تداوم آلودگی هوا و پایداری شرایط جوی،
گزارش های رسیده حاکی از آن است که بارش باران و برف در شهرهای گرم تر کشور، هرچند توانسته بر معضلات تقریبا ثابت شده این مناطق مانند گرد و غبار تا حدود زیادی فائق آمده و طراوت را به زندگی این دسته از هموطنانمان هدیه دهد، اما اثر محدودی بر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ تر و آلوده تر داشته است.
کد خبر: ۱۵۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ 25 December 2015

هرچند جنس تصمیمات مسئولان برای تعطیل کردن مدارس در هفته گذشته از جنس تصمیمات پیش‌گیرانه و کم سابقه بود، اما این انتظار را به وجود آورد که چنین تصمیم هایی تکرار شود.

به گزارش «تابناک»، تعطیلات انتهای هفته در حالی به ساعات پایانی خود رسیده که وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر تهران تغییر چندانی حاصل نکرده و حتی نگاهی به نمودار کیفیت هوای تهران در آخرین روز هفته حکایت از آن دارد که روند افزایش میزان آلودگی تداوم داشته است.

این در حالی است که این روند افزایشی موجب شد که مسئولان در روزهای ابتدایی هفته گذشته تشکیل جلسه داده و به جهت پیش‌گیری از شدت گرفتن آلودگی هوا و وقوع شرایط اضطراری، در اتفاقی کم سابقه علاج واقعه پیش از وقوع کرده و بار ترافیکی شهر را کاهش دهند. اتفاقی که احتمالا اگر رخ نمی‌داد، اکنون با هوایی به مراتب آلوده تر از وضع موجود مواجه بودیم.

اهمیت تصمیم به تعطیلی مدارس زمانی مشخص می‌شود که اوضاع روزهای ابتدایی سال تحصیلی را به یاد آوریم. روزهای ابتدایی مهرماه که اثرات بازگشایی مدارس را به وضوح می‌توان در ترافیک شهری دید و به شدت برای همه ملموس است. ترافیکی که از جابجایی جمعیت بزرگ دانش آموزی و اولیای مدارس به وجود می‌آید و نا گفته پیداست چه سهم بزرگی از آن به کلانشهرهایی مانند تهران می‌رسد.

کافی است به جمعیت 12 میلیون نفری دانش آموزان دقت کنیم و سعی داشته باشیم که به تناسب این جمعیت، تعداد معلمان و دیگر اولیای مدارس، سروریس های مدارس و در نتیجه ترافیکی که به خیابان ها تحمیل می‌شود را محاسبه کنیم ا دریابیم که چرا تعطیل کردن مدارس اقدامی موثر برای کاهش آلودگی هوا به شمار می‌آید.

تهرانی‌ها از فردا منتظر تعطیلی مدارس و تصمیمات مشابه باشند

اکنون که به اهمیت موضوع پی بردیم، بد نیست نگاهی به شرایط جوی در روزهای پیش رو بیاندازیم تا بتوانیم تصمیم مسئولان برای روزهای پیش رو را پیش‌بینی کنیم. آن گونه که سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده، جبهه پرفشاری که از نیمه جنوب غربی وار اقلیم کشورمان شده و بارش های خوشایندی رقم زده، قرار نیست به نیمه شمالی کشورمان راه بیابد.

این گزارش ها همچنین حاکی از آن است که بارش باران و برف در شهرهای گرم تر کشور، هرچند توانسته بر معضلات تقریبا ثابت شده این مناطق مانند گرد و غبار تا حدود زیادی فائق آمده و طراوت را به زندگی این دسته از هموطنانمان هدیه دهد، اما اثر محدودی بر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ تر و آلوده تر داشته است.

این را می‌شود از آلودگی هوای اصفهان فهمید که مشکلاتی مشابه تهران گریبان گیر آن است و به رغم بارش باران های یکی دو روز اخیر، پاک نشده است. اتفاقی که ثابت می‌کند اوضاع تا چه حد وخیم است و در مناطقی مانند تهران که بارندگی رخ نداده و شدت تولید آلاینده در آن بسیار زیادتر است، چه وضعی می‌تواند پیش آورد.

باین ملاحظات و با تکیه بر محاسبات آلودگی هوا، قابل پیش بینی است که روزهای آتی برای اهالی کلان شهر پر جمعیت تهران با شدت گرفتن آلودگی هوا همراه باشد و حتی روزهایی به مراتب آلوده ر از هفته گذشته رقم بخورد، مگر آنکه تصمیمات پیش گیرانه دیگری اتخاذ شود.

این در حالی است که عملکرد مسئولان در هفته گذشته حکایت از آن دارد که ایشان ترجیح می‌دهند فرصت تعطیل کردن را برای رار از آلودگی هوا خرج کنند نه زمانی که  وضعیت هوا به شرایط اضطرار می‌رسد و تعطیلی اجباری است. رویکردی که احتمالا در روزهای آتی هم تکرار خواهد شد تا تعطیلی مدارس، اتفاق حداقلیِ قابل پیش بینی برای روزهای پیش رو باشد.

تصمیمی که احتمالا فردا اتخاذ خواهد شد و تعطیلی مدارس در روز یکشنبه را به همراه خواهد داشت، مگر آنکه شائبه های وارد آمده به تعطیلی مدارس در روزهای آخر هفته گذشته، به ویژه دایر بودن مدارس در روزی که رئیس جمهور برای سفر استانی راهی شهر ری شده بود، توانسته باشد اثر خاصی از خود به جای بگذارد و اوضاع را تغییر داده باشد!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار