در آستانه فرارسیدن بهار
نورمحمد دُرپور که یکی از بزرگان دوتارنوازی خطه خراسان محسوب می‌شد،‌ از دنیا رفت تابرای همیشه صدای ساز دو تارش فقط به خاطره‌ها سپرده شود.
کد خبر: ۱۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵ 20 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی ،‌ این هنرمند که به مدت دو سال از بیماری سرطان رنج می‌برد‌، سرانجام 28 اسفندماه درگذشت.

استاد نورمحمد درپور پاییز سال گذشته برای مداوای توده بدخیم روده بزرگ تحت شیمی‌درمانی قرار گرفت که متاسفانه پس از مدتی دچار ناراحتی قلبی شد و 5 آبان‌ماه 1392 در بیمارستان شریعتی مشهد مورد عمل جراحی قلب قرار گرفت.

این در حالی بود که این استاد برجسته موسیقی نواحی کشورمان حدود 7 ساعت پس از این عمل جراحی دچار سکته قلبی و همچنین ضایعه مغزی شد.

خطه خراسان امسال دو هنرمند بزرگ دیگر را هم از دست داد؛ غلامعلی پورعطایی و ذوالفقار عسگریان که هر دو از آخرین نسل بزرگان دوتارنوازی محسوب می‌شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، استاد درپور نوازنده دوتار شهرستان تربت جام که مدت ها به دلیل ابتلا به سرطان در بستر بیماری بسر می برد در آخرین روز پایانی سال جاری چشم از جهان فرو بست و با جامعه هنرمندان خراسانی وداع کرد.

استاد محمد درپور در سال ۱۳۱۰ در روستای سرخسرا در روستایی در حوالی تربت جام و تایباد به دنیا آمد و از همان کودکی و سن  ۵ سالگی به خوانندگی علاقمند شد و اینک پس از سکته قلبی و ابتلا به سرطان روده بزرگ از رنج این بیماری جان به جان تسلیم و سکوت اختیار کرد.

فرزند استاد درباره اش گفت : پدرم در محضر اساتیدی همچون جهانگیر خان صبوری، ملا دادخدا کبودانی، مرتضی پری، عبدالحمید رسولی به طور مستقیم و غیر مستقیم آموزش لحن دید.

وی ادامه داد: استاد در سن ۱۸ سالگی به تربت جام مهاجرت کرد و در روستای قاسم آباد ساکن شد و البته ۳۵ سال می شود از روستای قاسم آباد به روستای یادگار به دلیل اینکه اقوام در آنجا بوده اند کوچ کرد.

وی گفت: خانم فوزیه مجد در سال ۵۲ به روستای یادگار می آید و در آنجا یک کار تحقیقاتی در رابطه با موسیقی انجام  داد و درهمان سال نخستین اجرای استاد با دوتار نوازی استاد نظرمحمد سلیمانی در تهران شکل گرفت.

محمد گفت: پدرم پس از پیروزی انقلاب و در سال ۶۰ در تالار رودکی به اجرای موسیقی عرفانی پرداخت.

وی افزود : استاد در جشنواره ها و برنامه های مختلفی همچون جشنواره بین المللی فجر، هفته وحدت، مراسم ایرانگردی و برنامه های مختلف تلویزیونی حضور داشت و مقام های مختلفی را کسب کرد.

وی بیان داشت : پدرم در سال ۷۷ جزو بیست نفر اول موسیقی ایران انتخاب شد و از سوی وزیر وقت ۱۰ سکه بهار آزادی و لوح تقدیر دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد اجراهای زیادی در خارج از کشور داشته است افزود: در سال ۸۱ با همکاری آقای محمد رضا درویشی در برنامه موسیقی مقدس برلین اجرا برنامه داشت و همچنین به مدت ۹ روز در کشور هلند به مناسبت بزرگداشت شاه نعمت الله ولی و در سال ۲۰۰۸ در شهر لس آنجلس آمریکا  به مناسبت بزرگداشت مولانا جلاالدین اجرای برنامه داشت که با استقبال مردم روبرو شد.

محمد فاروق گفت: در کشور تاجیکستان نیز مهر ماه هر سال مراسم فلک خوانی برگزار می شد و موسیقی خراسان نزدیکترین موسیقی به فلک خوانی در تاجیکستان است که استاد درپور به مدت ۱۲ روز در این مراسم به طور مستمر به اجرای برنامه می پرداخت.

وی اظهار کرد: استاد درپور دارای هفت فررزند شامل ۲ دختر و ۵ پسر است که چهار پسر استاد به کار موسیقی مشغول هستند.

همچنین ایرنا در گزارشی آورده است درپور همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنواره­ های آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازنده ای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد.

اجرای او در جشنواره موسیقی مقدس برلین در سال 2002 که به همراه محمدرضا درویشی و فرید سلمانیان در جشنواره حضور یافته بودند، تماشاگران را سخت تحت تاثیر قرار داد.

او از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان بود که گنجینه ای از نغمه­ های شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه داشت و می توان او را نماد موسیقی عرفانی منطقه تربت جام و خراسان به شمار آورد که در روایت هایش همه گاه از شعر شاعران و عارفان نامی این منطقه استفاده کرده است که از جمله آن ها می توان به شاعران و عارفانی چون حاج قاضی جلال الدین فقهی سلجوقی، ملا عبدالرئوف مجیدی شیخ احمد جامی، مولاناعبدالرحمن جامی اشاره کرد.

درپور طی سفر به کشورهای آلمان و هلـند توانست موسیـقی عرفـانی تربت جـام را به خوبی به جهانیـان معرفی کند، از درپور آلبومی تحقیـقاتی نیز درباره موسیقی خراسان منتشر شده است.

او آثاری را نیز در واحد موسیقی مرکز خراسان رضوی اجرا کرده است که از آنجمله می ­توان به مقام­های «خالق یکتا»، «صـمدا» و «حکایت احمد جامی» اشاره کرد.

نورمحمد درپور در جایی درباره آموختن هنر موسیقی گفته است: «دوتار را خودم یاد گرفتم. آنقدر زدم تا یاد گرفتم. آواز را اما پیش چندتا از استادان قدیمی آموختم. ملایاسین مریدار، ملادادخدا، ملاعیسی کبودانی، استادانم بودند. هزاران بیت از حفظ دارم که همه و همه یاد خداست…»

اجرای تصویری «غزل کوچه باغی – باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند» از جمله کارهای شناخته شده نورمحمد درپور به شمار می ­ رود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
خداوند رحمتش کند . اما خوشبختانه هنوز بزرگترین دو تار نواز خراسانی استاد بی بدیل عثمان محمد پرست زنده است و این بزرگترین خیر مدرسه ساز کشور که هنرش را به زر نفروخته است بر تارک موسیقی مقامی خراسان میدرخشد. حافظه شما ضعیف شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار