ه‌گزارش روابط عمومی بسیج رسانه خرسان رضوی، دومین جلسه هم اندیشی مدیران رسانه های استان با موضوع رسانه و قانون گرایی در انتخابات در ساختمان روزنامه شهرآرا به دعوت سازمان بسیج رسانه خراسان از اصحاب خبر و رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 04 February 2016
حجت الاسلام هاشمی بذرگری، مدیر مسؤل روزنامه شهرآرا در ابتدای این جلسه با اشاره به تکرار تاریخ در وقایع به شکل و شمایل جدید، تحلیل مناسب و روایت درست از تاریخ را سبب دستیابی به راه حل در مشکلات پیش روی کشور دانست و با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان علی(ع) بیان داشت: امام(ع) فرمود چنان در تاریخ فحص و جستجو کردم و وقایع را تحلیل و کنکاش نمودم که گویی تمام تاریخ را از ابتدا تا به حال زندگی کردم.
 
وی افزود: این آموزش نگاه به تاریخ از معصوم، راهگشای اتفاقات آتیه است چرا که تاریخ هر چند با صورت و ظاهر جدید تکرار می شود اما ماهیت و عمق آن همان است بنابراین اگر تحلیل درست از اتفاقات داشته باشیم در حوادث بعدی به بهترین شکل تصمیم گیری و مدیریت می کنیم.
 
وی ادامه داد: به بیان شهید مطهری دوره ای شیعه دچار جمود فکری شد که به اخباری گری روی آورد و با نگاه به ظاهر آیات و روایات و بدون استنباط عمل می کرد که مصداق آن همان داستان فوت فرزند امام صادق(ع) بود که ایشان روی کفن فرزندش نوشت «اسماعیل یشهد ان لا اله الا الله» پس از آن این قوم هر میتی که داشتند همین کلمات را می نوشتند که صحیح نبود. بنابراین بدون تفکر و تعقل و تحلیل مناسب از وقایع نمی شود به راه درست رهنمون شد.
 
مدیرمسؤل روزنامه شهرارا با اشاره به منشور روحانیت امام خمینی(ره) که عبارت خون دل خوردن از مقدس نماهای احمق را آورده است، بیان داشت: نگاه های خصمانه به مباحث علمی و نظری و دینی از قدیم بوده و هست، در مذاهب دیگر هم چنین است در ادیانی مثل مسیحیت و غیره نیز اتفاق می افتد.
 
وی افزود: همواره جنگ جمل ها، پیراهن عثمان ها، قرآن به نیزه کردن به شیوه جدید اتفاق می افتد چرا که عده ای با نگاه سطحی و عدم بینش درست به این موارد روی می آورند و آنها به پوسته و ظاهر معتقدند تا عمق و هسته حوادثی که پدید می آید.
 
وی گفت: حق با چهره ها و شخصیت ها شناخته نمی شود بلکه ملاک شناخت خود حق است که بر این اساس اهل حق را می شناسیم و پس از آن اهل باطل مشخص می شوند. در طول تاریخ عده ای از ضف مردم  و عدم بصیرت و شناخت آنها سو استفاد کرده و موجی را پدید می آورده و خود بر صدر آن قرار گرفته و جامعه آبستن گوساله سامری را به سمت دلخواه خویش خیزش می دهند.
 
وی در بیان شاخصه های انتخاب از نگاه مقام معظم رهبری قانون گرایی را مهم ترین دانست و گفت: شاخصه اصلی قانون گرایی است وحمله به نهاد قانونی نشان از عدم قانون گرایی و بنای عبور از قانون است.
 
در ادامه جلسه مدیران رسانه های استان که در جلسه حضور داشتند به شرح و بیان شاخصه قانون گرایی و رسانه در انتخابات پرداختند که موضوعاتی همچون رعایت انصاف در نوع تحلیل های رسانه ای از احزاب و شخصیت ها و مدل تیتر زدن ها، بها دادن به شاخصه ی تعهد و وفاداری کاندیدا به اسلام در رسانه ها و پرهیز از دروغ و افترا نسبت به احزاب و یا شخصیت ها و نیز درخواست تبدیل شاخصه های رهبری در انتخاب افراد به گفتمان رسانه ای و پس از آن تبدیل به گفتمان غالب در جامعه مطرح شد.
 
نهادینه کردن قانون در جامعه و فرهنگ سازی پایبندی به آن در کنار نقد قانون و بیان اشکالات وارده به آن، اطلاع رسانی فارغ از حب و بغض های شخصی و حزبی در کنار مقابله با خوارک های مسموم رسانه های حزبی یا معاند و دیدن مشترکات رسانه ای بر محور گفتمان انقلاب، ولایت و نظام  در راه هدف اصلی که حفظ نظام و اعتلای ایران اسلامی است از موارد مطرح شده در این نشست بود.
 
بررسی و اصلاح کلید واژه های انتخاباتی در رسانه که دارای بار منفی و محرک است نظیر کلمه شکست یا پیروزی که برای شخص یا حزبی بکار برده می شود که حاصل آن اختلاف و دوقطبی شدن جامعه است و بدل شدن این کلمات به انجام وظیفه پسندیده است. و نیز توجه به اخلاق رسانه ای در حفظ حرمت ها و عدم تخریب کسی در رسانه ها از مهمترین مسائلی بود که از سوی مدیران رسانه های استان در این جلسه بیان شد.
 
لازم به ذکر است جلسه نخست این نشست در 30 دیماه با موضوع مشارکت حداکثری و حضور مردمی در ساختمان روزنامه قدس برگزار شد و جلسه سوم با عنوان انتخاب اصلح 28 بهمن برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار