معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، بهترین جایی که باید دارایی‌های بلوکه شده ایران در آن صرف شود، بخش تولید است.
کد خبر: ۱۶۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 18 January 2016
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، بهترین جایی که باید دارایی‌های بلوکه شده ایران در آن صرف شود، بخش تولید است.

رضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به اجرایی شدن برجام، این رویداد را سرآغاز فصلی نو برای اقتصاد کشور دانست و افزود: باید از فرصتی که از این پس در اختیارمان قرار می‌گیرد، بهترین استفاده را ببریم.

وی خاطرنشان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها، داریی‌های ایران که ظالمانه بلوکه شده بود آزاد خواهد شد و باید برای استفاده صحیح از آن برنامه داشته باشیم.

به گفته این مسئول اگرچه به دلیل کاهش قیمت نفت، دولت با کمبود بودجه برای تامین هزینه‌های جاری مواجه است، اما باید بیشترین سخت‌گیری را در خرج کردن دارایی‌های ارزی برای هزینه‌های جاری از جمله یارانه، حقوق و مزایای کارکنان دولت و داشته باشد.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه تصریح کرد: آنچه که باقی مانده باید در صندوق توسعه ملی ذخیره شود و به صورت تسهیلات یارانه‌دار در اختیار بخش تولید شامل صنعت، معدن ، کشاورزی گردشگری و تجارت قرار گیرد.

رحیمی با اشاره به تجربه تلخ سالیان گذشته، عنوان کرد: در گذشته بخش عمده ای از درآمدهای ارزی کشور صرف کارهای زیربنایی و تولید و اشتغال نمی‌شد و نتیجه آن تورم و نرخ بالای بیکاری امروز کشور است.

وی یادآوری کرد: دولت نباید چنین اشتباهی را تکرار کند و باید دارایی‌های ارزی را صرف کارهای اساسی مملکت، طرحهای زیربنایی، سرمایه‌گذاری در تولید و اشتغال و کارهای دانش بنیان و ... کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه فراهم شدن فضا برای مبادلات تجاری و ورود سرمایه‌گذاران خارجی را از دیگر مزایای اجرای برجام دانست و خاطرنشان کرد: شرایط کشور امروز بگونه‌ای است که علاوه بر تکنولوژی  نیازمند سرمایه‌های خارجی نیز هستیم و باید فضا را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل کنیم.

رحیمی تاکید کرد: بخشی از این تسهیل‌گری‌ها حاکمیتی و از سوی دولت است که باید لحاظ شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر فضا برای ورود کالاهای ایرانی به خارج از کشور هم فراهم می‌شود و تولیدکنندگان داخل باید توان رقابت خود را افزایش دهند که این امر با افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و خدمات پس از فروش مناسب میسر است.

به گفته این مسئول تولیدکنندگان داخل با همان روال قبل و استفاده از خط تولیدهایی که برای 20 سال پیش است نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و باید خط تولید خود را جدید و به روز کنند، زیرا امروز عرضه کالا در بازار جهان رقابتی است.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها نباید به واردکننده صرف تبدیل شویم، خاطرنشان کرد: ورود انبوه کالاهای خارجی می‌تواند آسیب جدی و تهدیدی برای تولید داخل باشد، لذا باید بهبود فضا حمایت از تولید داخل را نیز در دستور کار داشته باشیم که دولت در این بخش باید با لحاظ کردن تعرفه‌های مناسب تولید داخلی را حمایت کند.

وی تصور اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها همه مشکلات کشور حل خواهد شد را اشتباه خواند و اظهار کرد: اگر برای دوران پس از تحریم برنامه نداشته باشیم دچار مشکلات تازه خواهیم شد و فرصت پسابرجام به تهدید تبدیل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، باید در این ایام همچنان اقتصاد مقاومتی را مد نظر داشته باشیم و اگر واردات دانش فنی و ماشین‌آلات را داشتیم بتوانیم با مهندسی معکوس دانش تولید آنها را به دست بیاوریم.

رحیمی در خصوص استفاده از فرصت پس از برجام در استان کرمانشاه نیز تاکید کرد: باید شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنیم که جلسات متعددی هم در این خصوص برگزار کرده‌ایم.

وی از نرخ بالای بیکاری استان هم یاد کرد و گفت: باید بیشترین استفاده را از دوران پسابرجام برای توسعه استان داشته باشیم.

وی گفت: در استان در بخش‌های صنعت، کشاورزی، فرآوری مواد معدنی و گردشگری استعدادهای خوبی داریم که باید زمینه سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را فراهم کنیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار