معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان ایلام؛
نهادینه کردن آموزش‌های اصیل اسلامی در بین آحاد مردم نیازمند کار آموزشی و تبلیغی گسترده است.
کد خبر: ۱۶۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 10 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان گفت: نهادینه کردن آموزش‌های اصیل اسلامی در بین آحاد مردم نیازمند کار آموزشی و تبلیغی گسترده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «حشمت‌اله رستمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی سازمان تبلیغات اسلامی گسترش مفاهیم دینی، آموزه‌های اعتقادی و تبیین اصول دین اسلام در میان آحاد مردم و تلاش برای از بین بردن خرافه‌ها و تهاجمات فرهنگی در این زمینه است گفت: قطعا نهادینه کردن آموزش‌های اصیل اسلامی در بین آحاد مردم نیازمند کار آموزشی و تبلیغی گسترده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اسلام، فرقه‌های مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند که محتوای آنها با مبانی دین مبین اسلام سازگاری ندارند و از این فرقه‌ها به عنوان انحرافی و نحله‌های کاذب یاد می‌شود.

رستمی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این فرقه‌ها با حمایت کشورهای استعمارگر و حمایت مالی آنها ظهور پیدا کرده عنوان کرد: این فرقه‌ها درصدد هستند با متزلزل کردن اعتقادات راستین مردم، زمینه ترویج نحله‌های انحرافی را فراهم کنند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان تاکید کرد: خوشبختانه نفوذ این نحله‌ها در استان ایلام بسیار کم‌رنگ است لذا به منظور ارتقاء سطح علمی روحانیون، اساتید دانشگاه، دبیران معارف و اقشار تاثیرگذار، همه ساله از طرف سازمان تبلیغات اسلامی استان کارگاه‌های آموزشی تخصصی نقد نحله‌های انحرافی با حضور اساتید مجرب برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در این کارگاه‌ها مبانی فکری و اعتقادی فرقه‌های وهابیت، بودا، اکنکار، شیطان‌پرستی، بابیت، بهائیت و دیگر فرقه‌هایی که در کشور ما تبلیغ می‌کنند مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد و در پایان دوره آموزشی برای شرکت کنندگان گواهینامه صادر می‌شود.

 رستمی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی استان به منظور فراهم کردن زمینه تبلیغ دین مبین اسلام در مناطق مختلف استان و به منظور استقرار روحانی در روستاهای مختلف طی سالیان گذشته اقدام به راه‌اندازی خانه‌های عالم کرده است و تاکنون 65 باب خانه عالم از محل اعتبارات عمرانی سازمان تبلیغات اسلامی استان و البته گاهی مشارکت‌های مردمی احداث شده است.

 معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه هر چند این تعداد خانه عالم جوابگوی نیاز استان نیست و برنامه بلندمدت سازمان این است که روستاهای بالای 2 هزار نفر جمعیت تحت پوشش تبلیغات و ساخت خانه عالم قرار گیرند اظهار کرد: به دلیل کمبود اعتبار این حرکت به کندی صورت می‌گیرد و در حال حاضر 200 روستا زمینه احداث خانه عالم را دارند که به دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز ساخت خانه عالم در این مناطق متوقف شده است.

وی عنوان کرد: در بعد فرهنگی در هر روستایی که روحانیون تبلیغی مستقر بوده‌اند آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته و در بسیاری از موارد روحانی مستقر در روستا با پیگیری‌های که با مسئولان شهرستان و استان داشته‌اند زمینه‌های توسعه عمرانی آن روستا را نیز فراهم کرده‌اند که امیدواریم با حمایت مسئولین استان زمینه ساخت خانه‌های عالم در روستاهای واجد شرایط فراهم شود.

رستمی با بیان اینکه از میان 65 روستایی که خانه عالم دارند 45 روستا دارای روحانی مستقر ثابت بوده و مابقی روستاها در ایام تبلیغی پذیرای روحانیون هستند، گفت: در مناسبت‌های تبلیغی مانند ماه مبارک رمضان، دهه اول محرم، دهه آخر صفر و برخی از مناسبت‌های دیگر تمام مناطق شهری و روستایی استان تحت پوشش فعالیت‌های تبلیغی و اعزام روحانیون قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بعد فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، سازمان تبلیغات اسلامی با صدور مجوز هیئات مذهبی، انجمن‌های اسلامی و کانون‌های فرهنگی و تبلیغی زمینه این امور را فراهم کرده به طوری که در حال حاضر 900 تشکل مردمی در حوزه فرهنگی از طرف سازمان تبلیغات کسب مجوز کرده که برخی از آنها به صورت مستمر فعال هستند و برخی نیز در مناسبت‌های دینی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر فعالیت‌های سازمان تبلیغات استان می‌توان به تشکیل جمعیت بانوان فرهیخته متشکل از 50 نفر از بانوان تحصیلکرده و تاثیرگذار در حوزه فرهنگی اشاره کرد گفت: این جمعیت در 3 کمیته فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فعالیت داشته و یکی از مهمترین کارهای آنها برگزاری کارگاه مهارت‌های زندگی برای بانوان در مناطق حاشیه شهرها است که در این کارگاه‌ها ضمن آموزش مسایل عقیدتی، مسایل بهداشتی، شیوه مقابله با آسیب‌هایی همچون اعتیاد، پیشگیری از خودکشی، روابط نامشروع ..... آموزش داده می‌شود که با استقبال گسترده مواجه شدند.

حجت‌الاسلام رستمی گفت: راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا از دیگر فعالیت‌های انجام شده در استان است که در این دبیرستان‌ها، رشته معارف اسلامی با حمایت کامل سازمان تبلیغات اسلامی و همکاری آموزش و پرورش راه‌اندازی شده و هم اکنون دو دبیرستان در شهرهای ایلام و دره‌شهر مشغول فعالیت هستند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان، برگزاری گفتمان‌های دینی با موضوعات دینی، فرهنگی و اجتماعی در سطح مدارس، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه است ادامهداد: در 9 ماهه نخست امسال 400 گفتمان با حضور اساتید مجرب استانی و کشوری در این مراکز برگزار شده که هدف از اجرای آنها فراهم کردن زمینه تقویت قدرت تحلیل مسایل، آموزش مهارت مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله کنترل خشم و استرس، ترویج مبانی دینی شامل مهدویت، عفاف و حجاب، فرهنگ نماز، تحلیل مسایل سیاسی و موضوعاتی از این قبیل بوده است.

وی افزود: برگزاری مراسمات عزاداری در مناسبت‌های شهادت ائمه(ع)، جشن‌های ملی و مذهبی، برگزاری مسابقات فرهنگی مختلف در طول سال، کارگاه‌های تخصصی آموزشی برای مسئولین تشکل‌های دینی، روحانیون و گروه‌های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

رستمی با اشاره به اینکه حمایت از چاپ و نشر کتب دینی و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه دین و برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان دولت شامل 200 ساعت آموزشی در قالب 9 عنوان از جمله فعالیت‌های انجام شده سازمان تبلیغات استان است اظهار کرد: راه‌اندازی کتابخانه شبستان مساجد که 42 باب کتابخانه داریم و تجهیز کتابخانه‌ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در سطح استان است.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان در پایان تصریح کرد: در بعد فضای مجازی و سایبری نیز حمایت از وبلاگ‌های حوزه دین و راه‌اندازی پورتال ملی مساجد، سامانه سجام ویژه مبلغین و مبلغات از جمله فعالیت‌های حوزه فضای سایبری است./پ
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار