مدیران استان کرمانشاه می گویند در تلاشند که صدای سوت قطار تا پایان سال آینده در مرکز استان شنیده شود و کرمانشاهی ها بتوانند نوروز 96 با قطار به مسافرت بروند.
کد خبر: ۱۵۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 30 December 2015
مدیران استان کرمانشاه می گویند در تلاشند که صدای سوت قطار تا پایان سال آینده در مرکز استان شنیده شود و کرمانشاهی ها بتوانند نوروز 96 با قطار به مسافرت بروند.

شهریور ماه امسال در محافل خبری استان شایعه شد که بودجه راه آهن غرب کشور را گرفته و به راه آهن قزوین - رشت داده اند.

رسیدن راه آهن به کرمانشاه آنقدر برای مردم استان اهمیت دارد که این خبر به سرعت در استان پیچید اما چون پاسخ روشنی به آن داده نشد، هنوز هم تصور عمومی تغییر نکرده است.

قسمتی از خبر اولیه نادرست بود اما بخش دیگر آن یعنی تخصیص نیافتن اعتبار به راه آهن غرب کشور واقعیت داشت.

طبق اعلام شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طرح راه آهن یک خطه غرب کشور 605 کیلومتر طول دارد که قطار مسافری بر روی آن با سرعت 160 و قطار باری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت می کند.

این طرح شامل محورهای اراک (سمنگان) - کرمانشاه به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول 75 کیلومتر است.

اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار به راه آهن غرب کشور

مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: این گونه نیست که بودجه راه آهن غرب کشور گرفته شده و به طرح دیگری اختصاص یابد زیرا هر طرحی اعتبار سالانه خاص خود را دارد؛ مثلا اعتبار پیش بینی شده امسال برای راه آهن غرب کشور 168 و برای راه آهن قزوین -رشت حدود 240 میلیارد تومان است.

به گفته وی دولت به موازات وصول شدن درآمدهایش، اعتبار این طرح ها را تخصیص می دهد یا به عبارتی بین طرح ها نقدینگی توزیع می کند اما در مرحله نخست تخصیص اعتبار در مرداد امسال، هیچ اعتباری به راه آهن غرب کشور داده نشد اما به راه آهن قزوین - رشت 170 میلیارد تومان اختصاص یافت.

آنچنان که نیک کردار می گوید، مدیران استان هم به این موضوع واکنش نشان دادند و در نهایت 25 میلیارد تومان اعتبار به راه آهن کرمانشاه اختصاص یافت.

به تخصیص دوم امیدواریم

نکته مهم اینجاست که تخصیص دوم اعتبارات در سال 94 هنوز صورت نگرفته و امیدواری مدیران استان هم به این موضوع است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: با توجه به مکاتبات انجام شده امیدواریم در مرحله دوم توزیع نقدینگی، اعتبار همه پیش بینی شده راه آهن غرب تخصیص یابد.

او افزود: زمان دقیق تخصیص دوم مشخص نیست و به وصول شدن درآمدهای دولت بستگی دارد که با توجه به کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی دیگر، نمی توان زمانی برای آن مشخص کرد اما حتما پیش از سال 95 خواهد بود.

نیک کردار به وعده های حمایت معاون اول رییس جمهور، سخنگوی دولت و وزیر راه و شهرسازی برای تسریع در تکمیل راه آهن غرب کشور اشاره و عنوان کرد: از نظر همه مقامات ارشد دولت، این طرح بسیار مهم و نیازمند حمایت ویژه است و نگرانی اصلی ما هم از این بود که چرا طرحی که مورد قبول همه دولتمردان و یکی از سه اولویت راه آهن کشور است، با آن این گونه برخورد شده است.

زمان بهره برداری؛ نوروز 96 یا ...؟

اکنون یکی از مهمترین و جذابترین اخبار برای مردم استان کرمانشاه این است که بدانند، راه آهن قطعه ملایر به کرمانشاه چه زمانی تمام می شود.

این قطعه هم اکنون 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عبدالله بهادری، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه شهریور امسال گفت که فاز ملایر به کرمانشاه از پیشرفت خوبی برخوردار است و برای بهره برداری از آن تا پایان تیر ماه سال آینده تلاش می شود.

البته نیک کردار معتقد است که نمی توان هیچ تضمینی در باره زمان بهره برداری قطعه ملایر به کرمانشاه داد.

با این حال تاکید دارد که اگر اعتبار پیش بینی شده امسال به طور صد در صد تخصیص یابد و در سال 95 هم 250 میلیارد تومان به طرح اختصاص پیدا کند، می توان امیدوار بود که تا پایان سال آینده صدای سوت قطار در کرمانشاه شنیده شود.

آبان ماه امسال هم استاندار کرمانشاه همین وعده را به مردم استان داده است؛ اسدالله رازانی در اولین گردهمایی جذب سرمایه گذاران در بخش پتروشیمی و صنایع پائین دستی از بهره برداری قطعه ملایر به کرمانشاه در سال 95 خبر داد.

استاندار کرمانشاه پیش تر هم 2 قطعه ملایر- کرمانشاه و کرمانشاه - خسروی را از اولویت های اصلی استان دانسته بود که در سفر رییس جمهوری به کرمانشاه نیز 'با جدیت' دنبال می شود.

تحول در استان با آمدن قطار

راه آهن غرب کشور از اراک آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب، قصرشیرین و در نهایت مرز خسروی به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.

مسیر حدفاصل ملایر تا خسروی 26 ایستگاه و 11 تونل با طول 10 کیلومتر دارد که بزرگترین آن تونل قلاجه به طول 2 هزار و 750 متر است.

قطعه کرمانشاه به خسروی اکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته استاندار کرمانشاه حداکثر ظرف 2 سه سال آینده افتتاح می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه هم معتقد است که در صورت تامین فاینانس خارجی و انعقاد قرارداد با شرکت چینی پرونده راه آهن غرب کشور تا 30 ماه آینده و اواخر سال 96 بسته می شود.

کارشناسان معتقدند که با توجه به بیکاری گسترده در کرمانشاه، موقعیت راهبردی تجاری و مرز300 کیلومتری آن با عراق، بازارهای مرزی متعدد، پتانسیل گردشگری بالا(آب و هوای چهار فصل و آثار طبیعی و تاریخی متنوع)، قرار داشتن در مسیر زائران عتبات عالیات و میزبانی راهیان نور، تکمیل راه آهن غرب کشور در اقتصاد، حمل و نقل و گردشگری این استان دو میلیون نفری تاثیر چشمگیری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار