لازم برای زندگی اعم از پارکینگ، فضای سبز، امکانات تفریحی و بهداشتی و خدمات درمانی موجب ترک این بافت از سوی ساکنان آن شده است.
 نبود مبلمان شهری مناسب، ارائه نشدن خدمات شهری، تعریف نکردن چگونگی حضور اتومبیل در این بافت به عنوان عضو جدید خانواده‌ها، نبود امکانات آموزشی کافی در این فضا، اطلاع‌رسانی ناکافی و مناسب نبودن فرهنگ‌سازی برای شناساندن ارزش و نحوه محافظت از بافت یزدی‌ها را به سکونت در بخش‌های جدید شهر متمایل کرده است و آنها زندگی در شهرک‌های جدید بیابان‌های حاشیه‌ای شهر را به زندگی در بافت ترجیح می‌دهند.
دستگاهدار می‌گوید: این در حالی است که تجربه‌های موفق اجرا شده در دنیا برای احیا و نگهداری معدود محله‌های تاریخی باقی‌مانده نشان می‌دهد که مسئله زندگی و سکونت مردم در محله‌های تاریخی نه تنها به عنوان معضل این محله‌ها تلقی نشده بلکه این بافت‌های تاریخی در کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا جزو جذاب‌ترین و گران‌ترین نقاط این کشورها محسوب می‌شوند.
این انبوه‌ساز اضافه می‌کند: با توجه به موارد فوق‌ شاید بتوان توسعه انبوه‌سازی در بافت تاریخی منطبق با ضوابط این بافت را به عنوان راهکاری برای حفظ و تقویت سکونت شهروندان در بافت تاریخی و به دنبال آن رونق صنعت توریسم و کاهش تخریب بناها دنبال کرد.
به عقیده وی، سکونت شهروندان در بافت تاریخی، امکان‌پذیرترین، مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه حل برای بهره‌مندی بلندمدت از همه ظرفیت‌های بافت تاریخی اعم از مسکونی، تجاری، فرهنگی و غیره است.
دستگاهدار می‌گوید: تقویت سکونت مردم در این بافت، توسعه‌ای درونزا، همه‌جانبه و عدالت محور را با خود به همراه دارد از این رو باید با هماهنگی مسئولان از تخلیه قدیمی‌ترین شهر تاریخی دنیا جلوگیری شود.

هدایت انبوه‌سازی‌ها به بافت فرسوده
اما مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با رد ادعای مخالفت با انبوه‌سازی در بافت تاریخی یزد به همشهری می‌گوید: با توجه به مسئولیتم به عنوان مسئول انجمن انبوه‌سازان استان وتجربه‌ام برای انبوه‌سازی در بافت تاریخی، هیچ مخالفتی با انبوه‌سازی در بافت تاریخی ندارم با این حال بر اساس تجربیات گذشته در این حوزه، پیشنهادم به انبوه‌سازان این است که با توجه به فرصت‌های خوب در شهر یزد به ویژه حمایت‌های شهرداری و دولت در بافت فرسوده، اولویت خود را بافت تاریخی قرار ندهند.
«محمدمهدی شرافت» ادامه می‌دهد: البته در بخش انبوه‌سازی در بافت تاریخی، چند نمونه در استان کار شده که حتی در مقیاس کشوری هم حائز رتبه و مقام شده است، اما هنوز دانش لازم برای طراحی مجموعه‌های مسکونی منطبق بر ارزش‌های معماری یزد و در واقع همانند معماری یزدی وجود ندارد.
این مسئول می‌افزاید: افراد علاقه‌مند به حضور در این عرصه، باید ابتدا تجربه‌های موجود را تحلیل و ارزیابی کنند تا اطمینان پیدا کنیم که نقاط ضعف طراحی و اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی در بافت شناسایی شده‌اند و در طرح‌های جدید شاهد تکرار آنها نخواهیم بود. وی درباره ضوابط انبوه‌سازی در بافت تاریخی نیز می‌گوید: ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی بسیار روشن است و نما، ارتفاع، تناسب فضای پر و خالی بافت، بعد و تراکم در بخش شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
شرافت می‌گوید: در این بخش، تنها تفاوت بین یک واحد ویلایی و مجموعه آپارتمانی نیست و با توجه به این‌که ساخت یک مجموعه مسکونی جدید اثر وسیع‌تری در بافت تاریخی می‌گذارد، قطعا با دقت و وسواس بیشتری بررسی می‌شود. این مسئول تاکید می‌کند: برای صدور مجوز انبوه‌سازی در بافت تاریخی باید طرح و صلاحیت طراح نیز در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بررسی و تایید شود.

تاثیر انبوه‌سازی بر رونق بافت
شهردار ناحیه تاریخی یزد از صدور مجوز انبوه‌سازی در بافت تاریخی یزد با هماهنگی شهرداری ناحیه تاریخی و اداره کل میراث فرهنگی استان منطبق بر ضوابط طرح تفصیلی شهر خبر می‌دهد. «سید محمود کشفی‌پور» می‌گوید: شهرداری ناحیه تاریخی برای حمایت از انبوه‌سازی در بافت تاریخی، برای متقاضیان پروانه رایگان صادر می‌کند. وی می‌افزاید: انبوه‌سازی در بافت تاریخی، موجب رونق بافت می‌شود از این رو شهرداری همه تقاضاها برای انبوه‌سازی در بافت تاریخی را پیگیری می‌کند اما مجوز نهایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و کمیسیون ماده 5 صادر می‌شود. این مسئول می‌گوید: متقاضیان باید ضوابط حاکم بر ساخت و ساز در بافت تاریخی از جمله ارتفاع مجاز حداکثر 2 طبقه زیر زمین و 2 طبقه در ارتفاع، نمای سنتی و وجود فضای باز و پارکینگ را رعایت کنند.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار