قدس پیگیری کرد
انتشار یک خبر غیر رسمی در ارتباط با وقوع برخی مسایل غیر اخلاقی در یکی از تیم‌های فوتبال مشهد در رده سنی نونهالان و بازتاب این رویداد در برخی رسانه‌های نوشتاری، یک بار دیگر این پرسش برای خانواده‌ها به وجود آمد که آیا نظارت کافی از سوی متولیان دستگاه ورزش بر عملکرد باشگاه‌ها و مدارس فوتبال وجود دارد که چنین اتفاقاتی روی ندهد یا ترافیک کاری مسؤولان ورزشی موجب شده این مسأله ضروری از کانون توجه مسؤولان و دست اندرکاران دور بیفتد.
کد خبر: ۱۶۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵ 13 January 2016
تماس خانواده‌های نگران ورزشکاران با تحریریه روزنامه قدس دستمایه تهیه این گزارش شد تا ضمن بررسی موضوع سوءاستفاده‌های غیر اخلاقی برخی افراد فرصت طلب در حوزه مدارس فوتبال، تبعات احتمالی بی توجهی مسؤولان و خانواده‌ها نسبت به وقوع چنین اتفاقاتی را به صورت خاص مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم تا آمار چنین تخلفاتی به پایین ترین حد ممکن برسد.

نکته قابل تأمل اینجا بود که فردی که خود را پدر یک فوتبالیست مشهدی معرفی کرد؛ در تماس تلفنی با تحریریه روزنامه قدس اذعان داشت، به دلیل برخی اتفاقات و انتشار برخی اخبار غیر رسمی در خصوص سوء استفاده‌های غیر اخلاقی برخی مربیان مدارس فوتبال و باشگاه ها، فعالیت فرزندم در رشته فوتبال را متوقف کردم و به وی گفتم، بهتر است برای آرامش خاطر به همراه خودم ورزش کند. این شهروند مشهدی که از معرفی خود خودداری کرد، در ادامه به خبرنگار ما گفت: متأسفانه معضلات اخلاقی تأثیر بدی روی افکار عمومی می‌گذارد، به همین دلیل خانواده‌ها از ترس و استرس مانع فعالیت‌های ورزشی فرزندانش می‌شوند که این مسأله پیامدهای بدی به دنبال خواهد داشت، بنابراین مسؤولان باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
 
 نوری: با تخلفات اخلاقی به تندی برخورد می‌کنیم
برای اطلاع از کم و کیف ماجرا، به سراغ حسن نوری، دبیر هیأت فوتبال خراسان رضوی رفتیم تا صحت این ماجرا و چگونگی برخورد با این پدیده شوم را از زبان وی بشنویم.
حسن نوری که این روزها در غیاب رئیس هیأت، مسؤولیت اجرایی این مجموعه را در دست دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: من هم روز یکشنبه از طریق یکی از اهالی فوتبال که یکی از داوران شناخته شده فوتبال مشهد است، متوجه این ماجرا شدم به همین دلیل با حساسیت ویژه به این فرد مأموریت دادم که در اسرع وقت مستندات لازم برای پیگیری موضوع را به هیأت فوتبال ارایه کند تا از طریق قانونی با این تخلف آشکار برخورد شود.
نوری در ادامه توضیح می‌دهد: موضوع اخلاق برای ما در اولویت قرار دارد، متأسفانه در گذشته از این قبیل اتفاقات بارها مشاهده می‌شد، اما در برهه کنونی و پس از دغدغه مسؤولان، خوشبختانه مسایل اخلاقی کاهش یافته، اما این دلیل نمی شود که ما نسبت به بروز مسایل غیر اخلاقی بی تفاوت باشیم.
دبیر هیأت فوتبال خراسان رضوی در ادامه توضیحات خود می‌گوید: برای جلوگیری از این اتفاقات، ما با وسواس خاصی موضوع فعالیت مدارس فوتبال و باشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم، به همین دلیل 50 درصد از مدارس فوتبالی را که در گذشته فعالیت می‌کردند، از ادامه فعالیت محروم کردیم، چون این طیف نتوانستند مجوزهای لازم و استعلام‌های مراجع نظارتی را اخذ کنند، اما از 50 درصد باقی مانده هم غافل نماندیم و با نظارت‌های محسوس و نامحسوس به دقت عملکرد آن‌ها را زیر نظر داریم، اما با این وجود امکان رصد 24 ساعته این مجموعه‌ها را نداریم، از این رو از خانواده‌ها انتظار داریم، به محض مشاهده کوچک ترین تخلفی، به عنوان ناظر ما این اتفاقات را به ما گزارش دهند تا با خاطیان بشدت برخورد کنیم.
وی با اشاره به برخورد قاطع هیأت فوتبال با مدارس فوتبال متخلف می‌گوید: ما چندی پیش متوجه شدیم، مربی یک باشگاه بازیکنان خود را با خود به کافه می‌برد و آن‌ها را به قلیان کشی و برخی رفتارهای دیگر وادار می‌کند و به محض اطلاع از این مسأله، ابتدا مجوز فعالیت آن باشگاه را لغو و سپس فعالیت این مربی را ممنوع کردیم تا همه متوجه شوند ما با کسی تعارف نداریم و در خصوص مسایل اخلاقی سخت ترین تنبیه انضباطی را در دایره فوتبال برای فرد متخلف در نظر می‌گیریم، از طرفی پرونده این افراد را به مراجع قضایی ارجاع خواهیم داد.
نوری در خصوص خبر غیر رسمی سوء استفاده یکی از مربیان تیم‌های پایه یکی از باشگاه‌ها از چند بازیکن خود نیز گفت: هنوز مدارک مستند این حادثه به دست ما نرسیده، اما به طور قطع با ارسال این مدارک و مستندات به هیأت فوتبال، موضوع را به مراجع ذی صلاح ارجاع خواهیم داد و با قدرت به عنوان متولی هیأت، فرد متخلف را برای همیشه از حوزه فوتبال حذف خواهم کرد، چون اعتقاد دارم که فوتبال جای آدم‌های مسأله دار و مورددار نیست، با این وجود خانواده‌ها هم باید بیشتر حساس باشند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
 
  قریب: به تخلفات اخلاقی خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم
اما به علت حساسیت موضوع، با مدیر حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی هم تماس گرفتیم تا نظر وی را در خصوص این اتفاق و تدابیر این مجموعه برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در این حوزه جویا شویم. قریب در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: هنوز هیچ شکایتی در این خصوص به دست ما نرسیده است، اما به عنوان مسؤول مجموعه حراست اداره کل ورزش و جوانان از خانواده‌های ورزشکاران تقاضا می‌کنم در صورت بروز تخلفات و اتفاقاتی این چنینی، قبل از اینکه خود وارد عمل شوند، موضوع را به صورت محرمانه به ما اعلام کنند تا کارشناسان ما در اسرع وقت با احضار متخلفان، موضوع را بررسی کنند و ترتیب برخورد قانونی با متخلفان را فراهم آورند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حساسیت برای برخورد با چنین معضلاتی به دلیل توصیه بالاترین مقام‌های ورزش استان و کشور زیاد است، در این خصوص گفت: مجموعه حراست اداره کل ورزش و جوانان به عنوان امین خانواده‌ها با در نظر گرفتن آبروی افراد به صورت خاص و ویژه این اتفاقات را بررسی خواهد کرد.
 این اتفاق برای نخستین بار رخ نداده، اما خوشبختانه با اقدام‌های پیشگیرانه ای که در سال‌های اخیر در این حوزه روی داده، در برهه کنونی آمار این تخلفات به شکل قابل توجهی کاهش یافته، اما به دلیل حساسیت موضوع، اجازه نمی دهیم حقی از کسی تضییع شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیران باشگاه‌ها و مدارس فوتبال پیش از آغاز فعالیت متعهد شدند به مسایل اخلاقی پایبند باشند، تأکید کرد، در صورت بروز هرگونه تخلفی مجوز فعالیت باشگاه‌ها و مدارس متخلف لغو خواهد شد و متولیان این امر به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
قریب در همین رابطه می‌گوید: بر اساس قانون تمامی باشگاه‌های ورزشی قبل از آغاز فعالیت باید استعلام‌های لازم را برای تأسیس به کمیسیون ماده پنج ارایه دهند، وقتی این استعلام‌ها به دست ما برسد، باید این افراد به هیأت فوتبال مراجعه کنند، در جریان این روال اداری این افراد متعهد می‌شوند به مسایل اخلاقی و انضباطی پایبند باشند، بنابراین اگر تخلفی صورت گیرد، آن‌ها نمی توانند از بار مسؤولیت شانه خالی کنند.
قریب در ادامه از خانواده‌های ورزشکاران درخواست کرد، هرگونه شکایتی در این رابطه دارند، از طریق مراجعه حضوری یا تماس تلفنی به ما اطلاع دهند تا با سرعت به این تخلفات رسیدگی کنیم. از رسانه‌های گروهی هم تقاضا می‌کنم به گونه ای فرهنگ سازی کنند که اگر کسی با چنین موردی مواجه شد، به جای پنهان کردن آن از ترس آبروریزی بعدی، ماجرا را بدون واهمه به ما اطلاع دهد تا با برخورد قانونی با متخلفان صحنه ورزش را از لوث آدم‌های مسأله دار پاک کنیم.
قدس/ سینا حسینی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار