دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: به صحنه آوردن قرآن و پاسخگویی به نیازهای روز با برگزاری کرسی‌های نظریه‌ پردازی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ممکن است.
کد خبر: ۱۴۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲ 22 December 2015
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: به صحنه آوردن قرآن و پاسخگویی به نیازهای روز با برگزاری کرسی‌های نظریه‌ پردازی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ممکن است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید محمدی در آیین اختتامیه بخش معارف و اذان مسابقات سراسری قرآن که شامگاه سه شنبه در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در فرآیند آشنایی با قرآن باید به بخش‌های روخوانی و روانخوانی، حفظ، ترجمه، مفاهیم، تدبر، معاف و تفسیر به عنوان نخستین قدم فرهنگی قرآنی توجه شود.

 حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات به صورت ویژه به رشته مفاهیم توجه شد، افزود: بخش مفاهیم باید به عنوان زیرساختی ترین حرکت در توسعه فرهنگی قرآن بدان توجه شود و  سه ضلع معرفت، ایمان و رفتار به عنوان تحولی اساسی در عرصه  معنویت قرآنی بدان توجه شود.

 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: آنچه در جامعه به عنوان تفسیر از آن یاد می‌شود کشف هفت مرحله مذکور است که مستلزم گام‌های اساسی است.

وی بیان کرد: می‌توان در قرآن به کشف هستی شناسی نائل آمد و برای اینکه به قرآن دست یابیم باید این مسئله در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نهادینه شود.

حجت الاسلام محمدی گفت: پاسخگویی به نیازهای امروز و به صحنه آوردن قرآن در صحنه اجتماع در واقع با ایجاد کرسی‌های نظریه پردازی در حوزه های علمیه و دانشگاه ممکن می‌شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید با دو ویژگی تدبر و فهم را لازمه عمل  و تبعیت از فرامین قرآنی دانست و عنوان کرد: باید مراکز پژوهشی احداث و بازخوانی منابع غنی تفسیری از گذشته تا به حال مورد بازبینی قرار گیرد.

وی از سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با عنوان عالی‌ترین سطح در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن یاد کرد و گفت: در جمهوری اسلامی هدف انس گرفتن با قرآن است و در جامعه قرآنی باید شرایط اجتماعی فراهم شود که ارزش و اصول اجتماعی از قرآن کریم الگو برداری شود.

حجت الاسلام محمدی با استناد به فرمایش پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: به فرموده پیامبر(ص) بهترین شما کسی است که در صحنه تعلیم و تعلم قرآن حضور پیدا کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی هدف از تلاوت‌های قرآن کریم را حصول به خشوع دانست و افزود: پخش زنده مسابقات از رادیو قرآن و صدا و سیما موجب بهره‌مندی از فضای معنوی حاصل شده در این تسابق الهی است.

حجت الاسلام محمدی قرآن کریم را نردبان عالم وجود و مایه شفا و رحمت معنوی دانست و بیان کرد: انس با قرآن سبب تعالی انسان می شود اما باید توجه داشت که در این کتاب آسمانی به ملعون های قؤانی اشاره شده است.

وی افزود: متسابقین برای حضور در مسابقات و کسب جایزه الهی وارد رقابتی سازنده شده و به عنوان برترین شناخته می‌شوند اما از دستورات قرآنی اطاعت کرد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشتن صدای زیبا را حسن و امتیاز برای متسابقین دانست و عنوان کرد: عالی ترین کلمه «الله اکبر» و برترین‌ها «لا اله الا الله» است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار