کد خبر: ۱۶۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 25 January 2016

به گزارش تابناک یزد،تمایل بانوان یزدی به تهیه لباس‌هایشان از مزون‌های زیرزمینی این روزها افزایش چشمگیری داشته است به طوری که آنها برای یافتن مزون زیرزمینی عرضه کننده پوشاک برند با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما به‌گفته مسئول اتحادیه صنف پوشاک یزد، هیچ‌کدام از این مزون‌های زیرزمینی مجوز ندارند و در صورت شناسایی با آنها برخورد می‌شود.

خرید پیراهن، شلوار، مانتو، پالتو، کفش، کیف و سایر لباس‌های زنانه با برندهای خارجی به یک تب فراگیر بین بانوان یزدی به ویژه در منطقه صفائیه تبدیل شده و یکی از سوالات رایج بانوان در ملاقات با یکدیگر، معرفی یک مزون خاص و شیک برای تهیه پوشاک است.
این مزون‌ها که عمدتا در زیرزمین منازل مسکونی، طبقات بالایی و حتی یکی از اتاق‌های منزل مسکونی دایر می‌شوند، با عرضه اجناس برند، مشتریان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند هرچند که محصولات آنها تنوع زیادی نیز ندارد.
قیمت‌های کذایی این مزون‌ها نیز عامل بازدارنده‌ای برای بانوان یزدی نیست چرا که گاهی حتی حاضرند برای خرید یک مانتو و پالتو تا 800 یا‌900‌هزار تومان هم هزینه کنند.
بانوان فعال در این مزون‌ها با ظاهری غیرمرسوم در واحدهای تجاری، بدون پوشش اسلامی، پاسخگوی مشتریان هستند و تنها با تبلیغات پیامکی و معرفی مزون خود در فضای مجازی، مشتری جذب می‌کنند.

نارضایتی والدین از فعالیت مزون‌ها
یکی از بانوان یزدی که دخترش از این مزون‌ها خرید می‌کند، از این وضعیت دل خوشی ندارد. او عقیده دارد فعالیت اقتصادی مخفی قطعا نقایصی دارد که ممکن است دامان دخترش را بگیرد.
«هما راستی» با اشاره به رشد قارچ‌گونه مزون‌های زنانه در شهر به ویژه در منطقه صفائیه، این وضعیت را باعث نگرانی خانواده‌ها دانست و افزود: بسیاری از دختران دبیرستانی و دانشجو به این مزون‌ها کشیده و به مشتریان اصلی آنها تبدیل شده‌اند.
وی ادامه داد: همه فکر و ذکر دختران یزدی، پوشیدن لباس‌های شیک و گران‌قیمت شده و تحمل بار اقتصادی آن نیز برای خانواده‌ها بسیار سنگین است از این رو متولیان باید جلوی این مزون‌داران را بگیرند.
راستی اظهار کرد: با توجه به فعالیت غیرقانونی این مزون‌ها، ممکن است مشتریان با مشکلاتی از جمله تصویربرداری غیرقانونی مواجه شوند و از این رو خانواده‌ها باید از مراجعه فرزندانشان به این مراکز جلوگیری کنند که البته کار آسانی نیست.  این بانوی یزدی با بیان این‌که قیمت عرضه پوشاک در این مزون‌ها نیز بسیار بالاست، ادامه می‌دهد: اصلا مشخص نیست اجناسی که به اسم برندهای خارجی در این مراکز عرضه می‌شود، اصل باشد.

رقابت برای انتخاب مزون
اما یکی از بانوان یزدی مشتری این مزون‌ها هم از راه‌اندازی کانال‌های مجازی و عضویت بانوان یزدی در مزون‌های مختلف شهر خبر داد و افزود: علاقه به خرید پوشاک از مزون در همه اقشار جامعه افزایش یافته است.
«سارا یعقوبی» ادامه داد: انتخاب یک مزون خوب مانند انتخاب آرایشگر ماهر برای بانوان یزدی اهمیت یافته و یکی از مراکز معرفی و شناسایی مزون‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی هستند. وی بابیان این‌که عمده این مزون‌ها در منازل مسکونی دایر شده است، مراجعه و پاسخگویی به مشتری در این مزون‌ها را مخصوص مشتریان شناخته شده بیان کرد.
به گفته این بانوی یزدی، اجناس این مزون‌ها چندان متنوع نیست اما عرضه برخی از پوشاک مارک‌دار و برگزاری دوره‌های تخفیف ویژه، بر تعداد مشتریان آنها افزوده است.

تقلبی بودن مارک‌ها
یکی از فعالان اقتصادی استان هم خواستار برخورد با این مراکز عرضه غیرقانونی پوشاک شد و افزود: هر چند قیمت عرضه پوشاک در این مزون‌ها بسیار بالاست اما مردم ترجیح می‌دهند به جای خرید از فروشگاه‌های مجاز و شناخته شده شهر از این مراکز خرید کنند.
 «احمد صادقی» پوشاکی را که در این مزو‌ن‌ها عرضه می‌شود تقلبی خواند و افزود: بسیاری از این لباس‌ها تولید و دوخت ایران است و با الصاق مارک‌های تقلبی خارجی به‌عنوان پوشاک خارجی معرفی می‌شود. وی با بیان این‌که عمده اجناس این مزون‌ها از محصولات کشور ترکیه معرفی می‌شود، ادامه داد: بسیاری از این پوشاک‌ در بازار استان هم عرضه می‌شود اما متاسفانه مردم به مزون‌داران غیرقانونی اعتماد بیشتری دارند. این فعال اقتصادی خواستار شناسایی و برخورد جدی با این متخلفان فضای کسب و کار استان شد و افزود: رشد روز افزون این واحدها، قطعا تبعات اجتماعی نیز به دنبال خواهد داشت.

مجوز نداشتن مزون‌ها
مسئول اتحادیه صنف پوشاک استان با بیان این‌که تنها 50 مزون در یزد دارای مجوز هستند، از مجوز نداشتن مزون‌های زیرزمینی عرضه پوشاک، کیف و کفش زنانه خبر داد.
«مهدی باغستانی» افزود: تا زمانی که شکایتی از این مزون‌ها صورت نگیرد، اتحادیه توان ورود و برخورد ندارد و تنها اداره اماکن نیروی انتظامی قدرت ورود و برخورد با این متخلفان را دارد.
وی گفت: شناسایی و برخورد با این متخلفان به عهده نیروی انتظامی است اما اتحادیه صنف پوشاک هم در رسیدگی به شکایت‌های مردمی از فعالیت این مزون‌ها کوتاهی نخواهد کرد.
این مسئول اظهار کرد: تاکنون شکایتی از تخلفات این مزون‌ها به اتحادیه ارسال نشده است از این رو از شهروندان یزدی می‌خواهیم با اعلام شکایت از تخلفات آنها، زمینه شناسایی و برخورد با آنها را فراهم کنند.

مشارکت مردم برای شناسایی متخلفان
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان از شهروندان یزدی خواست به معرفی مزون‌های زیرزمینی و غیرمجاز به اتاق اصناف مرکز استان برای برخورد با تخلفات آنها اقدام کنند. «محسن مظفری» ادامه داد: فعالیت این مزون‌ها بدون تابلوی شناسایی و در منزل مسکونی، غیرمجاز است اما اتاق اصناف به دلیل این‌که در این مزون‌ها تنها به روی مشتریان خاص گشوده می‌شود، اهرم اجرایی برای ورود و برخورد ندارد. وی گفت: ورود و برخورد با این واحدها باید با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی انجام شود. مظفری از شهروندان خواست در مواجهه با تبلیغات این مراکز، آدرس‌ها را برای بررسی و شناسایی در اختیار واحد بازرسی اتاق اصناف قرار دهند تا به تخلفات آنها رسیدگی شود. به گفته وی، اتاق اصناف مرکز استان آمادگی کامل برای برخورد با متخلفان صنفی به ویژه فعالان اقتصادی زیرزمینی را دارد.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار