کد خبر: ۱۶۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 18 January 2016

به گزارش تابناک یزد،گمرک استان آمادگی خود را برای صادرات مستقیم خیارسبز از استان اعلام کرده اما گلخانه‌داران عقیده دارند که برای تحقق این مهم به سرمایه در گردش و نقدینگی نیاز دارند.

صادرات خیارسبز گلخانه‌ای استان به روسیه، با توجه به شرایط سیاسی کشور ترکیه، به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده خیارهای گلخانه‌ای بهبود یافته است.
خیارسبز گلخانه‌ای در سال جاری با 40 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته صادر می‌شود؛ هر چند که میزان صادرات تغییری نکرده اما ارزش صادرات به مراتب افزایش یافته است.
سالانه 350 هزار تن خیارسبز گلخانه‌ای در 1200‌هکتار گلخانه‌ استان تولید و بیش از 200‌هزار‌تن آن به خارج از کشور صادر می‌شود.
صادرات غیرمستقیم و دلالان همواره ارزش افزوده محصولات گلخانه‌ای استان را کاهش داده‌اند و بسیاری در تلاش هستند که فرصت صادرات مستقیم این محصول را فراهم کنند.

تامین بودن زیرساخت‌های صادرات
مدیر کل گمرک استان از آمادگی این اداره کل برای صادرات مستقیم خیارسبز گلخانه‌ای صادراتی استان به خارج از کشور خبر داد.
«حسن یاسری» با بیان این‌که امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات خیارسبز در گمرک استان مهیا شده است، تاکید کرد: صادرکنندگان می‌توانند تشریفات گمرکی را در گمرک استان انجام دهند.
وی افزود: تشریفات گمرکی در گمرک استان الکترونیکی شده است و انجام تشریفات در این گمرک باعث کاهش هزینه‌ها و تسریع ترخیص کالا می‌شود.
این مسئول ادامه داد: همچنین ارزیابی کالا در خارج از ساعات اداری در محل تولید یا انبار صادرکننده مشروط به این‌که اظهار کالا در ساعات اداری انجام شده باشد، امکان‌پذیر است.

لزوم جذب سرمایه برای پیشخرید محصول
مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران استان نیز با تاکید بر این‌که ارزش افزوده صادرات مستقیم خیارسبز بسیار بیشتر است، ادامه داد: ورود استان به مقوله صادرات نیازمند سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی بسیاری است.
«سیدمحمد پورحسینی» افزود: دلالانی که در حال حاضر خیارسبزها را صادر می‌کنند، قبل از برداشت به پیش خرید محصول اقدام می‌کنند که شاید به گردش مالی در حدود 400 میلیارد تومان نیاز دارد. وی گفت: البته سودی که بعد از فروش محصول به دست واسطه‌ها می‌رسد، این اقدام را جبران می‌کند اما تامین همین میزان نقدینگی از عهده اتحادیه و گلخانه‌داران برنمی‌آید.
پورحسینی با بیان این‌که واسطه‌ها در زمان کاشت نیز بذر، کود، تجهیزات گلخانه‌ای و... در اختیار گلخانه‌داران قرار می‌دهند و آنها را وام‌دار خود می‌کنند، اظهار کرد: گلخانه‌داران در نهایت مجبور می‌شوند محصول خود را به واسطه‌ها بفروشند.
وی تاکید کرد: به این ترتیب اتحادیه‌ گلخانه‌داران هم باید نقدینگی کافی برای پیشخرید محصول و حمایت از گلخانه‌داران را در اختیار داشته باشد تا فرصت صادرات مستقیم را پیدا کند.
مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران استان همچنین به محدودیت ورود ماشین‌های حمل بار روسی به کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر خیارسبزهای گلخانه‌ای از اینجا تا مرز برده و سپس پلمب و با ماشین‌های روسی حمل می‌شود.
وی با اشاره به صادرات 200 هزار تن خیارسبز گلخانه‌ای از مجموع 350 هزار تن تولید سالانه استان گفت: صادرات خیارسبز با توجه به افزایش قیمت 40 درصدی آن نسبت به سال گذشته، ارزش افزوده اقتصادی بالایی دارد.
پورحسینی با بیان این‌که اکنون 1200‌هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات گلخانه‌ای است، افزود: با توجه به تصرف بازار کشور روسیه با محصولات گلخانه‌ای استان به دلیل مشکلات سیاسی کشور ترکیه، فرصت خوبی برای صادرات ایجاد شده است.
وی با بیان این‌که قیمت خرید هر کیلوگرم خیارسبز گلخانه‌ای از گلخانه‌داران اکنون 1600 تومان است، اظهار کرد: قیمت خرید هر کیلوگرم خیارسبز امسال به 2200 تومان هم رسید.
مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران استان قیمت عرضه هر کیلوگرم خیارسبز در بازار روسیه را 6 هزار تومان اعلام کرد و افزود: 4 هزار بهره‌بردار در بخش محصولات گلخانه‌ای در استان وجود دارد که در صورت صادرات مستقیم این محصول، رغبت بیشتری به تولید پیدا می‌کنند.

ضرورت تعامل بین دستگاه‌ها
رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به حمایت‌های مالی انجام شده از اتحادیه‌ گلخانه‌داران استان افزود: برای صادرات مستقیم خیارسبز گلخانه‌ای استان لازم است تعامل جدی بین اتحادیه گلخانه داران، گمرک و بازرگانی استان ایجاد شود.
«سیدجمال سجادی‌پور» ادامه داد: اتحادیه گلخانه‌داران باید در این زمینه قوی عمل کند در غیر این صورت واسطه‌ها که بیشتر بار جمع کن هستند با برقراری ارتباط با صادرکنندگان، بیشترین بهره اقتصادی را از تولیدات گلخانه‌ای استان خواهند برد.
وی یکی از مشکلات صادرات مستقیم محصول خیارسبز استان را بازگشت پول به تولیدکنندگان اعلام کرد و افزود: یکی از شرکت‌های فعال استان در امر صادرات مستقیم محصول خیارسبز به دلیل همین مشکل 4 میلیارد تومان مطالبه محقق نشده دارد.
سجادی‌پور با اشاره به پیگیری این مشکل از سوی کارگروه تسهیل استان، اظهار امیدواری کرد با مشخص شدن نتایج برجام شرایط برای تبادل پول در حوزه صادرات تسهیل شده و از مشکلات صادرکنندگان کاسته شود.
رئیس جهاد کشاورزی استان به تهیه طرحی برای تسهیل صادرات مستقیم خیارسبز از استان اشاره کرد و افزود: سازمان تعاون روستایی استان این طرح را برای ارائه راهکارهای صادرات و جمع‌آور محصول خیارسبز گلخانه‌های استان تهیه کرده است.
وی با اشاره به این‌که اجرای طرح در سال جاری آغاز می‌شود، گفت: امیدواریم با برگزاری جلسات، ساز و کار اجرایی شدن طرح فراهم شود.

صادرات سالانه 200 هزار تن خیارسبز استان
سالانه 350 هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید و 200 هزار تن آن به خارج از کشور صادر می‌شود. کشور روسیه اصلی‌ترین مصرف کننده خیارسبزهای گلخانه‌ای استان است و ایران با توجه به مشکلات سیاسی کشور ترکیه، به بزرگ‌ترین صادرکننده خیارسبز به این کشور تبدیل شده است.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار