کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بیماری‌های انگلی، پوستی و قارچی را شابعترین بیماری‌های منتقله از طریق استفاده از لباس‌های فرده‌ای عنوان کرد.
کد خبر: ۱۷۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 27 January 2016
کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بیماری‌های انگلی، پوستی و قارچی را شابعترین بیماری‌های منتقله از طریق استفاده از لباس‌های فرده‌ای عنوان کرد.

بهمن خدادادیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با هشدار نسبت به استفاده از لباس‌های فرده‌ای (تاناکورا) اظهار کرد: استفاده از این لباس‌ها می‌تواند ناقل بیماریهای پوستی و قارچی باشد.

خدادادیان با بیان اینکه بر لباس‌های دوست دومی که از مجاری قانونی وارد کشور می‌شود نظارت‌های بهداشتی صورت می‌گیرد، گفت: با ورود این لباس‌ها از مجاری قانونی از مواد گندزدا برای ضد عفونی کردن آنها استفاده می‌شود که بوی خاصی به لباسها می‌دهد و علاوه بر این نظافت و شست و شوی لباس‌ها هم انجام می‌شود.

وی افزود: متاسفانه بخش دیگری از این لباس‌ها از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند که طبیعتا نظارتی بر سلامت آنها صورت نگرفته و استفاده از آنها قطعا مشکل ساز خواهد بود.

خدادادیان شابعترین بیماری‌های منتقله از طریق این لباس‌ها را بیماری‌های انگلی، پوستی و قارچی عنوان کرد و افزود: برخی باکتری‌ها نیز مانند باکتری سل (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) درشرایط محیطی نامناسب اسپورزایی می‌کند.

وی اظهار کرد: این باکتری می‌تواند بر روی لباس باقی بماند و زمانی که به شرایط محیطی مناسب رسید فعالیت خود را آغاز کرده و ایجاد سل کند.

مسئول بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه لباس‌های فرده‌ای قاچاق هنگام انتقال به کشور بدون نظافت و گندزدایی روی هم تلنبار می‌شوند، گفت: همین امر انتقال بیماری‌های عفونی را از طریق این لباس‌ها افزایش می‌دهد.

خدادادیان اظهار کرد: با توجه به همه این موارد در وهله اول توصیه اکید بر خودداری از پوشیدن این لباس‌ها است، اما چنانچه افراد به هر دلیل برای پوشیدن این لباس‌ها اصرار دارند توصیه می‌شود حتما مراحل شست و شوی لباس را به دقت انجام داده و حتما لباس را در جلوی نور خورشید خشک کنند.

خدادادیان اتوکشی را پیش از استفاده این لباس‌ها ضروری دانست و عنوان کرد: اتو موجب از بین رفتن میکروبها و تخم انگل‌های احتمالی بر روی لباس می‌شود و توصیه می‌شود نقاط مهم مانند یقه، آستین و زیربغل بیش از سایر نقاط اتو شوند.

این کارشناس بهداشت هشدار داد: افراد به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطی از لباس‌های زیر دست دوم و لباس بچگانه فرده‌ای استفاده نکنند و برای کودکان هم اسباب بازی دست دوم خریداری نکنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار